شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5371

عضو هیات علمی مركز تحقیقات كشاوری ورامین گفت: با تحقیقات صورت گرفته گونه‌ی جو كه در برابر كم آبی مقاوم است تولید شد.

مهندس منوچهر طاهری مازندرانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بذر اولیه جو كه از تركیب دو گونه خارجی است از مركز بین‌المللی غلات (ایكاردا) واقع در سوریه به این مركز آورده شد.

وی اظهار داشت: بعد از تحقیقات انجام گرفته بر روی این گونه جو، لاین امید بخش آن كه خصوصیات بارز آن مقاومت در برابر خشكی است در دو لاین " ‪ " D۵‬و "‪ " D۱۰‬دست آمد.

وی اضافه كرد: بعد از اینكه ‪ ۵۰‬درصد سنبله‌ها بعد از كشت در گیاه ظاهر شد آبدهی آن قطع می‌شود و با توجه به اینكه توان انتقال مواد غذایی ذخیره شده در ساقه به سمت دانه‌ها را دارند، هیچ گونه آسیبی به محصول وارد نمی‌شود.

طاهری مازندرانی ادامه داد: در واقع سه مرحله آبدهی از گیاه حذف می‌شود و كشاورز می‌تواند از آن آب‌ها برای آبیاری دیگر محصولات استفاده كند.

وی با تاكید براینكه كاهش مراحل آبدهی صرفه اقتصادی دارد افزود:
همچنین میزان تولید آن در هر هكتار نیز قابل قبول است.

وی كه خود مجری این طرح بود گفت: میانگین تولید لاین ‪ D۵‬در تنش خشكی پنج هزار و ‪ ۴۶‬كیلوگرم در هر هكتار و تولید آن در در زمان بدون تنش خشكی (نرمال) شش هزار و ‪ ۱۵۹‬كیلوگرم است.

طاهری مازندرانی ادامه داد: همچنین میزان تولید نوع لاین ‪ D۱۰‬در زمان تنش خشكی چهار هزار و ‪ ۹۱۰‬كیلوگرم و در زمان بدون تنش خشكی (نرمال) شش هزار و ‪ ۲۶۹‬كیلو گرم در هر هكتار است.

عضو هیات علمی مركز تحقیقات كشاورزی ورامین تصریح كرد: با توجه به كاهش میزان آبدهی گیاه و صرفه اقتصادی در مصرف آب ، میزان تولید این نوع جو در هر هكتار بسیار مناسب و نرمال است.

وی گفت:این نوع بذر مخصوص مناطق آب و هوای معتدل و سنبله‌های آن شش ردیفه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha