یكی از عواملی كه ریفلاكس را تشدید می‌كند روغن و چربی است به همین دلیل به روزه‌داران توصیه می‌شود از غذاهای سبك استفاده كنند.

مبتلایان به ریفلاكس از پرخوری در افطار بپرهیزند
سلامت نیوز : یك متخصص گوارش با اشاره به این كه روغن و چربی ریفلاكس را تشدید می‌كند، به روزه‌داران توصیه كرد از غذاهای سبك استفاده كنند و افطارشان را با خرما و یك لیوان شیر آغاز كرده و نان و پنیر و سبزی هم استفاده كنند برای شام نیز غذاهای سبك بخورند.

دكتر منصور ابراهیمی دریانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار كرد: بیماری ریفلاكس یك عارضه بسیار شایع است كه حدودا در 25 درصد افراد جامعه وجود دارد.دكتر دریانی افزود: از نظر آناتومی یك دریچه‌ای بین مری و معده وجود دارد كه به عنوان دریچه كاردیا از آن نام برده می‌شود، وقتی افراد غذا می‌خورند این دریچه بسته می‌شود و جلوی برگشت اسید را از داخل معده به مری می‌گیرد.وی در ادامه افزود: وقتی این دریچه باز می‌شود اسید به داخل معده می‌آید و فرد احساس ترش كردن و سوزش پشت جناغ می‌كند و گاهی هم احساس می‌كند كه اسید به دهانش برمی‌گردد.

این متخصص گوارش در مورد عواملی كه ریفلاكس را بوجود می‌آورد، گفت: مواد غذایی به خصوص خوردن چربی‌ها، از جمله عواملی است كه دریچه را بازتر می‌كند و برگشت اسید را شدیدتر می‌كند. یكی از عوامل دیگر سیگار است، كشیدن سیگار از مواردی است كه در شل كردن این دریچه موثر است و باعث می‌شود كه برگشت اسید بیشتر شود.وی در ادامه گفت: عوامل هورمونی در زنانی كه قرص‌های ضد حاملگی مصرف می‌كنند، به خصوص آنهایی كه تركیبات پروژسترون دارند، این تركیبات ریفلاكسشان را تشدید می‌كند.دكتر دریانی در ادامه تاكید كرد: مسئله حائز اهمیت در مورد كسانی كه ریفلاكس دارند این است كه وقتی آندوسكوپی می‌شوند در 40 درصد موارد ورم مری را نشان می‌دهد و 60 درصد موارد آندوسكوپی‌شان طبیعی است.

وی افزود: گاهی اوقات ممكن است شخصی ریفلاكس دائمی داشته باشد مثل اسكلرودرمی كه باعث می‌شود پوست بدن و لب‌ها كشیده شود، این بیماری می‌تواند مری را هم مبتلا كند و باعث باز بودن این دریچه در تمام مدت شود. گاهی اوقات ریفلاكس به صورت موقتی ظاهر می‌شود یعنی در یك لحظه این دریچه باز می‌شود و اسید برگشت پیدا می‌كند و بعد دوباره بسته می‌شود.دكتر دریانی گفت: كسانی كه ریفلاكس دارند ممكن است به دلیل علائم غیر ضروری به پزشك مراجعه كنند، شایع‌ترین آنها با درد ریه است كه با دردهای قلبی اشتباه گرفته می‌شود، بارها شده كه بیمار شب‌ها از درد بیدار می‌شود اما بعد از آزمایشات مشخص می‌شود كه مشكل خاصی وجود ندارد، ولی همچنان این اما وجود دارد كه دلیل این درد چیست؟ بنابراین ریفلاكس علاوه بر سوزش پشت جناغ و حالت برگشت اسید به داخل دهان و درد معده به صورت دردهای قلبی خودش را نشان می‌دهد.

وی در ادامه تاكید كرد: یكی دیگر از نشانه‌های این بیماری كرم‌خوردگی دندان‌ها است كه در نوجوانان بیشتر دیده می‌شود، این بیماری در افرادی كه آسم دارند زمینه‌های آسمشان را تشدید می‌كند و یا خودش حالت‌های آسم را كاملا ایجاد می‌كند.وی افزود: ریفلاكس می‌تواند باعث گوش درد و یا تورم گوش میانی شود و یا حتی باعث سینوزیت شود. نكته حائز اهمیت این است كه گه گاهی باعث وقفه تنفسی در هنگام خواب می‌شود به خصوص در افراد چاق. اگر ریفلاكس تداوم پیدا كند می‌تواند ایجاد ورم مری كند و اگر این التهاب ادامه پیدا كند می‌تواند مری فرد را دچار تنگی كند تا غذا از آن رد نشود.

این متخصص در ادامه درباره روش‌های درمانی و داروها افزود: یكی از علل ریفلاكس می‌تواند چاقی باشد، بنابراین شخص باید وزنش را پایین بیاورد و رعایت حد فاصل خواب و غذا خوردن را داشته باشد توصیه می‌شود در بیمارانی كه ریفلاكس دارند این فاصله یك یا دو ساعت باشد و بیمار بعد از غذا خوردنش دراز نكشد.وی در ادامه افزود: به این بیماران توصیه می‌شود از تخت‌های بیمارستانی استفاده كنند و اینكه فقط بالش زیر سرشان باشد كافی نیست، بلكه شانه هم مثل سر باید در فاصله 30 درجه قرار بگیرد. اگر بیماران تاق باز بخوابند، اسید در داخل معده برمی‌گردد، اما اگر سر و شانه در زاویه 30 درجه باشد این برگشت را كم‌تر می‌كند.

دكتر دریانی در ادامه تاكید كرد: نكته دیگر كه در ریفلاكس اهمیت دارد این است كه زنان از پوشیدن گن‌های تنگ و مردان از بستن كمربند محكم خودداری كنند زیرا هر چقدر فشار داخل شكم بیشتر باشد، این حالت ریفلاكس بیشتر است، به همین دلیل در زنان باردار عارضه ریفلاكس شایع است، چون جنین در داخل شكم فشار می‌آورد و فشار داخل شكم بیمار بالا می‌رود و از طرف دیگر در بارداری هورمون‌‌های زنانه افزایش می‌یابد و می‌تواند در شل كردن این دریچه موثر باشد.این متخصص گوارش در ادامه درباره نكات بهداشتی در مورد ریفلاكس افزود: كم كردن حجم غذا برای این بیماران توصیه می‌شود و پرخوری بدترین مسئله‌ای است كه ریفلاكس را تشدید می‌كند.

وی در ادامه افزود: در ماه مبارك رمضان مهم‌ترین باید و نباید برای این افراد برای روزه گرفتن، جلوگیری از پرخوری است و بدترین نحوه افطار كردن در فردی كه ریفلاكس دارد این است كه همه غذاها را با هم بخورد.وی افزود: یكی از عواملی كه ریفلاكس را تشدید می‌كند روغن و چربی است به همین دلیل به روزه‌داران توصیه می‌شود از غذاهای سبك استفاده كنند و افطارشان را با خرما و یك لیوان شیر آغاز كنند و از سبزی، پنیر و نان هم استفاده كنند و برای شام از غذاهای سبك استفاده كنند.وی در پایان خاطرنشان كرد: این بیماران می‌توانند روزه بگیرند و مشكل خاصی وجود ندارد، مصرف دارویشان می‌تواند قبل از سحر و بعد از افطار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha