یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5375

گفتار به عنوان عامل موثر در ایجاد ارتباط در جامعه نیازمند توجه و پیگیری مداوم از بدو تولد كودك است.

دكتر مظفری، رئیس مركز سلامت كودك به باشگاه خبرنگاران گفت :  گفتار عامل كلیدی ارتباط و كلام مناسب و روان باعث ایجاد ارتباطی صحیح می شود و در نتیجه سخن گفتن مهارتی مانند سایر آموخته ها و مهارت های دیگر است كه بسیار دشوارتر از سایر آموخته ها هستند.
وی گفت: گفتار عملكردی تكاملی است در زمینه خواندن و نوشتن هم براساس گفتار فراگرفته می شود كه كودك ابتدا حروف الفبا را با تكیه بر صداهای گفتاری فرا می گیرد كه اگر كودك صداهای گفتاری را اشتباه تلفظ می كند می تواند دچار ضعف تحصیلی شود.
مظفری تصریح كرد: گفتار درمانی به ارزیابی تشخیص و درمان اختلالاتی مانند لكنت، اشتباه و بدتلفظ كردن صداها، اختلالات گفتاری ناشی از كم شنوایی، اختلالات مربوط به صدای كودك، شكاف كام و یا هرگونه اختلال گفتاری دیگر در كودكان می پردازد.
وی گفت: مركز مطالعات رشد و سلامت كودك جهاد دانشگاهی معاینات دوره ای را مطابق با جدول زمانی خاصی انجام می دهد. همچنین با این معاینات وضعیت رشد و تكامل گفتار و زبان كودك به طور كامل و دقیق مورد بررسی قرار می دهد .
توجه به مشكلات گفتاری كودك ضامن سلامت گفتار در بزرگسالی
دكتر بختیاری گفتار درمانگر نیز به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت : هر زمان كه وقفه ای در روند رشد و تكامل كودك ایجاد شود می توان با مراجعه به موقع از عوارض بعدی جلوگیری كرد.
وی اهداف دیگر معاینات را مشاوره با والدین در برقراری ارتباط با كودك و درك به موقع مشكل و اختلالات گفتاری كودك از نظر گفتاری دانست و گفت: والدین باید به اینكه چگونه رشد گفتار و زبان كودك را از بدو تولد تا دو سالگی با تشویق كودك به ابراز صداهایی مانند گفتن (آ-او-ای-اَ-اِ-اُ) یا (ما-وا-با) تقویت كرد، توجه داشته باشند.
بختیاری تصریح كرد: تقلید كودك از اعمال والدین، صحبت نكردن با كودك در همه جا مانند حمام كردن، غذاخوردن، لباس پوشیدن می تواند به بالابردن دایر لغات و دانش كودك كمك بسیاری داشته باشد.
وی تصریح كرد: والدین با انجام اعمالی چون نامیدن رنگها، شمارش اشیا، بای بای كردن، صدای حیوانات را تقلید كردن، خواندن كتاب بصورت توضیح ساده و استفاده از كتاب هایی با تصاویر بزرگ می تواند در كیفیت و كیفیت و تعامل گفتاری بین والدین و كودكان در زمینه زبان و تولید آواها و صداها و در نهایت صحبت كردن كودك تاثیر گذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha