چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۲

از دیگر نام‌های مورد استفاده برای مخدرهای صنعتی می‌توان به کرانک، گچ، شوره سر شیطان، دوپ، گرد مصنوعی، نمک هاوایی، کراک، هیلی بیلی، راشت جاوا، هروئین گردن قرمز، اسمارفدوپ و سوخت موشک اشاره کرد.

نامهای فانتزی برای مواد مخدر صنعتی
سلامت نیوز : هروئین گردن قرمز، شوره سر شیطان، گرد مصنوعی، نمک هاوایی، حتی سوخت موشک و این اواخر هم کروکودیل. این اسامی به ظاهر بی‌ربط نقطه اشتراک بسیار مهمی دارند؛ همه آن‌ها نام‌هایی تازه برای مواد مخدر صنعتی هستند.

دیروز مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر جدیدترین اسم‌های شیشه، فراگیرترین مخدر صنعتی  را اعلام کرد. به گفته او متامفتامین کریستاله که با نام شیشه می‌شناسیم، با نام‌های دیگری چون یخ، شابو، آیس، مت و ... نیز عرضه می‌شود، در حالیکه ترکیب اصلی همه این مواد همان متامفتامین است و این نام‌ها و اصطلاحات مشابه عموما برگرفته از متامفتامین عرضه شده در فرهنگ محلی دیگر کشورهاست. از دیگر نام‌های مورد استفاده می‌توان به کرانک، گچ، شوره سر شیطان، دوپ، گرد مصنوعی، نمک هاوایی، کراک، هیلی بیلی، راشت جاوا، هروئین گردن قرمز، اسمارفدوپ و سوخت موشک اشاره کرد.

سونامی مواد مخدر صنعتی

سال گذشته رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که که سونامی مواد روان‌گردان در راه و مرگ و‌میر ناشی از سوء‌ مصرف این مواد افزایش یافته است، به طوری‌که در سال گذشته بیش از سه هزار نفر جان خود را در اثر مصرف مواد مخدر از دست داده‌اند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ امسال نیز سازمان پزشکی قانونی آمار مرگ‌و‌میر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در سه ماهه نخست امسال را 947 نفر اعلام کرده است. بر اساس این آمار روزانه به‌طور میانگین 10نفر بر اثر سوء‌مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.به گفته مسئولان درمانی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در بین میزان مرگ و میر مواد مخدر، مصرف‌کنندگان مواد روانگردان در رتبه اول، هروئین رتبه دوم و تریاک در رتبه سوم قرار دارد.

مدتی قبل مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی خبر از 20 ماده روانگردان جدید داد که در راه ایران هستند. ظاهرا ماده‌های روانگردان کوکائین، اکستاسی، شیشه و... در بازار ایران کم بودند و این مواد با اسم‌های جدیدی به ایران رسیده است.در سال‌های اخیر طیف گسترده و متنوعی از مواد اعتیاد‌آور که به مواد روانگردان مشهورند وارد کشور شده‌اند و حتی به مرحله تولید داخلی هم رسیده است. به گفته مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر حداقل ۱۳۰۰ نوع مواد روانگردان در هر سه گروه مخدر، توهم زا و محرک وجود دارد و بیشتر این مواد روانگردان از مرزهای غربی مانند ترکیه یا از مرزهای آبی جنوب کشور یا کشورهای آسیای میانه یا حتی از طریق هوایی و به وسیله مسافران وارد کشور می‌شود.

روان‌گردان‌ها به مواد شیمیایی گفته می‌شود که بر روی عملکرد مغز اثر گذاشته و منجر به تغییرات رفتاری، شناختی، خلقی و همچنین درجه هوشیاری در فرد مصرف‌کننده می‌شود. اثر اصلی این مواد تغییر دادن شناخت و ادراک فرد است، نام دیگر این مواد توهم‌زا است. این مواد انواع مختلفی دارند؛ از محرک‌ها تا توهم‌زاها. از موادی که به سرکوبگرها معروفند تا مخدرها. همچنین انواع مواد و قرص‌های روانگردان و نشاط‌آوری که در کشورمان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از اکستازی، کریستال و کراک.در عین حال مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفته که «مافیای مواد مخدر با این عنوان شروع به توزیع این مواد می‌کنند که این مواد مشکلی ایجاد نمی‌کنند و اعتیادآور نیستند و بدین ترتیب به جذب افراد برای مصرف اقدام می‌کنند.»

مواد مخدر صنعتی بر خلاف همتایان قدیمی دارای انواع متنوع‌تری هستند و هر از چندگاهی نوع جدیدی هم به آنها اضافه می‌شود. چندی پیش بود که خبر رسید مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره ورود و مصرف مخدر جدید کروکودیل به کشور این‌گونه اظهارنظر کرد که «ورود این مخدر به کشور را نه تائید می‌کنیم و نه رد.» مخدر «کروکودیل» به عنوان جایگزینی برای «هروئین» تبدیل شده و قیمت آن به مراتب پایین‌تر از این ماده مخدر (هروئین) است، اما به دلیل مواد خطرناکی که در آن وجود دارد، از هروئین کشنده‌تر است و افراد معتاد در کمتر از یک سال جان خود را از دست می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha