سلامت نیوز : معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تأمین اعتبار 30 میلیون دلاری وزارت نفت برای خرید تجهیزات لازم و مدرن جهت پایش آلودگی های نفتی خلیج فارس خبر داد.

عبدالرضا کرباسی اظهار داشت: به زودی وزارت نفت برای خرید تجهیزات لازم جهت پایش آلودگی آبهای خلیج فارس،30 میلیون دلار در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار خواهد داد. وی افزود: بر اساس مذاکرات صورت گرفته میان مسئولان وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست به زودی این میزان اعتبار در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار خواهد گرفت. به گفته کرباسی در این راستا و به منظور بررسی تجهیزات لازم جهت پایش آلودگی آبهای خلیج فارس، چندی پیش به چین سفر کردیم که در این سفر علاوه بر بررسی تجهیزات لازم جهت پایش های محیط زیست دریایی، خرید برخی از نیازهای جامعه که باعث ایجاد هوای پاک و سالم می شوند نیز مورد بررسی قرار گرفت.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، خرید اتوبوس برقی و دستگاه های زباله سوز را از جمله این موارد عنوان و تصریح کرد:این تجهیزات با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست و سرمایه گذار بخش خصوصی به زودی خریداری و وارد کشور خواهد شد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ کرباسی در ادامه از خرید شناورهای مقابله با آلودگیهای نفتی و راه اندازی آنها در آبهای خلیج فارس خبر داد. به گفته وی، قرار است این شناورها توسط سازمان بنادر و دریانوردی خریداری شود که پیگیری خرید آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام خواهد شد. معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از پیگیری این سازمان به منظور خرید تجهیزات لازم برای جمع آوری پسمانده های نفتی خبر داد.

ناوهای جنگی بیگانگان ، منبع جدید آلودگی خلیج فارس

آلودگی خلیج‌فارس به گونه‌ای است كه گفته می‌شود سیاست های غیر منطقی برخی كشورهای حوزه خلیج فارس در دعوت از نیروهای خارجی، سبب تاخت و تاز ناوهای نظامی آنها دراین آبها و در نتیجه گسترش آلودگی این حوزه مهم آبی جهان شده است.علاوه براین هیچ نهاد بین المللی نیز تاكنون اقدامی درجهت بهبود اوضاع زیست محیطی منطقه انجام نداده است.

چندی پیش گزارشی منتشر شد مبنی بر اینكه خلیج فارس در حال حاضر به یكی از مناطقی تبدیل شده كه نه تنها آبراه مهم عبور و مرور كشتی‌های تجاری‌محسوب می‌شود بلكه به دلیل سیاست های برخی كشورهای عربی و در اختیار قرار دادن پایگاه و دعوت از نیروهای خارجی، به محل استقرار و جولانگاه ناوهای بیگانگان تبدیل شده است.حضور صدها ناو و ناوچه با چندین هزار نیرو معضل جدیدی را برای خلیج فارس ایجاد كرده است كه آن‌هم آلودگی ناشی از تردد این تجهیزات جنگی و زباله های باقی مانده از حضور این نیروها بر روی این كشتی های جنگی است كه راهی به جز خلیج فارس پیدا نمی‌كنند.

شیكاگو تریبون نیز چند سال قبل اعلام كرد كه گروه های مختلف دانشمندان ژاپنی و آمریكایی پس از تحقیقات گسترده دریافتند كه به اندازه چندین میلیون بشكه نفت در داخل آب های خلیج فارس وجود دارد.این مواد نفتی سبب شده است خلیج فارس به یكی از آلوده ترین مناطق دریایی جهان تبدیل شود. حال آنكه در چندسال گذشته، نه تنها برای رفع و پاكسازی این گذرگاه مهم بین المللی كه به اذعان بسیاری از دانشمندان دارای بسیاری از جانوران آبی منحصر به فرد است هیچ تلاش بین المللی انجام نشده است بلكه در بیش از دو دهه گذشته و پس از جنگ اول و دوم خلیج فارس و از سال های ابتدایی دهه 1990 میلادی به بعد حضور نیروهای خارجی بسیار پررنگ شده و بر آلودگی های متعدد دریایی در این منطقه نیزافزوده شده است.

براساس گزارش رسانه های مختلف درحال حاضر علاوه بر كشتی های تجاری بیش از صدها كشتی جنگی در ابعاد مختلف با چندین هزار نیرو در آب های خلیج فارس در تردد هستند. برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) نیز چند سال قبل هشدار داده بود كه كشتی های غرق شده و عبور و مرور كشتی‌ها موجبات آلودگی بیش از حد این منطقه آبی شده است. براساس گزارش سال 2004 سازمان ملل حدود 300 كشتی غرق شده در منطقه خلیج فارس به ویژه در قسمت شمالی آن در نزدیكی مرزهای عراق شناسایی شده‌اند كه آلودگی و سموم بسیاری را وارد آبها می كنند. گزارش این نهاد سازمان ملل اذعان دارد جنگ های متعددی كه از دهه 1980 میلادی‌در این‌منطقه رخ داده به ویژه جنگ های اول و دوم آمریكا علیه عراق تاثیر چشمگیری بر آلودگی های محیطی داشته‌اند. این آلودگی‌ها به شدت گونه های جانوری و گیاهی این منطقه را تهدید می كنند ضمن اینكه وجود تسلیحات و مین های جنگی عمل نكرده، عبور و مرور انواع كشتی‌ها را سخت‌تر از قبل كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha