جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۴
کد خبر: 53860
سلامت نیوز: ماه رمضان در ذهن بسیاری از مردم با نام زولبیا و بامیه گره خورده و گویا مختص این ماه شده است.

اگر قصد خرید یا مصرف آن را دارید، به دو نكته مهم در این باره توجه كنید:

1‌ـ اثرات مصرفی:


وقتی زولبیا و بامیه می‌خورید، جرمی پُرچگالی از قند و چربی را وارد بدنتان كرده‌اید! تركیبات قندی راه یافته به خون، سبب ترشح انسولین، سپس كاهش میزان قند خون، و آن‌گاه ضعف، بیحالی، خستگی و گرسنگی زودرس می‌شود. مصرف مواد قندی بیش از نیاز بدن، به چربی تبدیل می‌شود.

بخشی از چربی در شریان‌ها رسوب می‌كند و به تصلب شرایین می‌انجامد. استفاده از روغن‌های مانده و بی‌كیفیت در تهیه این شیرینی‌ها، باعث اختلالات گوارشی، افزایش سوزش و تشدید رفلكس یا برگشت محتویات معده می‌شود.

افزایش كلسترول بد، ابتلا به بیماری‌های كبدی و اضافه وزنِ حاصل از ورود كالری زیاد در حجم كم نیز از دیگر عوارض و مضرات مصرف شیرینی‌هایی چون زولبیا و بامیه‌ است.

زولبیا و بامیه مایعات درون بدن را غلیظ كرده و باعث تشنگی بیشتر می‌شود. افراد مبتلا به دیابت نباید زولبیا یا بامیه بخورند.

2‌ـ تشخیص مرغوبیت و روش نگهداری:


رنگ زولبیا و بامیه باید زرد و طلایی باشد. سراغ رنگ‌های تیره‌تر نروید. رنگ‌های متمایل به قهوه‌ای، قهوه‌ای سوخته و تیره‌تر، نشانه طبخ زولبیا و بامیه با روغن‌های مانده، سوخته و چندبار مصرف است كه برای سودآوری اقتصادی عوض نشده‌ و از همین رو بشدت سرطان‌زا خواهد بود.

از این دسته اندكی هم نخورید، حتی اگر مفت بود! دقت كنید ذرات سوخته به آن نچسبیده باشد. این ذرات باقیمانده طبخ قبلی و نشانه خوبی‌ است برای آن‌كه بفهمید در همان ظرف و با همان روغن عوض نشده قبلی سرخ شده‌اند. به دلایل فروشنده مبنی بر برشته بودن یا دیر برداشته شدن از درون روغن توجه نكنید.

زولبیا و بامیه‌ای را كه بدون روكشِ سلفون، در معرض نور خورشید یا حتی تابش لامپ نگهداری و عرضه می‌شود، نخرید.

حرارت و نور هر دو بر تركیبات آن اثرات زیانبار می‌گذارد. این شیرینی‌ها را در جای سرد و خشك، درون جعبه یا ظرف (برای جلوگیری از تابش نور) نگهداری كنید.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha