پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 53831
سلامت نیوز : اگرچه پیش از این محمد علی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، ازدواج در سن پایین را «مشكل» خوانده و از فرهنگ‌سازی به عنوان تنها راه حل برای آن نام برده بود؛ روز گذشته مدیركل آمار، اطلاعات جمعیتی و مهاجرت ثبت احوال از ثبت قانونی ازدواج كودكان زیر 10 سال خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به گفته علی اكبر محزون 1805 واقعه ازدواج برای كودكان زیر 15 سال، ‌تنها در سه ماهه نخست امسال ثبت شده است. این در حالی است كه بر اساس تاكید او در این آمار ازدواج كودكان زیر 10 سال با سایر ازدواج‌های كودكان زیر 15 سال تجمیع شده و سازمان ثبت احوال آمار دقیقی از این نوع ازدواج‌ها در دست ندارد. به این ترتیب با احتساب 7440 ازدواج در سنین كمتر از 15 سالگی كه سال گذشته ثبت شده است، از پارسال تا روز نخست تیر امسال، 9245 كودك زیر 15 سال ازدواج كرده‌اند. اتفاقی كه محزون درباره آن گفته است: «ازدواج كودكان زیر 10 سال در كشور پس از مراجعه به دادگاه و طی كردن فرآیند قانونی و با اخذ مجوز از دادگاه به ثبت می‌رسد.»

تاثیر ازدواج كودكان بر جامعه

اگر تاهمین چند روز پیش با هم سن و سالانش عروسك بازی می‌كرد، حالا دیگر باید برای نشستن بر سر سفره عقد آماده شود تا با هلهله به خانه بخت برود. این در حالی است كه روانشناسان می‌گویند كه یکی ازخاستگاه‌های مهم بروز مسائل اجتماعی مختلفی که امروزه گریبانگیر مردان و زنان است ریشه در دوران کودکی دارد. امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز در این باره معتقد است: «دختران کودکی که در سنین پایین مجبور به ازدواج شده‌اند به دلیل آنکه نتوانسته‌اند دوران کودکی و نوجوانی خود را به درستی طی کنند به مرور زمان دچار بیماری روحی و روانی می‌شوند، از خودکشی، فرار از خانه، روی آوردن به روسپیگری و افزایش کودکان مطلقه در جامعه به عنوان آسیب‌های ازدواج کودکان.» او ادامه می‌دهد: «در برخی از شهرستان‌ها که دختران با مردان پیر و سن بالا ازدواج می‌کنند، مسلم است که از لحاظ جسمی آسیب‌پذیر خواهند بود و از سوی دیگر به خاطر ضعف قوای جسمانی در مردان سالخورده، این دختران جوان برای رفع نیاز جنسی خود رو به مردان جوان می‌آورند که از آن به عنوان روابط فرا زناشویی یاد می‌شود.»

قانون چه می‌گوید؟

بهمن كشاورز، حقوقدان نیز درتحلیل روند قانونی این موضوع به تهران امروز می‌گوید: «ماده 1041 كه در سال 1313 تصویب شد نخستین قانون رسمی در این باره بود، به موجب این قانون سن ازدواج برای دختران 15 سال و برای پسران 18 سال بود و در مواردی كه مصالح اقتضا می‌كرد با پیشنهاد دادستان و تصویب دادگاه ممكن بود معافیت از سن صورت گیرد. اما این معافیت به دختران كمتراز 13 سال و پسران كمتر از 15 سال داده نمی‌شد.» او درادامه می‌گوید: «این ماده در سال‌های پس از آن مكررا مورد اصلاح قرار گرفت و در سال 1361 مفادش به این صورت اصلاح شد كه نكاح قبل از بلوغ ممنوع است اما تبصره‌ای ذیل این ماده قرار گرفت كه نكاح از قبل از بلوغ را با اجازه ولی صحیح اعلام می‌كرد اما به شرط رعایت مولی علیه.»

كشاورز می‌گوید: «سرانجام در سال 81 مجمع تشخیص مصلحت نظام این ماده را به این نحو اصلاح كرد كه عقد دختران تا قبل از رسیدن به 13 سال تمام شمسی و پسران قبل از رسیدن به 15 سال شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.» او به قانون حمایت از كودكان و نوجوانان كه در همان سال به تصویب رسیده است، اشاره كرده و می‌گوید: «از آنجا كه این قانون در تاریخ 29 آذر آن سال پس از 5 ماه از تصویب اصلاحیه مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده، پس قانون اخیر موخر بر اصلاح ماده 1041 است. بنابراین هرچند در قسمت تعیین سن ازدواج، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام با قانون عادی قابل نسخ یا تخصیص نیست اما آنچه در قانون حمایت از كودكان و نوجوانان آمده، بااین مصوبه قابل تجمیع است.»

به گفته او بر اساس قانون حمایت از كودكان و نوجوانان هر نوع آزار و اذیت كودكان و نوجوانان كه به آنان صدمه روانی، اخلاقی و جسمانی بزند یا سلامت جسم و روان آنها را به مخاطره اندازد ممنوع است. همچنین هر گونه آزار و اذیت و نادیده گرفتن بهداشت روانی و سلامت جسمانی آنان و ممانعت از تحصیل آنان ممنوع بوده و مرتكب از سه ماه و یك روز حبس تا شش ماه حبس مجازات می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha