با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و احتمال افزایش بیماری‌های واگیردار و مسمومیت‌های غذایی و با در نظر گرفتن وضعیت جغرافیایی کشور از نظر مهاجرت و تردد همسایگان و بومی بودن بعضی بیماری‌های خطرناک از جمله شبه وبا، وبا و گاهی حصبه برای جلوگیری از آن باید نکاتی را رعایت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، از خرید و مصرف محصولات لبنی فاقد مجوز و پروانه‌های بهداشتی یا محصولاتی که بدون درج تاریخ انقضای مصرف و یا خارج از یخچال عرضه می‌شوند، باید خودداری شود و در منزل نیز با توجه به تاریخ انقضای تا هنگام مصرف باید در یخچال نگهداری شود.

همچنین سبزی و میوه حتما باید قبل از مصرف ضدعفونی شود. برای ضدعفونی کردن آنها آسان ترین روش استفاده از پرکلرین به میزان یک قاشق مرباخوری در5 لیتر آب و شست و شوی کامل است.

همچنین بعضی میوه‌ها که احتمالا حاوی بقایای سموم دفع آفات نباتی بوده و موجب تغییر طعم آنها شده، بهتر است پیش از مصرف در محلولی به نسبت یک قاشق غذاخوری بی کربنات سدیم در 5 لیتر آب به مدت 15 دقیقه قرار داده و پس از شست وشو مصرف شود.

از نگهداری مواد غذایی طبخ شده در شرایط نیم گرم بین20 تا 40 درجه سانتیگراد، خودداری شود و باقیمانده غذاهای تهیه شده باید پس از سرد شدن در داخل یخچال به مدت محدود یا در فریزر نگهداری شود.

همچنین از مصرف انواع مواد پروتئینی که در خارج از یخچال نگهداری می‌شود و اطمینان لازم از کنترل و نظارت بهداشتی آن وجود ندارد، خودداری شود.

لازم به ذکر است، بستنی‌هایی که صرفا در کارخانه‌هایی با پروانه بهداشتی تولید شده و روی بسته بندی آن شماره پروانه ساخت، تاریخ تولید و انقضای مصرف قید شده، استفاده شود.

همچنین شیرینی‌های تر و خامه دار به خصوص در فصل گرما باید از هنگام تهیه تا مصرف در یخچال و دمای بین 2 تا 4 درجه سانتیگراد و در زمان محدود نگهداری شوند و در صورت نگهداری در حرارت معمولی، خطر ایجاد مسمومیت غذایی بسیار محتمل خواهد بود.

گفتنی است که از مصرف ساندویچ‌هایی که قبلا تهیه شده و در شرایط معمولی در اغذیه فروشی‌ها نگهداری می‌شوند، نیز خودداری شود و از مصرف ساندویچ‌هایی مانند دل و جگر مرغ، مغز و یا سالاد الویه که احتمال آلودگی‌های اولیه یا آلودگی‌های هنگام تهیه آنها بسیار است، خودداری شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha