پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 53851

در سال گذشته 7440 ازدواج در سنین کمتر از 15 سالگی در کشور رخ داده که این رقم برای سه ماهه نخست امسال 1805 ازدواج است.

آخرین آمار عروس و داماد‌هایی که هنوز کودکند
سلامت نیوز : ازدواج کودکان با مجوز یا بدون مجوز پدیده‌ای است که نمی‌توان به راحتی آن را نادیده گرفت. واقعیتی از جامعه که اگرچه ممکن است برای بخشی از آن بتوان استدلال‌هایی دینی از سوی مدافعان آن یافت اما در کلیت آن چندان جای دفاعی برای آن باقی نمی‌ماند. چندی پیش رییس انجمن حمایت از حقوق کودکان به قانون گفته بود براساس مستندات در سال ۸۹، حدود ۷ هزار و ۲۰۰ ازدواج کودک ۱۰ تا ۱۴ سال در سیستان‌وبلوچستان صورت گرفته که بعد از آن استان خوزستان با ۵ هزار و ۲۰۰ ازدواج و سپس استان آذربایجان شرقی با بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ ازدواج قرار دارند. آماری که نشان از رواج ازدواج کوکدکان در جامعه دارد. فرشید یزدانی گفته بود البته این آمار در استان تهران نیز با یک هزار و ۲۰۰ نفر رقم قابل‌توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. درباره ازدواج کودکان کمتر از ۱۰ سال نیز ارقام۵۴۰ نفر در سیستان‌و‌بلوچستان، ۱۶ نفر در آذربایجان غربی، ۳۴ نفر در خوزستان ثبت‌شده است. روندی که گویا در سال جاری چندان کاهشی نداشته است. حال مدیرکل آمار، اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال گفته در سال گذشته 7440 ازدواج در سنین کمتر از 15 سالگی در کشور رخ داده که این رقم برای سه ماهه نخست امسال 1805 ازدواج است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ علی اکبر محزون چگونگی ثبت ازدواج‌های زیر ده سال را نیز توضیح داده است: «ازدواج‌ کودکان زیر 10 سال در کشور پس از مراجعه به دادگاه و طی کردن فرایند قانونی و با اخذ مجوز از دادگاه به ثبت می‌رسد.»مدیرکل آمار، اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال در ادامه با بیان اینکه ازدواج‌های زیر 15 سال فرآیندی را بر اساس مراحل قانونی طی می‌کند، عنوان کرد: این ازدواج‌ها در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق سازمان ثبت اسناد به ثبت رسیده و سپس طبق قانون یک نسخه از اعلامیه ازدواج به سازمان ثبت احوال منعکس می‌شود. محزون تاکید کرده اگر ازدواج زیر 10 سالی انجام شود، مسلما فرایند قانونی خود را طی کرده است و سازمان ثبت احوال تنها به عنوان آخرین حلقه زنجیره‌ای که باید اعلامیه ازدواج و طلاق را به ثبت برساند این اقدام را انجام می‌دهد.

نکته اساسی‌تر این است که ازدواج کودکان تنها شروع راهی است که می‌تواند به معضلات دیگری ختم شود. بنا بر آمارها بیشتر این ازد.واج‌ها به طلاق منجر می‌شود و نتیجه آن تبدیل شدن عروس-کودک‌ها به بیوه-کودک‌ها خواهد بود. فرشید یزدانی در مورد بیوه کودک‌ها هم به قانون گفته بود اگر در رده سنی ۱۰ تا ۱۴ سال آمار سال ۸۵ کودکان مطلقه را درنظر داشته باشیم در مجموع قریب به ۱۴ هزار کودک مطلقه در این سن وجود داشته است که با احتساب بیش از ۴ هزار کودک همسرمرده می‌توان گفت که حدود ۱۸ هزار کودک بیوه در سال ۸۵ زندگی می‌کرده‌اند. اگر سن میان ۱۰ تا ۱۸ سال را مدنظر قرار دهیم تعداد ۳۷ هزار بیوه کودک در کشور وجود دارد.اگر مسئولان قصد کاهش آمار بیوه-کودک‌ها در جامعه را داشته باشند باید ابتدا جلوی ازدواج کودکان را بگیرند؛ ازدواج‌هایی که با یا بدون مجوز در زندگی هر کودکی نه تنها پایان کودکی که آغاز تباهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha