قند، چربی و فشار خون بالا، استعمال سیگار و برخورداری از زمینه‌های ژنتیكی، پنج عامل مهم ابتلا به گرفتگی عروق هستند.

سن ابتلا به گرفتگی‌‌های عروقی پایین آمده است
سلامت نیوز : یك فوق تخصص قلب با بیان اینكه سن ابتلا به گرفتگی‌های عروقی قلب پایین آمده است، عنوان كرد: شیوع مصرف غذاهای آماده و فست‌فودها از جمله‌ مهم‌ترین دلایل پایین آمدن سن ابتلا به گرفتگی‌های عروقی است.

دكتر بابك حیدری اقدم در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره فاكتورهای خطر ابتلا به گرفتگی عروق قلبی، عنوان كرد: قند، چربی و فشار خون بالا، استعمال سیگار و برخورداری از زمینه‌های ژنتیكی، پنج عامل مهم ابتلا به گرفتگی عروق هستند.وی با بیان اینكه اگر فردی از نظر ژنتیكی مستعد ابتلا به این عارضه باشد، حتی اگر فاكتورهای دیگر نظیر چربی و فشار خون بالا در وی دیده نشود، ممكن است گرفتار تصلب شرایین شود، گفت: درواقع ژنتیك نقش پررنگی را در این میان بازی می‌كند. اگر اقوام درجه اول یك شخص در سنین پایین‌تر دچار ناراحتی‌های قلبی نظیر سكته شوند، لازم است تحت چكاپ قرار بگیرد.

این فوق تخصص اینترونشنال و كاردیولوژی درباره ارتباط میان چاقی‌های دورشكمی با ابتلا به ناراحتی‌های قلبی، اظهار كرد: چاقی، كم‌تحركی و استرس از لحاظ اهمیت در درجه دوم قرار می‌گیرند، اما نمی‌توان بالا بودن احتمال ابتلای افراد چاق به دیابت، چربی خون و در نهایت ناراحتی‌های قلبی را نادیده گرفت.حیدری اقدم با اشاره به اینكه سن ابتلا به گرفتگی‌های عروقی قلب پایین آمده است، اظهار كرد: فراگیر شدن مصرف فست‌فود و غذاهای آماده تا حدود زیادی در بروز عارضه‌های جسمانی از جمله بالا رفتن چربی خون موثر است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال مواد اولیه پنیر پیتزا، چربی‌هایی است كه از لبنیات گرفته شده است، همچنین در پروسه طبخ غذاهای آماده بیشتراز چربی‌های غیر اشباع استفاده می‌شود. چربی‌های غیراشباع‌ بدترین نوع چربی‌ها هستند، زیرا زمانی كه وارد بدن می‌شوند، اكسیداسیون انجام می‌شود و طی این فرآیند قابلیت انسدادی‌شان بالا رفته و این تركیبات برای چسبیدن به دیواره‌های قلب، مغز و سایر اندام‌ها مستعد می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های قلبی درباره نشانه‌های ابتلا به گرفتگی عروق، گفت: تنگی نفس به هنگام فعالیت و احساس درد در قفسه پشت جناغ سینه، از بارزترین علائم ابتلا به گرفتگی عروق هستند. البته بعضی بیماران در عین اینكه دچار تنگی نفس می‌شوند، علامت دیگری دال بر ابتلا به گرفتگی عروق نشان نمی‌دهند و شاید در تست‌های اولیه هم مشخص نشود.وی افزود: به همین علت، آمارها نشان می‌دهند یك پنجم افرادی كه به دنبال سكته قلبی به بیمارستان مراجعه می‌كنند، قبل از آن علامتی نداشته‌اند.به گفته حیدری اقدم اگر فرد یكی از فاكتورهای خطرساز ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را داشته باشد، لازم است چكاب قلبی برای وی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha