یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5382

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران گفت: 38 تا 40 درصد خون های اهدایی از سوی اهدا کنندگان مستمر صورت می گیرد که سهم زنان نسبت به مردان خیلی کمتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر محسن منشدی روز شنبه طی یک نشست خبری در آستانه هفته انتقال خون، به ارائه عملکرد سازمان انتقال خون ایران پرداخت و گفت: کم خونی، یکی از علل مشارکت کمتر بانوان ایرانی در اهدای مستمر خون است.

وی، وضعیت جهانی را در مقایسه با ایران به مراتب بهتر توصیف کرد و افزود: سهم زنان اروپایی و آمریکایی در اهدای خون، بین 30 تا 40 درصد.

منشدی بدون اینکه به سایر علل مشارکت کمتر بانوان ایرانی در اهدای مستمر خون اشاره کند، توضیح داد: اهدا کننده مستمر خون، باید حداقل دو بار در سال خون اهدا کند.

به گفته وی، تجویز قرص آهن برای دانش آموزان دختر، یکی از راهکارهای مقابله با کم خونی زنان ایرانی است که از آغاز سال تحصیلی آینده در سطح مدارس دخترانه کشور اجرا خواهد شد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اهدای یک میلیون و 673 هزار واحد خونگیری در سال 85، تصریح کرد: از این مقدار خون، بالغ بر 5/3 میلیون فرآورده خونی تهیه شد که این مقدار فرآورده، جان 3 میلیون نفر از هموطنانمان را نجات داد.

منشدی به اهدای 411 هزار و 114 واحد خونگیری طی سه ماهه اول امسال اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود میزان اهدای خون در سال جاری به یک میلیون و 800 هزار واحد برسد.

وی همچنین از اهدای داوطلبانه خون در سراسر کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر فقط در استان فارس، یک درصد و در استان سیستان و بلوچستان، 6 درصد خون جایگزین وجود دارد که این وضعیت به تدریج حذف خواهد شد.

به گفته وی، 10 تا 20 درصد از میزان خون های اهدایی در اثر نتایج آزمایشگاهی هدر می رود و از 80 درصد خون های اهدایی، سهم بیماران تالاسمی بیش از 30 درصد است و مابقی در اتاق های عمل و... مصرف می شود.

منشدی در ادامه از اجرای طرح بیمه محصولات خونی خبر داد و افزود: در تلاش هستیم با عقد قرارداد با یکی از شرکت های بیمه گر، خون ها و فرآورده های خونی را بیمه کنیم تا چناچه خسارتی متوجه اشخاص شد، قابل جبران باشد.

مدیر کل روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: این طرح در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بررسی و پس از عقد قرارداد با یکی از شرکت های بیمه گر، اخبار آن به اطلاع عموم خواهد رسید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha