آیا شما هم از این دست افراد هستید كه به جای تماس تلفنی با اعضای خانواده و دوستان‌تان ترجیح می‌دهید در شبكه‌های اجتماعی برای آنها پیام بگذارید؟ اگر اینطور است باید بگوییم شما دچار مشكل هستید.

شبكه‌های اجتماعی، اعتمادبه‌نفس شما را می‌گیرند
سلامت نیوز : زندگی بدون آنها سخت است، اما به این فكر كنید كه دوستان دیجیتال شما ممكن است آسیب‌های زیادی به روح و جسم شما وارد كنند. این احساس برای شما آشناست؟ اگر تلفن همراه‌تان در دست‌تان نباشد، احساس می‌كنید چیزی كم دارید؟ یا اگر تلفن همراه‌تان را در خانه جا بگذارید، احساس اضطراب می‌كنید  دائما در فكر این هستید كه نكته‌ای برای نوشتن در صفحات اجتماعی پیدا كنید یا اینكه ذهنتان مدام در حال فكر كردن به این است كه دیگران در شبكه‌های اجتماعی چه نوشته‌اند؟ آیا شما هم از این دست افراد هستید كه به جای تماس تلفنی با اعضای خانواده  و دوستان‌تان ترجیح می‌دهید در شبكه‌های اجتماعی برای آنها پیام بگذارید؟ اگر اینطور است باید بگوییم شما دچار مشكل هستید.

اگر سلامت مغزتان را می‌خواهید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ تكنولوژی ممكن است در بسیاری از ابعاد زندگی به شما كمك كرده باشد، اما این لزوما به این معنا نیست كه تكنولوژی به نفع سلامت روح و جسم شماست. درست است كه انسان امروز نمی‌تواند از تكنولوژی دور باشد اما متخصصان و كارشناسان معتقدند كه وابستگی‌ ما به تكنولوژی می‌تواند مضر و حتی خطرناك باشد. حتی مطالعات اخیر نشان داده است كه وسایل تكنولوژیك در دسترس عموم كه خیلی از مردم آنها را با واژه بدون آنها نمی‌توانم زندگی كنم، می‌شناسند، می‌توانند تاثیرات مضری روی سلامت ما داشته باشند.

ترك اعتیاد اینترنت سخت‌تر از ترك سیگار است

همان‌طور كه افراد سیگاری به سیگار و فندك وابسته می‌شوند، افراد وابسته به تكنولوژی هم ممكن است به دستگاه‌های تكنولوژیك خود وابسته شوند. در واقع می‌توان از واژه اعتیاد برای آنها استفاده كرد. در سال 1979مطالعه‌ای در دانشگاه بوستون انجام گرفته بود كه در آن از بیش از 500 نفر خواسته شد نیازهای روزانه‌شان را ثبت كنند. درصدر این نیازها بر اساس شدت سیگار،  خواب، غذ بود، همین تحقیق در سال 2009 در این دانشگاه تكرار شد و جالب بود كه این بار یكی از نیازهای اصلی افراد شركت‌كننده، استفاده از وسایل تكنولوژیك مثل تلفن همراه و لپ‌تاپ بود. در واقع در این مطالعه محققان دریافتند كه مقاومت افراد در مقابل تمایل به چك كردن ای‌میل‌ها و ارسال در شبكه‌های اجتماعی و  چك كردن پیامك‌ها كمتر از مقاومت‌ آنها در مقابل گرایش به سیگار است. جالب است كه محققان می‌گویند انسان وسایل تكنولوژیك را بی‌خطر و فاقد عوارض منفی می‌داند و برای همین مكانیسم‌های دفاع مغزی علیه آنها ندارد واین در حالی است كه مطالعات در ژاپن نشان داده، افرادی كه وسواس چك كردن ای‌میل‌های خود را دارند دوبرابر بیشتر احتمال دارد به افسردگی مبتلا شوند.

آنها اعتمادبه‌نفس شما را می‌گیرند

اگر در كل احساس می‌كنید كه حال روحی‌تان خوب نیست و خلق و خوی مناسبی ندارید، سراغ شبكه‌های اجتماعی نروید. امروزه بسیاری از جوان‌ها اگر روحیه خوبی نداشته باشند، سراغ اینترنت و شبكه‌های اجتماعی می‌روند، اما واقعیت این است كه این كار به احتمال زیاد حال آنها را بدتر می‌كند، در واقع چند مطالعه در كشورهای مختلف جهان نشان داده، گرایش به شبكه‌های اجتماعی می‌تواند اعتمادبه‌نفس افراد را بگیرد و جالب اینكه این مسئله در افرادی كه تعداد دوستان بیشتری در این شبكه‌های اجتماعی دارند، بیشتر است.اما چرا؟ این مطالعات نشان داده، مراجعه به این سایت‌ها رفتار خودتخریبی و خودآزاردهنده (مثل مقایسه‌های منفی) را در افراد  تشدید می‌كند. درواقع در اینگونه سایت‌ها این احساس به افراد دست می‌دهد كه دیگران شادتر از آنها هستند و این باعث سرخوردگی و واكنش‌های نامناسب در فرد می‌شود. دكتر سوزان چندلر، از مركز روانپزشكی ویسكانسین می‌گوید: معمولا در چه زمانی به شبكه‌های اجتماعی سر می‌زنید؟ یا در خانه در حالی كه كاری برای انجام ندارید یا در محل كار، وقتی خسته هستید یا...در كل در شرایط تفریح نیستید. آن وقت چه می‌بینید عكس‌هایی از سفر، تفریح، شادی و... خب طبیعی است در این حالت احساس خوبی پیدا نمی‌كنید و دیدتان نسبت به خودتان منفی می‌شود، بیشتر افراد این را فراموش می‌كنند كه خیلی‌ها تنها لحظات خوب زندگی خود را به اشتراك می‌گذارند و از لحظات مشكل و سخت چیزی نمی‌گویند.

موبایل مهم‌تر است یا مسواك؟

تنها شبكه‌های اجتماعی نیستند كه برای شما مضر هستند، تلفن‌های همراه هم همین حالت را دارند. بحث‌های زیادی در مورد صدمات جسمی وارده از استفاده از آنها در گرفته اما اگر این صدمات واقعا وجود نداشته باشد در مورد مسائل روحی نمی‌توان به سادگی همه چیز را تكذیب كرد. در واقع وابستگی‌ انسان‌ها به تلفن‌های همراه خود به گونه‌ای است كه موارد زیادی از وجود توهم و هذیان‌‌های مرتبط با تلفن‌همراه (مثل شنیدن غیرواقعی صدای زنگ تلفن یا ارسال یا دریافت پیامك‌های عجیب و غیرواقعی) گزارش شده است. جالب این است كه مطالعات نشان می‌دهد، وابستگی به تلفن‌همراه می‌تواند انسان را از توجه به موارد مهمی چون سلامت باز دارد. دكتر پاریاوود، روانپزشك در این‌باره می‌گوید: در یك تحقیق گسترده از گروه زیادی از افراد با سنین مختلف پرسیدیم كه ترجیح می‌دهند در یك مسافرت یك‌هفته‌ای تلفن‌همراه خود را در اختیار نداشته باشند یا یك مسواك و خمیردندان و داروهای معمول خود را كه 22درصد افراد از این دو گزینه، تلفن همراه را انتخاب كردند و در میان دارندگان آیفون این میزان 40درصد بود.  این در حالی است که تنها 6 سال پیش آیفون جایی در زندگی ما نداشت اما حالا مشخص است كه چنین وابستگی‌ای می‌تواند باعث بی‌توجهی به مسائل جدی زندگی مثل سلامت یا ارتباط مناسب با دیگران شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha