سلامت نیوز: ما احمقانه ترین، عجیب ترین و اشتباه ترین افسانه ها و داستان های شهری را دنبال کرده ایم. آیا می توانید یکی از دوستانتان را پیدا کنید که گرفتار آنها باشد؟

داستان های شهری و افسانه های سلامتی در حقیقت چیز جدیدی نیستند، مطمئناً حتی اجداد غارنشین ما نیز تعدادی از شایعات را دور آتش برای هم تعریف می‌کردند. اما قطعاً اینترنت به زنده ماندن داستانهای قدیمی کمک کرده است، بنابراین هیچ تعجبی ندارد که سر و کله داستانهای دروغین در ایمیل ما پیدا می‌شود. از میان اینگونه داستانها، جالبترین‌ها را از سایت Snopes نویسنده کتاب Don't Swallow Your Gum!: ( آدامست را قورت نده) و Myths, Half-Truths, and Outright Lies About Your Body and Health,  و سایت های دیگر برداشته ایم. دلایلی برای فراموش کردن این افسانه برای همیشه در اینجا ذکر شده است:

 1- هفت سال طول می‌کشد تا آدامس در سیستم گوارش هضم شود.

حقیقت: معتادان به آدامس می‌توانند راحت باشند. با وجود اینکه بدن نمی‌تواند آدامس را هضم کند، با این حال آدامس در ته معده باقی نمی‌ماند، بلکه زمانی که به دستشویی می‌روید، آدامس نیز به همراه تمام مواد غذایی دیگری که هضم نشده است، دفع می‌شود.

 2- کندن یک موی سفید، منجر به رویش دو موی سفید می‌شود.

حقیقت: کندن یک موی ناجور مشکلی ندارد. ژنتیک نقشی اصلی در سفید شدن موهای شما دارد و قطعاً کندن موهای سفید در آن تاثیری نمی‌گذارد. سایت Snopes.com می‌نویسد از زمانی که یکی از موهای سفید شما می‌افتد، تا زمانی که به اندازه ای رشد کند که متوجه آن شوید حدود 6 ماه طول می‌کشد، در طول این مدت، به طور اتوماتیک به دلیل روند پیر شدن، تعداد موهای سفید افزایش می‌یابد، بنابراین شما موهای سفید بیشتری خواهید دید.

 3- دئودرانت های ضد تعریق، منجر به سرطان سینه می شوند.

حقیقت: این افسانه احتمالاً از آنجا آمده است که دئودرانت های ضد عرق دارای آلومینیوم می‌باشند که می تواند جواب مثبت  اما غلط ابتلا به سرطان سینه را نشان دهد. می توان نتیجه گرفت که شما در هنگام  رفتن به ماموگرافی، از دئودرانت استفاده نکنید. با وجود اینکه برخی دلواپسی ها در مورد پارابن موجود دردئودرانت که منجر به افزایش سطح استروژن و خطر ابتلا به سرطان می‌گردد، وجود دارد ، به گفته موسسه بین المللی سرطان FDA ، با این وجود هیچ شاهدی مبنی بر وجود رابطه بین دئودرانت و سرطان سینه وجود ندارد.

 4- گربه ها می توانند نفس نوزاد را از دهانش بدزدند.

حقیقت: نیازی نیست زمانی که نوزاد شما به خانه می آید، گربه را از خانه بیرون کنید. این افسانه به زمان های خیلی دور وقتی که گربه‌ها را با ارواح شیطانی و جادوگری در ارتباط می‌دانستند، برمی‌گردد. از نظر آناتومیک برای گربه و یا دیگر حیوانات غیر ممکن است که بتوانند با قرار دادن دهان خود برروی دهان نوزاد، او را  خفه کنند. با این وجود، زمانی که بچه کوچک و نوزاد درخانه دارید، مراقب حیوانات خانگی باشید، این کار هم برای سلامت کودک و هم سلامت گربه مفید است.

 5- با ماندن طولانی در هوای بیرون ممکن است سرما بخورید.

حقیقت: در واقع کار خوب این است که به کودکان خود، اجازه دهید مدت بیشتری  را در هوای آزاد بیرون صرف کند. دکتر D.J Verret متخصص بیماری های گوش و حلق و بینی  در دالاس، می گوید: " بیرون رفتن چه با موهای خشک یا چه با موهای خیس، یکی از بهترین کارهایی است که برای جلوگیری از سرما خوردگی می توانید انجام دهید، سرما خوردگی براثر باکتری یا ویروس ایجاد می شود که در زمستان به دلیل قرار داشتن تمام افراد در خانه در نزدیک یکدیگر بیشتر شایع می شود." بنابراین صرف وقت در هوای آزاد بیرون ، حتی می تواند منجر به کمتر سرما خوردن شود.

 6- شکستن انگشتانتان منجر به آرتروز می شود.

حقیقت: صدای شکستن انگشتان می تواند بسیار آزاردهنده باشد، اما این عادت زشت، به مفاصل شما صدمه نمی زند. محققان حین مقایسه گروههایی که به مدت طولانی انگشتان خود را می شکنند و کسانی که کاری با دستهایشان ندارند، تفاوتی در بیماران آرتروزی ، نیافته اند. با وجود این تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی با عادت شكستن انگشتان ، نیروی کمتری برای نگه داشتن دارند و دستانشان بیشتر باد می کند که دلیل خوبی برای قطع این عادت زشت است.

7- نوشیدن آب سرد بعد از غذا ، منجر به سرطان می شود.

حقیقت: آب چه سرد، چه گرم و چه ولرم یکی از سالم ترین چیزهایی است که همراه غذا می توانید بنوشید. ین شایعه اولین بار در سال 2006 مطرح شد و هنوز هم به صورت ایمیل های زنجیره ای بارها ارسال می شود. ادعا بر این است که آب سرد منجر به انجماد چربی غذاها به صورت لجن و رسوب درون لوله های گوارشی و درنتیجه سرطان می گردد. اما هیچ شواهدی در مطالعات پزشکی برای پشتیبانی از این عقیده وجود ندارد.

 8- رعایت قانون پنج ثانیه مشکلی ندارد.

حقیقت: قانون پنج ثانیه باید به " قانون صفر ثانیه" تبدیل شود. Roy M. Gulick, MD رئیس بخش بیماری های مسری در دانشگاه پزشکی Weill Cornell اخیراً در The New York Times گفته است: " خوردن غذاهایی که برروی زمین افتاده است، خطر بلعیدن باکتری و درنتیجه بیماری های معده ای- روده ای را ایجاد می کند و مدت زمانی که غذا برروی زمین قرار داشته باشد، اهمیتی در این قضیه ندارد." اگر باکتری وجود داشته باشد، بلافاصله پس از تماس با غذا به آن می چسبد؛ بنابراین بجای اینکه  خاک را از روی غذا پاک کنید، بهتر است آن را در سطل زباله بیاندازید.

 9- شما فقط از ده درصد از مغزتان استفاده می کنید.

حقیقت: ممکن است برخی این عقیده را دوست داشته باشند، اما شواهد بر خلاف این عقیده عمومی است. Aaron Carroll, MD, و Rachel Vreeman, MDدر کتاب Don’t Swallow Your Gum: Myths, Half-Truths و Outright Lies About Your Body and Health می گویند: مطالعات بر روی بیماران دارای صدمات مغزی نشان می دهد که صدمه به هر قسمت از مغز می تواند تاثیرات ماندگار و مشخصی برروی توانایی های انسان بگذارد." آنها می نویسند:" اگر این حقیقت درست باشد، صدمه زدن به بخش های مختلف مغز، مشکل بزرگی نیست". بنابراین شما از صد در صد بخش های مغزتان استفاده می کنید.  البته اگر این حرف به معنای مجازی آن ، یعنی استفاده از ده درصد توانایی های مغز باشد ، شاید درست است.

منبع: مجله پزشکی مادر

       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha