سلامت نیوز :تغذیه با شیر مادر سالانه جان 1.3میلیون کودک را در جهان نجات می‌دهد و از این رو یونیسف و وزارت بهداشت درصدد اجرای برنامه های مشارکتی برای توسعه این امر هستند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل از دولت‌های جهان خواست تا برای بهبود و مراقبت از وضعیت تغذیه انحصاری و زودهنگام با شیر مادر و به‌کارگیری شیوه‌های تغذیه تکمیلی تلاش کنند. به همین مناسبت یونیسف همراه با وزارت بهداشت، سازمان‌های غیردولتی و دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی مراسمی را در اولین روز از هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در تهران برگزار کردند.کنفرانس امسال با عنوان، "تغذیه با شیر مادر و غذای خانواده: عشق آفرین و سالم" بر اهمیت الزام ادامه تغذیه با شیر مادر بعد از شش ماه تغذیه انحصاری با شیر مادر تاکید دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛"روچیرا گوپتا"، مدیر برنامه ارتباطات یونیسف، در تهران بیان کرد: "با استفاده از تغذیه انحصاری با شیر مادر و به کارگیری شیوه‌های تغذیه تکمیلی می‌توان تعداد کودکان زیر 5 سال را که از سوء‌تغذیه جان خود را از دست می‌دهند، کاهش داد."در حال حاضرسوءتغذیه عامل بیش از 50% مرگ‌ومیر در میان کودکان زیر 5 سال در جهان است.گوپتا می‌افزاید: "طبق اسناد معتبر، با بهبود این دو عامل، یعنی تغذیه انحصاری با شیر مادر و تغذیه تکمیلی، می‌توان روزانه جان 5000 کودک را در سرتا سر دنیا نجات داد."آمار بیانگر آن است که در ایران بیش از نیمی از نوزادان قبل از 4 ماهگی از تغذیه انحصاری با شیر مادر محروم می‌شوند. فراوانی این کار در مناطق روستایی و شهری یکسان است، اما در برخی مناطق چون استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان این امر شایع‌تر است. طبق آخرین آمار، تنها 4/24% زنان در سیستان‌وبلوچستان و 8/38% زنان در استان هرمزگان در شش ماه اول زندگی نوزادانشان آنها را منحصرا با شیر خود تغذیه می‌کنند.از این رو یونیسف با مشارکت وزارت بهداشت قصد دارد تا آگاهی عمومی و آموزش‌های مردمی را نسبت به تغذیه انحصاری با شیر مادر و ادامه آن در کنار تغذیه تکمیلی تا دو سال اول زندگی کودک در سه استان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی افزایش دهد.تغذیه با شیر مادر همراه با تغذیه تکمیلی یکی از موثرترین عوامل دستیابی به  هشت هدف توسعه هزاره در زمینه کاهش فقر، گرسنگی و سوءتغذیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha