سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۸
سلامت نیوز : اگرچه گرمای تابستان به تنهایی عاملی برای افزایش جرم نیست، اما همزمان با تعطیلی مدارس، بسیاری از دختران در این فصل خانه‌نشین می شوند. افزایش محدودیت های ارتباطی در تابستان برای آن ها از طرف خانواده، همچنین تشدید فشارهای خانواده،‌ از عواملی است كه در عملی ساختن تصمیم فرار برای دختران موثر است. گذشته از آن گرمای هوا و امکان پرسه زنی در خیابان ها در فصل تابستان، در مقایسه با سرمای زمستان نیز می‌تواند موثر باشد. همین است كه در تابستان با افزایش آمار دختران فراری روبه رو هستیم. افزایش برخی مشكلات اقتصادی سبب شده است كه بسیاری از خانواده‌ها مانند گذشته توانایی مالی برای آنكه فرزندان‌شان از امكاناتی چون كلاس های آموزشی برخوردار شوند را نداشته و این موضوع حضور بیش از پیش آنها در کوچه‌ها و خیابان‌ها و تعامل با فرهنگ خشونت زده، کم گذشت، بد زبان و مزاحم پرور خیابان را موجب شود. گذشته از افزایش نزاع و درگیری و مزاحمت، چنین عاملی، به ایجاد روابط انحرافی و خارج از نظارت و کنترل خانواده‌ها منجر خواهد شد و البته شکل‌گیری رفتارهای انحرافی در افراد و عضو شدن آنها در گروه‌های انحرافی حتی با از بین رفتن زمینه‌های بروز این انحرافات از بین نخواهد رفت. پدیده دختران فراری نیز یكی از این انحرافات است كه در میان بی توجهی مسئولان و صدا وسیما همچنان رشد می‌كند.

اگرچه در مواردی دیده شده كه اقداماتی از سوی مسئولان در این زمینه انجام شده اما تا دستیابی به نتیجه مطلوب راهی طولانی در پیش است. مواردی دیده شده است كه در صدا و سیما نیز این موضوعات مطرح شده اما طرح آسیب‌ها در رسانه بدون پرداختن به ریشه مسائل اجتماعی کاری بیهوده است. آسیب‌ها را باید تحلیل کرد و در آن تحلیل به ریشه‌های آنها که زاینده این آسیب‌ها هستند توجه کرد. آسیب‌های اجتماعی عموما ناشی از مسائلی چون بیکاری، تورم، تبعیض و بی‌عدالتی، فساد اداری و سیاست‌زدگی هستند. وقتی آنچه در جامعه اتفاق می‌افتد دیگر مرز آسیب را رد کرده و حجم گسترده‌ای از مردم را دربرمی‌گیرد و به مسئله اجتماعی مبدل می‌شود، باید به این امر بسیار جدی‌تر پرداخت. باید در نظر داشت كه طی فرآیند جامعه پذیری افراد با هنجارها و ارزش‌ها آشنا می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ از آنجا كه فرآیند جامعه‌پذیری در نوجوانان در همنوایی با جامعه وهنجارهای آن از اهمیت بالایی برخوردار است، تاخر و اختلال در این فرآیند می‌تواند موجب بروز رفتارهای انحرافی و جرم در نوجوانان و جوانان و حتی پس از آن شود. تعارض و تضاد هنجارها‌، روبه‌رو شدن با ارزش‌های متعارض و متضاد، عدم حاکمیت قانون و بی‌قانونی در جامعه، به علاوه وجود تفاوت در ارزش‌هایی که در خانواده تعلیم می‌شود با ارزش‌های تحمیلی که در جامعه دنبال می‌شود، نوجوانان و جوانان را دچار ناهمنوایی و سرگشتگی می‌کند و آنها را در معرض رفتارهایی قرار می‌دهد که ناخواسته از منظر قانون جرم تلقی می‌شود.بنابراین هرچند که آمار جرم در جوانان در تابستان و شرایط محیطی و اجتماعی خاصی ایجاد می‌شود اما با عبور از فصل تابستان این کنش‌های انحرافی از بین نخواهند رفت و حجم قابل توجهی از این رفتارهای انحرافی به فصل‌های سرد منتقل خواهد شد. به علاوه، تجربه کنش انحرافی و فرهنگ جرم به همراه برخی از افراد از روز اول مهر وارد مدارس و غیره می‌شود و با تعامل گسترده و چهره به چهره در آن محیط‌ها فرآیند انتقال فرهنگ جرم شدت خواهد گرفت و در نهایت اثرات مخرب و آسیب زای نابسامانی‌های اقتصادی بر شرایط اجتماعی و فرهنگی بروز نموده و تا سالها در جامعه پایدار خواهد ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha