دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 53659

در تقویم ۹ مرداد روز اهدای خون نام گذاری شده است. این نام گذاری فرصتی است برای یادآوری اهمیت اهدای خون و برکاتی که از این طریق نصیب فرد اهداکننده و جامعه می شود.

۱۸ تا ۶۵ سالگی بهترین زمان برای اهدای خون
سلامت نیوز : در تقویم ۹ مرداد روز اهدای خون نام گذاری شده است. این نام گذاری فرصتی است برای یادآوری اهمیت اهدای خون و برکاتی که از این طریق نصیب فرد اهداکننده و جامعه می شود.بسیاری از مردم تصور می کنند در ماه مبارک رمضان نمی توان خون اهدا کرد، در صورتی که افرادی که شرایط لازم را دارند، می توانند در فاصله افطار تا سحر خون خود را اهدا کنند. به مناسبت روز اهدای خون پای صحبت های دکتر محمد اسماعیل خیامی مدیرعامل سازمان انتقال خون خراسان رضوی نشستیم.

شرایط اهدای خون

به طور کلی برای اهدای خون شرایطی وجود دارد که فرد اهداکننده باید داشته باشد. دارا بودن سلامت کامل جسمی و روانی، رسیدن به سن قانونی ۱۸ سال، وزن بالای ۵۰ کیلوگرم و نداشتن رفتارهای پرخطر اولین فاکتورهایی است که باید در پایگاه های اهدای خون در فرد اهداکننده محرز باشد. همچنین بهتر است اهدای خون بین ۱۸ تا ۶۵ سالگی انجام شود.به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ اهدای خون فواید زیادی برای بدن دارد و از طرفی فرد از انجام این عمل خداپسندانه احساس رضایت می کند. اهدای خون از بیماری های قلبی- عروقی، سکته های مغزی و قلبی و دسته بزرگی از بیماری های مهم و مزمن پیشگیری می کند و در درازمدت به نفع سلامت فرد است. از طرف دیگر از آن جا که خون اهدایی به افراد نیازمند داده می شود، در واقع نوعی صدقه جاریه یا باقیات صالحات تلقی می شود که نفع آن در نهایت به فرد اهدا کننده برمی گردد.دکتر خیامی با اشاره به این که از خون اهدایی برخی فرآورده های پلاسمایی تهیه می شود که برای تعداد زیادی از بیماران کاربرد دارد، می افزاید: داروهای کمیابی مثل «آلبومین»، فاکتور ۸ و ۹ خون، ایمونوگلوبین های وریدی از فرآورده های پلاسمایی تهیه می شود و تهیه آن فقط با این شیوه میسر است.

اهدای خون در خراسان رضوی

خراسان رضوی به عنوان یکی از قطب های درمان کشور که درمان های تخصصی و فوق تخصصی در اختیار مردم قرار می دهد و از طرف دیگر به علت زائرپذیر بودن مشهد، یکی از استان های پرمصرف خون در کشور است. دکتر خیامی با اشاره به این که بسیاری از مردم ایران از دور و نزدیک برای درمان به مشهد مراجعه می کنند و نیاز به انواع فرآورده های خونی دارند، می گوید: در خراسان رضوی طی ۴ ماه گذشته بیش از ۱۰۲ هزار واحد فرآورده های خونی مختلف تهیه شده است. اگر هر ۴ واحد فرآورده برای یک بیمار استفاده شود، حدود ۲۵ هزار نفر از این فرآورده ها استفاده کرده اند که رقم بسیار بالایی است. بیشترین اهداکنندگان در خراسان رضوی بین ۱۸ تا ۶۵ سال هستند و حدود ۵۴ درصد اهداکنندگان ۱۸ تا ۴۰ ساله اند. افراد بین سنین ۴۰ تا ۵۵ سال، ۲۵ درصد از اهداکنندگان را تشکیل می دهند و مابقی اهداکنندگان هم بالای ۵۵ سال دارند. بنابراین بیش از ۸۰ درصد اهداکنندگان جوان هستند و این روند باید همچنان ادامه داشته باشد. به ویژه این که در ماه مبارک رمضان هستیم و فاصله بین افطار تا سحر بسیار کوتاه است و اهدای خون کمتر شده است. توصیه می کنیم مردم همچنان تا جایی که توان دارند، به اهدای خون ادامه دهند.

غربالگری اهداکنندگان

به گفته دکتر خیامی در پایگاه های اهدای خون، غربالگری اهداکنندگان انجام می شود. دستورالعمل مفصلی درباره چگونگی انتخاب اهداکننده وجود دارد که پزشکان حاضر در پایگاه به آن مسلط هستند و تلاش می کنند با مصاحبه و معاینه مراجعان، بهترین افراد را برای اهدای خون انتخاب کنند. گاهی مراجعه کننده پس از مطالعه تابلوهایی که در پایگاه نصب شده است و قبل از مصاحبه یا معاینه از اهدای خون منصرف می شود. همچنین پس از ویزیت پزشکان و دریافت مجوز برای اهدای خون، مرحله دیگری به نام «خودحذفی» محرمانه داریم که فرد به صورت محرمانه می تواند با پزشک صحبت کند تا از خونش استفاده نشود. طبیعی است که در این مورد، آزمایش مربوطه برای خون فرد انجام می شود اما از خونش استفاده ای نمی شود. اگر پس از اتمام مراحل اهدای خون، مراجع احساس کرد نکات مهم دیگری را باید به اطلاع پایگاه اهدای خون برساند می تواند با تلفنی که در اختیارش گذاشته شده است تماس بگیرد و مسائل مربوطه را به طور محرمانه با پزشک پایگاه در میان بگذارد. به این ترتیب سلامت خون اهدایی در بالاترین استاندارد ممکن تضمین می شود و تمام تلاش ما هم این است که خون سالم را به دست مصرف کننده برسانیم. در استان خراسان رضوی بیماران تالاسمی و افرادی که جراحی قلب باز انجام می دهند، عمده مصرف کنندگان خون هستند. در بخش های جراحی عمومی، بخش های اطفال و نوزادان بیمارستان ها، بخش های داخلی، ارتوپدی، زنان و زایمان و شیمی درمانی هم مصرف خون بالاست.خوب است بدانید تاکنون ۳۲ گروه خونی شناسایی شده است که شامل ۲ گروه اصلی ABO و RH است.گروه خونی افراد یا O، B،A و یا AB است که با RH مثبت یا منفی ۸ گروه می شود. اصلی ترین گروه ها همین هاست و دیگر گروه های خونی نادر است. از آن جا که مردم جامعه از همه گروه های خونی هستند بنابراین بیماران بستری شده هم به همه گروه های خونی نیاز دارند.بعضی گروه های خونی بیشتر و بعضی کمتر است اما به همه گروه های خونی نیاز داریم زیرا معمولا فرد به بیش از یک واحد خون نیاز دارد.

دارندگان گروه های خونی منفی، برای اهدای خون اقدام کنند


درصد کمی از افراد جامعه گروه خونی منفی دارند به همین دلیل اهداکنندگان کمتری از گروه های خونی منفی داریم. دکتر خیامی با بیان این مطلب به خراسان تاکید می کند: کسانی که می دانند گروه خونی منفی دارند، بهتر است اهدای خون داشته باشند تا بیماران نیازمندی که گروه خونی منفی دارند در مضیقه قرار نگیرند و خون کافی برای این دسته از افراد وجود داشته باشد.بعضی از گروه های خونی نیز بسیار نادر است مثل گروه AB منفی که حدود یک درصد افراد را تشکیل می دهند. به طور کلی یک تا ۳ درصد خون اهدا شده از گروه های منفی خون است. بعضی گروه های خونی مثل O بمبئی که بسیار نادر است و در هر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، یک نفر چنین گروه خونی دارد که باید پس از شناسایی اقدام به اهدای خون کند تا بتواند به کسانی که گروه خون مشابه وی دارند، کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha