سلامت نیوز :عضو انجمن ارتودنتیستهای ایران تاکید کرد: با توجه به ضعف اطلاع رسانی و نظارت نهادهای مسئول، برخی بیماران تحت تاثیر این گونه تبلیغات نادرست قرار گرفته و توسط افراد فاقد صلاحیت درمان می شوند که بعضا با عوارض جبران ناپذیر همراه است.

دکتر امین شیروانی گفت: درمانهای ارتودنسی معمولا اثرات قابل توجهی بر زیبایی و نحوه عملکرد سایر اجزای دهان و صورت دارند. به همین دلیل تشخیص و درمان در این حوزه به دانش تخصصی و تجربه کافی نیاز دارد.وی افزود: نظارت دقیق تر بر آموزشهای غیر قانونی و خارج از چارچوب رشته های مصوب دانشگاهی در تمامی حوزه های تخصصی دندانپزشکی از جمله ارتودنسی ضروری است.این متخصص ارتودنسی با اشاره به دوره تخصصی سه ساله ارتودنسی در نظام آموزشی کشور گفت: در طول دوره تخصص ارتودنسی، دندانپزشکان علاوه بر آموزشهای تخصصی تئوری به درمان بیماران با ناهنجاریهای فک و صورت زیر نظر اساتید دانشگاهی رشته می پردازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ شیروانی ادامه داد: متاسفانه در سالهای اخیر تعدادی از دندانپزشکان غیر متخصص با حمایت شرکتهای وارد کننده تجهیزات دندانپزشکی و با هدف صرفا اقتصادی اقدام به آموزش غیر قانونی ارتودنسی در دوره های کوتاه مدت نموده اند.این متخصص ارتودنسی افزود: در این دوره ها بعضا افراد آموزش گیرنده تنها بر روی مدلهای مصنوعی و دوره های کوتاه مدت چند ماهه آموزش می بینند حال آنکه درمانهای جامع ارتودنسی در مواردی بیش از دو سال به طول می انجامد و کسب دانش و تجربه در این خصوص نیازمند درمان علمی تعداد قابل توجهی از بیماران ارتودنسی تحت نظارت اساتید رشته در دانشکده های دندانپزشکی است.

شیروانی با اشاره به تبلیغات نادرستی چون ارتودنسی بدون کشیدن دندان و ارتودنسی در یک روز گفت: با توجه به ضعف اطلاع رسانی و نظارت نهادهای مسئول، برخی بیماران تحت تاثیر این گونه تبلیغات نادرست قرار گرفته و توسط افراد فاقد صلاحیت درمان می شوند که بعضا با عوارض جبران ناپذیر همراه است.وی در خصوص تفاوت دندانپزشکان متخصص ارتودنسی از دندانپزشکان فاقد تخصص در این رشته خاطر نشان کرد: بهترین روش توجه به عناوین به کار رفته در تابلو و مهر دندانپزشکان است. به طوریکه بر اساس قوانین و مقررات اداره نظارت بر درمان، متخصصان ارتودنسی در تابلو و مهر خود از کلمه "متخصص ارتودنسی" استفاده می کنند و کاربرد کلمات و عباراتی چون ارتودنسی، زیبایی، عضو انجمن ارتودنسی و... هیچ یک موید متخصص بودن یک دندانپزشک نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha