سلامت نیوز : رییس سازمان انتقال خون به مناسبت نهم مرداد سالروز تاسیس سازمان انتقال خون، به اعلام اخبار خوشی در خصوص دستاوردها و عملكرد سازمان انتقال خون طی سال‌های اخیر پرداخت كه از این میان می توان به تلاش برای اضافه شدن 500 نیروی جدید به بدنه سازمان انتقال خون، حل مشكلات مربوط به عدم افزایش حقوق و مزایای پرسنل انتقال خون و ورود نخستین محموله دارویی سرم ضد هاری تا پایان امسال اشاره كرد.

دكتر غلامرضا توگه در گفت‌وگو با (ایسنا)، ضمن تبریك به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس سازمان انتقال خون و با قدردانی از همكاری ایثارگرانه مردم برای اهدای خون سالم، بر اهمیت خون در نجات جان بیماران تاكید كرد و گفت: سازمان انتقال خون بخش بزرگی از موفقیت‌های خود را مرهون اهدای خون هموطنان است.وی با اشاره به اینكه این سازمان طی دو دهه اخیر، رشد قابل توجهی داشته است و پا به پای پیشرفت علم انتقال خون حركت كرده است، اظهار كرد: شاید فعالیت‌های سازمان انتقال خون به ظاهر در یك اهدای خون خلاصه شود، اما در واقع باید گفت پشت این حركت به ظاهر ساده، یك علم گسترده و عمیق وجود دارد كه باعث می‌شود خون سالم به موقع و با اجزا و شرایط كاملا مناسب به دست مصرف‌كننده برسد.

تلاش برای فراهم كردن زیرساخت‌ها و توسعه مراكز پیوند در آینده نزدیك

توگه با اشاره به اینكه سازمان انتقال خون، یكی از متولیان اصلی در حوزه سلول درمانی است، گفت: تهیه سلول ساده، نگهداری آن و ارزشیابی مجموعه انجام دهنده این خدمات، بدون شك در چارچوب قابلیت‌های انتقال خون صورت می‌پذیرد.وی ادامه داد: سازمان انتقال خون چند سالیست كه به طور جدی وارد حیطه سلول‌گرافی شده و امید است با پیشرفت تهیه زیرساخت‌های لازم، امكان توسعه مراكز پیوند در آینده نزدیك فراهم شود.

اهدای خون

خون، امنیت ملی و نظارت دقیق دولت‌ها بر تهیه خون سالم

رییس سازمان انتقال خون در ادامه با بیان اینكه خون یك مقوله امنیت ملی برای دولت‌ها محسوب می‌شود، عنوان كرد: سلامت خون همواره مورد توجه دولت‌ها بوده است، به گونه‌ای كه گاهی برای نداشتن حداقل خطا و اشكال، هزینه‌های هنگفتی را می‌پردازند تا این مایع حیاتی سالم ، به درستی در اختیار نیازمندان قرار بگیرد.توگه اضافه كرد: خون و فرآورده‌های آن از جمله اقلامی نیستند كه امكان صادرات و واردات برای آنها وجود داشته باشد و هر كشوری موظف است خون مورد نیاز بیمارانش را از طریق مشاركت مردم خود تعیین كند.

ورود اولین محموله دارویی سرم ضدهاری به بازار تا پایان امسال

رییس سازمان انتقال خون همچنین با بیان اینكه امروز مقوله صنعت پلاسما، پررونق شده و به واسطه محصولات بی‌نظیری كه از آن استخراج می‌شود، مورد توجه قرار گرفته است، عنوان كرد: محصولات مشتق از پلاسما را نمی‌توان به صورت صناعی و حتی نیمه صناعی تهیه كرد، به همین خاطر به عنوان یك صنعت استراتژیك مطرح است.توگه با بیان اینكه كشور ایران سال‌هاست وارد صنعت پلاسما شده است، افزود: امروز پلاسمایی كه اضافاتش دور ریخته می‌شد، به عنوان یك محصول ارزشمند تلقی شده و فرآورده‌های متنوعی كه نیاز مملكت است را از آن به دست می‌آوریم. جای افتخار است كه امروز توانسته‌ایم تمام نیاز كشور به داروی IVIG را خودمان از طریق پلاسما تامین كنیم.وی در ادامه با بیان اینكه اكنون قابلیت تهیه داروهای اینترایمنیون و سرم‌های اختصاصی در سازمان انتقال خون به وجود آمده است، ابراز امیدواری كرد تا پایان امسال، اولین محموله دارویی سرم ضد هاری وارد بازار شود. تلاش می كنیم در زمینه تولید این گروه از فرآورده های مشتق از پلاسمای خون نیز خودكفا شویم.

تلاش برای جذب 500 نیروی جدید و نزدیك شدن به استانداردهای بین المللی

رییس سازمان انتقال خون همچنین درباره اعتبارات سازمان انتقال خون، اظهار كرد: سازمان انتقال خون همواره نیازمند تخصیص اعتبار و پرسنل بوده است، اما برخی نواقص و كمبودهایی در این زمینه وجود دارد كه امید است در آینده نزدیك بتوانیم ترمیمشان كنیم، تا در شرایط ایده‌آل قرار بگیریم.وی اضافه كرد: نیازهای پرسنلی ما هنوز نسبت به استانداردهای بین‌المللی عقب است و نیازمند بكارگیری پرسنل جدید هستیم.توگه با بیان اینكه هم‌اكنون درخواست‌هایی برای استخدام 500 نیرو در سازمان انتقال خون انجام شده و وزیر بهداشت شخصا پیگیر استخدام این نیروهاست،‌ اظهار كرد: در حال حاضر تعداد پرسنل انتقال خون، یك دوم استانداردهای جهانی است. امید است با جذب نیرو در مقاطع مختلف، نیاز پرسنلی‌مان را به سرعت رفع رجوع كنیم.

رفع مشكلات حقوق و مزایای پرسنل انتقال خون در هفته دولت

رییس سازمان انتقال خون همچنین درباره اعتبارات این سازمان، عنوان كرد: مجلس شورای اسلامی همواره ردیف‌های اعتباری خوبی را برای سازمان انتقال خون به تصویب رسانده است، اما طی روزهای اخیر، مباحثی در خصوص حقوق پرسنل انتقال خون مطرح بود. اعتباربخشی‌های جدیدی كه برای پرسنل وزارت بهداشت لحاظ شده، باعث ایجاد تفاوت فاحشی در میزان حقوق و مزایای پرسنل انتقال خون، با سایر پرسنل وزارت بهداشت شده كه در حال پیگیری برای حل این مشكل هستیم و امیدواریم در هفته دولت محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha