سلامت نیوز : مدیركل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت نسبت به عواقب سلامتی افزایش سن ازدواج و رواج تك فرزندی در خانواده‌ها هشدار داد.دكتر محمداسماعیل مطلق در حاشیه مراسم بزرگداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره سیاست‌های جمعیتی وزارت بهداشت، گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت آن است كه میزان فرزندآوری در خانواده‌ها به بیش از 2/2 افزایش یابد.

سن ازدواج در كشور به 27 سال رسید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی گفت: اكنون مشكل آن است كه سن ازدواج 7 تا 10 سال افزایش یافته و به حدود 27 سال رسیده است. این درحالیست كه بهترین سن برای بارداری سنین 20 تا 35 سال است. پیشنهاد آن است كه سن ازدواج كاهش آید. لازم است تمام ارگان‌ها، دولت، خانواده‌ها و خیرین در زمینه كاهش سن ازدواج در كشور كمك كنند.مدیركل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: با كاهش سن ازدواج مشكلاتی كه از نظر سلامتی مطرح است نیز كاهش می‌یابد؛ چرا كه از نظر آناتومیكی و فیزیولوژیكی بهترین سن برای فرزنددار شدن 20 تا 35 سال است.مطلق افزود: مشكل بعدی آن است كه در صورت ازدواج، خانواده فرزندآوری را به تاخیر می‌اندازد. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر فرزندآوری زودتر انجام شود به نفع سلامت فرزند و مادر است. مشكل بعدی تك فرزندی است و اكنون خانواده‌ها به تك فرزندی روی آورده‌اند. این مبحث برای سلامت آن فرزند مشكل‌زاست.

تك فرزندی و افزایش سن ازدواج به ضرر سلامت خانواده است

پدر و مادرها برای فرزندآوری برنامه‌ریزی كنند

وی تاكید كرد: وظیفه وزارت بهداشت و درمان پرداختن به سلامت جمعیت است. بر این اساس تاكید می‌كنم تك فرزندی و افزایش سن ازدواج به ضرر سلامت خانواده است و این موضوع سبب می‌شود كه سلامت خانواده از بعد جسمی، روحی و معنوی در خطر باشد. این موارد باید اصلاح شود.مطلق گفت: توصیه آن است كه خانواده‌ها بیش از یك فرزند داشته باشند و پدر و مادر باید برای فرزندآوری برنامه‌ریزی كنند تا جامعه‌ای سالم و پویا داشته باشیم.وی در ادامه نسبت به رواج افزایش سن ازدواج و تك فرزندی در دهك‌های بالای جامعه هشدار داد و گفت: اكنون دهك‌های بالای جامعه كه مشكل اقتصادی ندارند و از سطح سواد بالایی برخوردارند یا ازدواج نمی‌كنند یا در سن بالا ازدواج می‌كنند. از طرف دیگر فرزند‌آوری با تاخیر انجام می‌شود و اغلب هم تك فرزندی هستند.

زیرساخت‌های بهداشتی برای افزایش جمعیت كشور فراهم است

مطلق درباره آمادگی زیرساخت‌های بهداشتی كشور برای پاسخگویی به افزایش جمعیت در كشور، گفت: زیر ساخت‌های بهداشتی برای افزایش جمعیت فراهم است و هیچ مشكلی از بابت سلامت نداریم. با اجرای برنامه پزشك خانواده هیچ مشكلی از نظر بهداشتی برای فرزندآوری نداریم و خانواده‌ها باید برای فرزندآوری برنامه‌ریزی كنند؛ چرا كه امید به زندگی قبل از انقلاب 54 سال بود و اكنون به 74 سال رسیده است و به این ترتیب زیرساخت‌های بهداشتی و سلامتی افزایش یافته است. برنامه‌ریزی‌های لازم نیز صورت گرفته كه تا پایان برنامه پنجم توسعه، سن امید به زندگی در كشور به 76 سال افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha