چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 53805

سلامت نیوز : یك متخصص جراحی عمومی معتقد است: سنگ كیسه صفرا می‌تواند علل مختلفی داشته باشد عدم تعادل بین كلسترول و نمك‌های صفرایی می‌تواند یكی از دلایل تشکیل این سنگ‌ها باشد.

دكتر ماهرخ دائمی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به علل تشكیل سنگ كیسه صفرا گفت: كلسترول بالا یا نمك پایین باعث می‌شود كه محتویات كیسه صفرا حالت بلوری پیدا كند و این مواد درداخل آن رسوب كند البته اگرعفونت وارد كیسه صفرا شود سنگ كیسه صفرا ایجاد می‌شود.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار كرد: مصرف چربی به تنهایی موجب بهم خوردن تعادل مواد در داخل كیسه صفرا نمی‌شود ولی مصرف زیاد چربی می‌تواند زمینه ساز این بیماری شود.وی در خصوص عوامل زمینه ساز سنگ كیسه صفرا تصریح کرد: چاقی، كلسترول بالای خون و كم تحركی از عوامل زمینه ساز این بیماری محسوب می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در مورد عوامل مستعد كننده تشکیل سنگ كیسه صفرا گفت: بیشترین عوامل مستعد كننده شامل چاقی، افزایش كلسترول خون، مصرف بعضی از داروها و هورمون ها، عفونت‌های خاص كه بخصوص سبب درگیری مجاری صفراوی می‌شوند و بعضی بیماری‌های خونی است.این عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران پیرامون تاثیر سبك زندگی مردم بر میزان شیوع این بیماری گفت: نحوه زندگی افراد در این بیماری نقش موثری دارد و مصرف میوه و سبزیجات، رعایت تعادل میان قد و وزن، ورزش و تحرك می‌تواند احتمال شیوع این بیماری را كاهش دهد.

درصد شیوع این بیماری در ایران بالاست

دكتر دائمی با اشاره به شیوع این بیماری در زنان اظهار كرد: این بیماری در زنان جوان شایع نیست اما در زنان بالای 40 سال، چاق، زایمانهای متعدد و كم تحرك این بیماری بسیار شایع است. با اینكه آمار دقیقی درخصوص درصد شیوع سنگ كیسه صفرا در ایران وجود ندارد ولی تعداد مراجعین به بیمارستان‌ها برای درمان این بیماری بسیار بالاست.وی در خصوص تشخیص این بیماری اظهار كرد: در حقیقت بیماری سنگ كیسه صفرا بدون علامت است و تشخیص این بیماری، اتفاقی و با استفاده از سونوگرافی است. شایع‌ترین علامت این بیماری درد در قسمت فوقانی است كه بخصوص بعد از خوردن غذای سنگین و چرب ایجاد می‌شود و در اغلب موارد بعد از مدتی خود به خود بهبود پیدا می‌كند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به ضرورت انجام عمل جراحی در این بیماران گفت: عمل جراحی در بیمارانی كه سنگ كیسه صفرا دارند ضرورتی ندارد و فقط در صورتی جراحی صورت می گیرد كه بیمار دچار عوارض شده باشد یعنی دردهای زیاد و بی وقفه داشته باشد به نحوی که زندگی عادی فرد مختل شود.وی پیرامون استفاده از داروهای گیاهی در درمان این بیماری گفت: سنگ كیسه صفرا زمانی ایجاد می شود كه جریان حركت تركیبات خاص صفرا كند شود و داروهای شیمیایی و گیاهی نمی توانند تاثیری در درمان این بیماری داشته باشند.

سنگ شكنی و خارج كردن سنگ، درمان این بیماری نیست

این متخصص جراحی عمومی در ادامه افزود: سنگ شكنی و خارج كردن سنگ‌ها به تنهایی كمكی به درمان این بیماری نمی‌كند و جراحی و خارج کردن کل کیسه صفرا تنها راه درمان است که معمولا به روش لاپاراسكوپی انجام می‌شود. در مواردی كه نتوان از لاپاراسكوپی برای خارج كردن سنگ استفاده كرد از روش جراحی باز استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha