سلامت نیوز : معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درباره افزودن تشخیص آزمایشگاهی اعتیادهای صنعتی به آزمایش‌های قبل از ازدواج، گفت: از آنجا كه تشخیص آزمایشگاهی اعتیادهای صنعتی حساسیت و دقت لازم را ندارد هنوز پرداختن به آن در آزمایش‌های قبل از ازدواج، وارد عمل نشده است.

دكتر علی نیك‌فرجام در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره چگونگی روش تشخیص آزمایشگاهی (تستی) اعتیادهای صنعتی، گفت: تشخیص آزمایشگاهی اعتیاد به مواد محرك دقیق نیست. تستی كه اكنون در حال انجام است اغلب برای سوء مصرف مواد در اعتیادهای سنتی است.وی ادامه داد: دستگاه‌های كنونی در مورد سنجش اعتیادهای صنعتی دقت لازم را ندارند. این دستگاه‌ها در تمام نقاط دنیا درصدی از خطا را دارند.نیك فرجام افزود: دستگاه سنجش اعتیادهای صنعتی در كشور ما نیز وجود دارد و این تست انجام می‌شود اما از آنجا كه حساسیت لازم را ندارند نتایج آزمایش ممكن است با درصدی از خطا و مثبت كاذب و منفی كاذب گزارش شود. بر این اساس نمی‌توان به نتایج تشخیص آزمایشگاهی اعتیادهای صنعتی صد در صد اعتماد كرد.

وی ادامه داد: اما درصدد هستیم كه در برخی از مراكز این دستگاه‌ها نصب شود و به صورت خاص برای مصرف كنندگان مواد محرك، این سنجش انجام شود.معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درباره افزودن تشخیص اعتیاد به مواد محرك در آزمایش‌های قبل از ازدواج، گفت: در آزمایش‌های قبل از ازدواج مبحثی كه بیشتر قابلیت كاربرد دارد، اعتیادهای سنتی است و اگر قرار باشد اعتیادهای صنعتی نیز به این قسمت اضافه شود، در مشاوره‌های قبل از ازدواج حتما به آن پرداخته می شود.

وی افزود: در مجموع از آنجا كه تشخیص آزمایشگاهی اعتیادهای صنعتی حساسیت و دقت لازم را ندارد هنوز پرداختن به آن در آزمایش‌های قبل از ازدواج، وارد عمل نشده است و انجام آن به كامل‌تر شدن دستگاه‌های مربوطه منوط شده است.معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در پایان گفت: تست آزمایشگاهی تشخیص اعتیادهای صنعتی هر چند كمك كننده است اما صد درصد قابل اعتماد نیست و تا حدود 90 درصد می‌توان به آن اعتماد كرد. دیگر روش‌های بالینی نیز به روش‌های تشخیص تستی اعتیادهای صنعتی كمك می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha