مسئول آزمایشگاه تحقیقاتی پروتئینهای نوترکیب دانشگاه علوم پزشکی شیراز از آغاز تحقیقات برای شناسایی پروتئینهای موثر در تشخیص سل گاوی با سل انسانی خبر داد و گفت: ما در این آزمایشگاه قصد داریم آنتی ژن و پروتئین خاصی که به سل انسانی مرتبط است را در آزمایشگاه بسازیم.

دکتر زهره مصطفوی پور در گفتگو با مهر افزود:  تفاوت تشخیص سل گاوی با سل انسانی بسیار مشکل است و ما در این آزمایشگاه قصد داریم آنتی ژن و پروتئین خاص آن که به سل انسانی مرتبط است را در آزمایشگاه بسازیم.

وی افزود: ژن ها را شناسایی کرده ایم آنها را وارد باکتری می کنیم و پس از شناسایی آنتی بادی سرم فرد بیمار را در این محیط قرار می دهیم و باید سل انسانی در این محیط قابل تشخیص باشد.

مصطفوی پور در اهمیت ساخت این پروتئین خاص شناسایی سل گاوی از سل انسانی یاد آور شد: در دو سال اخیر تنها یک شرکت در دنیا این آنتی بادی را تولید می کند و شناخت و بدست آوردن این ماده، برای کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مسئول آزمایشگاه پروتئین های نوترکیب دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با اشاره به تحقیقات دیگری که در این زمینه انجام می گیرد، گفت: ژن را به روش نوترکیب در آزمایشگاه می سازیم، با شیوه خاصی چند فرم و زیاد می کنیم و وارد مرحله پروتئین سازی می کنیم. در این مرحله پروتئین وارد سلول باکتری می شود و از سوی دیگر باکتری هم ژن خودش را می سازد. در این مرحله همه پروتئین ها را دریافت می کنیم و پس از خالص سازی پروتئین های مورد نظر را استخراج می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پروتئین های حیاتی در ساخت انسولین، هورمون های رشد ، فاکتورهای خونی مورد استفاده در بیماران هموفیلی و واکسن ها کاربرد دارد.

مصطفوی پور یاد آور شد: بیماری های ارثی با جهش های ژنی مرتبط است در واقع یک ژن مخفی و ناقص وقتی بیان می شود پروتئین غیر نرمال را ایجاد می کند که در بروز بیماری مشخص می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: اگر بتوانیم پروتئین های مورد نظر را در محیط آزمایشگاه بسازیم، پس از آن می توانیم آنها را وارد سلول کنیم و تأثیرات آن را در سلول مورد بررسی قرار دهیم. این تحقیق به شناسایی عملکرد پروتئین ها در سلول های سرطانی بیشترین کمک را به محققین می کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha