افرادی که در حال مصرف دارو و طی کردن دورۀ درمان خود و نیز خواهان روزه داری هستند می توانند با نظر پزشک خود برنامۀ دارویی خود را تغییر دهند.

اصول مصرف دارو در ماه مبارک رمضان
سلامت نیوز : «هر ساله در ماه مبارک رمضان عده ای از مسلمانان که به تهذیب روح و جسم خود می اندیشند روزه میگیرند اما در این بین افرادی هم هستند که از نعمت سلامتی کامل بی بهره اند و با این حال خواهان شرکت در این ضیافت الهی هستند ، این افراد که عموما در حال مصرف دارو برای بهبود وضعیت یا تسکین وضعیت جاری خود هستند برای شرکت در این ایام با مشکل مواجه می شوند اما باید به این نکته توجه داشته باشند که خداوند به افرادی که کوچکترین مشکلی برای برپا داشتن روزه دارند امر فرموده است که به سلامتی خود با گرفتن روزه بیشتر آسیب وارد نکنند و اگر هم نتوانند روزه بگیرند باز هم در این ضیافت سهیم هستند.»

« اما با این حال بسیاری از مسلمانان با علم به این مهم خواهان شرکت در این ضیافت الهی از طریق روزه داری میباشند که متاسفانه با تغییر عادات دارویی و درمانی خود در روند بهبود خود مشکل می آفرینند .
 توصیۀ متخصصین این است که قبل از شروع شدن ماه مبارک رمضان با پزشک خود مشورت و از راهنمایی های ایشان برای برگزار کردن هرچه بهتر این ایام استفاده کنند. برای کمک به روزه دارانی که با این مشکل مواجه هستند به سراغ چند تن از متخصصین رفته و از نظرات آنها برای استفادۀ شما عزیزان مدد جستیم. با این حال ، شما خوانندگان محترم نظرات و مشکلات خود را در این زمینه با ما درمیان بگذارید تا پس از بررسی این نظرات ، پاسخ آنها را به سمع و نظرتان برسانیم. »

در همین زمینه ، دکتر سید بهادر میررحیمی در مقاله ای در خصوص تغییر خود سرانه رژیم دارویی روزه داران هشدار داد :« در این ماه تغییرات بسیار زیادی در چرخه سیرکادین و فرآیند های فیزیولوژیک بدن رخ می دهد که این امر تاثیرات زیادی بر روی وضعیت بیماری و دارودرمانی افراد می گذارد. در کشور ما به علت وجود آداب و سنن متنوع و شرایط آب و هوایی مختلف تعیین دقیق عادت های غذایی و الگوهای خواب و بیداری کار مشکلی می باشد ولی به صورت عام در ماه رمضان دو وعده غذایی اصلی در موقع سحر و افطار خورده می شود. در برخی خانواده ها یک وعده شام مجزا هم خورده می شود. در اکثر خانواده های ایرانی وعده سحر قبل از اذان صبح و در مواردی قبل از خواب شب میل می شود. وعده های غذایی ماه رمضان اکثرا حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات و چربی است و در وعده های حجیم خورده می شود که می تواند تاثیرات شدیدی بر کینتیک و متابولیسم داروها بگذارد. همچنین تغییرات فیزیولوژیک حاصل از این تغییرات در روش زندگی می تواند بر وخامت بیماریهای مزمن مانند دیابت،زخم معده، نارسایی کلیه و فشار خون اثرگذار باشد. مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم با توجه به رسالت خود در راستای ارتقا سطح سلامت جامعه می تواند با توصیه های ساده اما کارآمد در زمینه مصرف داروها و شرایط بیمارهای مزمن به مومنین و مومنات در ماه مبارک می تواند علاوه بر برخوردار شدن از اجر معنوی باعث کاهش هزینه های درمان و افزایش سطح سلامت فرد و جامعه گردد. در دین مقدس اسلام شرایط خاصی برای افراد بیمار و ناتوان در نظر گرفته شده است. در این میان بسیاری از بیماران به علت اعتقادات عمیق و ایمان قلبی آرزوی فیض بردن از این ضیافت الهی را دارند. همچنین در مطالعات انجام شده نشان داده بسیاری از افرادی که شرع به آنها اجازه می دهد روزه خود را به زمان دیگری موکول کنند به این امر تمایلی ندارند و می خواهند همراه با اعضای خانواده خود در این ضیافت الهی شرکت کنند و مایل به عدم همراهی با خواهران و برادران دینی خود نیستند. گرفتن روزه برای این افراد بدون مشورت با پزشک معالج می تواند تبعاتی را در پی داشته باشد که به سادگی می توان از آن پیشگیری کرد.

طبق تحقیقات انجام شده در سایر کشورهای مسلمان حدود 58% بیماران در ماه مبارک اقدام به تغییر خود سرانه رژیم دارویی خود می کنند که از این میان 43% اقدام به قطع درمان کرده اند. 10% تغییر ساعت مصرف را در پیش گرفتند و 5 % باقیمانده تمام داروهای خود را به صورت یک وعده در روز مصرف کرده اند. تمامی این اقدامات می تواند شدیداً سلامت بیماران را مورد تهدید قرار دهد. در صورتی که با تنظیم رژیم دارویی می توان به اکثر این بیماران کمک کرد تا ضمن حفظ سلامتی از این ضیافت الهی هم فیض ببرند.»



بیماران دیابتی
 دکتر اسدالله رجب ، رئیس انجمن دیابت ایران نیز در خصوص بیماران دیابتی که انسولین مصرف میکنند به خبرنگار سلامت نیوز گفت :« توصیه می شود کسانی که انسولین درمانی می شوند روزه نگیرند چرا که اولا وقتی کسی انسولین درمانی می شود ، باید به دفعات در طول روز انسولین دریافت کند ، دوم این که به دفعات هم باید غذا میل کند در نتیجه نمی تواند روزه بگیرد اما در موارد خاص بعضی بیماران دیابتی شرایط گرفتن روزه را پیدا میکنند ، اول اینکه باید قندشان در حد طبیعی کنترل شده باشد یعنی از چند ماه قبل از ماه مبارک رمضان به دفعات روزه بگیرند و مشاهده کنند که قندشان را می توانند کنترل کنند و اختلالی در قندشان به وجود نمی آید ، ثانیا کسانی که با یکبار در روز تزریق ، قندشان در حد طبیعی کنترل میشود ، حد طبیعی یعنی باید قبل از وعده های غذایی قندشان بین 70 تا 130 باشد و دو ساعت بعد از غذا باید زیر 180 باشد.»

دکتر رجب افزود :« پس بنابراین کسانی که انسولین را به دفعات در روز تزریق میکنند توصیه میشود که روزه نگیرند و کسانی که در موارد خاص به طور مداوم قند خونش در حالت طبیعی باشد و در طول روز فقط یک بار تزریق کند می توانند روزه بگیرد که این مورد هم استثتاء است ، تقریبا 99 درصد افرادی که انسولین درمانی می کنند ، حداقل در روز دو بار تزریق به بالا دارند. به هر حال باید به پزشکشان هم تماس بگیرند و در این زمینه مشورت کنند.»

بیماران مبتلا به آسم
دکتر مهدویانی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو انجمن آسم و آلرژی و فوق تخصص آلرژی- آسم- ایمونولوژی در گفت و گو با سلامت نیوز در خصوص روزه داری بیماران مبتلا به آسم اظهار داشت :« افراد تحت درمان ممانعتی برای گرفتن روزه ندارند ، منتها حتما باید تحت نظر پزشکشان باشند و پزشک باید تصمیم بگیرد که آیا روزه برای آنها ضرر دارد یا خیر.»

دکتر مهدویانی افزود :« به طور کلی داروهای آسم دو دسته هستند ، دستۀ اول داروهایی که در مواقع خاص استفاده می شود و دستۀ دوم داروهایی هستند که در طولانی مدت به کار برده می شوند ، داروهای طولانی مدت اساس درمان بیماری آسم است که داروی کنترل کننده نامیده می شود ، در راس داروهای کنترل کننده اسپری های استنشاقی قرار دارند ، معمولا این اسپری ها در فواصل 12 ساعته یا حتی روزانه استفاده می شود ، بنابراین می توانیم به بیمار بگوییم که اگر نیاز به این دارو دارند ، در فواصل 12 ساعته استفاده کنند  مثلا در هنگام افطار و سحر استفاده کنند ، که از این لحاظ هیچ منافاتی با روزه داری مریض ندارد .»

این عضو انجمن آسم و آلرژی اظهار داشت :« بعضی از داروها که به صورت خوراکی استفاده می شود مثل ترکیبات آنتی هیستامین ، آن هم اتفاقا با توجه به داروهای جدیدی که در بازار موجود است به صورت روزانه معمولا تجویز میشود که این هم منافاتی با روزه داری ندارد ، اما نوعی دیگر از داروها وقتی مورد استفاده قرار میگیرند که حملۀ آسم به بیمار دست بدهد که در آن هنگام باید در فواصل زمانی کوتاه مدت از این داروها استفاده کنند که به هیچ عنوان به این افراد روزه داری توصیه نمی شود. به هر حال باید این بیماران در هر صورت از مشورت دکترمتخصص استفاده کنند.»

بیماران گوارشی
دکتر ناصر خمیسی ، فوق تخصص گوارش و عضو انجمن گوارش و کبد ایران هم در گفت و گو با سلامت نیوز در خصوص روزه داری بیماران گواراشی گفت :« ما به افرادی که ناراحتی های گوارشی و کبدی دارند توصیه می کنیم که روزه نگیرند ، مثل کسانی که زخم معده داشته باشند و کسانی که بیماری کبدی پیشرفته داشته باشند.»

وی افزد :« اما کسانی که رفلاکس معده داشته باشند و دردهای معده ای را که ناشی از زخم است احساس کنند ، عموما باید با توجه به شرایط شان بررسی شود که آیا می توانند روزه بگیرند یا خیر ، افرادی که هر روز رفلاکس شدید دارند نمی توانند روزه بگیرند اما افرادی که هفته ای یک بار دچار این عارضه می شوند می توانند با مصرف دارو مشکل خود را برطرف کنند و روزه بگیرند.»

دکتر ناصر خمیسی گفت :« اگر کسی دچار التهاب یا عفونت در معده می شود یا هرچند وقت یک بار دردی در معده احساس میکند میتواند در حالی که در دوران درمان به سر می برد روزه هم بگیرد اما بعضی از ترشحات معده یا رفلاکس های معده که زندگی را مختل می کند گرفتن روزه باعث وخامت این بیماری می شود .»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha