چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 53769
سلامت نیوز : هر فردی به شیوه‌ای متفاوت و البته منحصر به فرد نسبت به درد واكنش نشان می‌دهد و هر آسیب یا ضربه عاطفی در اشخاص مختلف، به میزان و شیوه‌ای متفاوت موجب اختلال در جریان خون و سیگنال‌دهی‌های عصبی می‌شود.با توجه به این واقعیت كه احساس شدت درد در هر انسانی كاملا منحصر به فرد است و بسیاری از عوامل روانی، فیزیولوژیكی و ژنتیكی بستگی دارد، پیدا كردن راه حل مناسب و موثر برای تسكین درد در بیماران مختلف، كار نسبتا دشواری است.در آمریكا سالانه حدود 100 میلیون تن به دردهای مزمن مبتلا می‌شوند و درمان این دردها هر سال حدود 635 میلیارد دلار هزینه را به نظام بهداشتی و درمانی این كشور تحمیل می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ پزشكان امروزه معتقدند كه «درد مزمن» تنها نشانه یك بیماری دیگر نیست بلكه به نوبه خود یك بیماری یا اختلال مجزا است و باید مانند سایر بیماری‌ها تحت درمان قرار بگیرد. در برخی موارد درد مزمن حاصل یك التهاب است. اما در بسیاری موارد دیگر می‌تواند عامل پیچیده تری داشته باشد. عاملی كه در واقع به چگونگی پردازش سیگنال‌های درد در مغز بستگی دارد.وقتی فرد به مدت طولانی در معرض درد جسمی قرار می‌گیرد، رشته‌های عصبی در واقع ممكن است این درد را به نوعی حافظه نورولوژیك مرتبط كنند. بنابراین حتی زمانی كه عامل اولیه درد، برطرف شود، فرد هنوز احساس درد و آسیب دیدگی می‌كند. از سوی دیگر، درد حتی ممكن است عامل ژنتیكی داشته باشد.

متخصصان دانشگاه كمبریج در انگلیس اخیرا ژنی موسوم به HCN2‌ را شناسایی كرده‌اند كه نقش تنظیم كنندگی دردهای مزمن را برعهده دارد و می‌تواند هدف درمانی دیگری برای كنترل درد باشد. امروزه متداول‌ترین شیوه درمان دردهای مزمن شامل استفاده از داروهای مسكن، غیرنسخه‌ای مانند ایبوبروفن و آسپرین است كه نواحی ملتهب را مورد حمله قرار می‌دهند و یا مصرف داروی نسخه‌ای ناركوتیكس مانند كدئین و مورفین است كه سیگنال‌های درد را متوقف می‌سازند. اما اخیرا گروهی از كارشناسان بهداشتی موسسه بریوویل در آمریكا دریافتند 75 درصد از كلینیك‌های پزشكی تنها مواقعی در درمان دردهای مزمن موفق می‌شوند كه آن را با تكنیك‌های درمانی مكمل و سنتی كنترل درد، تركیب كنند. این تكنیك‌ها نظیر طب سوزنی یا ماساژ درمانی در صورتی كه در مراكز تخصصی معتبر و استاندارد صورت گیرند در تسكین دردهای مزمن تاثیر چشمگیری خواهند داشت.

از سوی دیگر، گروهی از متخصصان مركز پزشكی دانشگاه استانفورد نیز در چندین مطالعه مختلف نشان داده‌اند كه تكنیك هیپنوتیزم پزشكی در كاهش و یا حتی ریشه كنی دردهای مزمن بسیار موفق است.پزشكان دانشگاه جان هاپكینز نیز تاكید دارند كه حتی فكر نكردن یا كمتر فكر كردن درباره درد به تسكین آن كمك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha