جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 53871
سلامت نیوز: تنبلی تخمدان اصطلاحی عامیانه است و بسیاری از زنان با این مشكل مواجه‌ هستند. این عارضه شامل تخمدان ‌هایی می ‌‌شود كه به دلایل مختلفی از كار افتاده ‌‌اند

یائسگی زودرس، توقف رشد تخمدان ‌ها و قاعدگی 2 الی 3 ماه یك ‌بار از جمله موارد تنبلی تخمدان‌ است.

 گاهی دختران به دلیل تولید نشدن محركه‌ ای برای رشد تخمدان از سوی مغز، عادت ماهیانه نمی‌ شوند كه به آن آمنوره می ‌گویند و عده ‌ای دیگر با این كه تخمدان دارند، ولی سلول ‌های تولید مثل در آن ها شكل نیافته و در نتیجه اوایل بلوغ یا پس از چند سال با قطع ناگهانی قاعدگی مواجه می‌ شوند كه به آن یائسگی زودرس گفته می ‌شود كه می ‌تواند به ‌دلیل ژنتیك، جراحی یا اشعه‌ درمانی باشد.

اگر به تخمدان افرادی كه تحت درمان اشعه‌ درمانی هستند اهمیت داده نشود، آن ها رو به تنبلی می ‌روند و بعدها قطع عملكرد(تولید تخمك)‌ در آن ها رخ می ‌دهد.

 تنبلی تخمدان به 2 ‌بخش تخمدان ‌های پلی كیستیك و تخمدان ‌های مولتی‌ كیستیك تقسیم می ‌شود كه در تخمدان ‌های پلی ‌كیستیك، قاعدگی ‌ها نامنظم و به صورت هر 2 ‌الی 3 ماه یك ‌بار رخ می ‌دهد كه چاقی و رویش موهای زائد نیز از علائم آن محسوب می‌ شود.

در این بیماری كیست‌ های متعدد ریز یك سانتی‌ متری همچون گردنبند مرواریدی اطراف تخمدان را احاطه كرده ‌اند.

طبق تحقیقات صورت گرفته در جوامع شرقی به خصوص در رنگین پوست ‌ها(مثل ایرانی، هندی و آریایی‌ نژادها)‌ زمینه این بیماری بیشتر از سفید‌ پوست‌ها است، پس شانس این افراد نیز در ابتلا به نازایی، سرطان رحم و سینه بالا است.

دختران نیز دچار تخمدان ‌های پلی كیستیك می‌ شوند و هر از گاهی خونریزی‌ های غیرطبیعی آن ها باعث می ‌شود با لخته‌ های شدید خون مواجه شوند كه به پزشك مراجعه می‌ كنند و در این مواقع پزشك خونریزی را قطع و تنبلی را به ظاهر تا پس از ازدواج مخفی نگه‌ می ‌دارد و وقتی بیمار خواهان فرزند باشد، متخصص با تدابیر در نظر گرفته شده از تولید كیست ‌های ریز توسط تخمدان ممانعت به عمل می‌ آورد و شرایط بزرگ شدن یك كیست كوچك در اطراف تخمدان(تاول)‌ را مهیا می ‌كند تا بیمار شرایطی همانند زن بالغ و سالمی كه در روزهای 12 الی 14 قاعدگی یكی از این تاول‌ های بزرگش(كیست)‌ می ‌تركد و تخمك آزاد كرده و قاعده می‌ شود، داشته باشد تا شانس حاملگی بالا برود.

علل تخمدان ‌های پلی كیستیك

در این باره تئوری‌ های فراوانی وجود دارد،‌ ولی دلیل صد در صدی وجود ندارد، اما می ‌توان ژنتیك، تغذیه و تاثیر محیط را از دلایل آن برشمرد.

شرایط متفاوت دختران

طبق بررسی‌ های صورت‌ گرفته، سن بلوغ در دختران متفاوت است و دختران مناطق حاره سریع ‌تر از دیگر دختران در 10 تا 11 سالگی به بلوغ می‌ رسند، ولی در كشورهای اسكاندیناوی سن بلوغ دختران 16 تا 20 سال است.

 سن در ایران در حد وسط قرار دارد، ولی اگر در كشوری همچون ایران دختر تا 16 سالگی به بلوغ نرسید باید به پزشك متخصص مراجعه كند.

دیر یا زود قاعده شدن دختران می ‌تواند یكی از علائم تنبلی تخمدان محسوب شود. اگر دختران هنگام قاعدگی اختلال خونریزی نداشته باشند، ‌ولی دائم در حال چاق شدن باشند مراجعه به پزشك غدد یا متخصص زنان ضرورت دارد،‌ چون یكی از دلایلی كه باعث ایجاد تخمدان‌ های پلی‌ كیستیك می ‌شود بیماری‌ ای به نام مقاومت به انسولین است. در برخی به علت این كه انسولین آن ها فعال نیست، قند سوخته نمی ‌شود و در نتیجه به چربی تبدیل می ‌شود و چون قندی در خون شان نیست همیشه گرسنه‌ اند. این چاقی ‌ها مقاومت نسبت به انسولین خود را با تنبلی تخمدان نشان می ‌دهند. پس انجام آزمایش هورمون و تست قند خون ضرورت دارد.

 گاهی لكه بینی‌ ها می ‌تواند به دلیل نقص تولید پروژسترون یا جسم زرد باشد كه پیش از قاعدگی رخ می ‌دهد و از مشكلات هورمونی محسوب می ‌شود، ولی لكه‌ بینی‌ های پس از قاعدگی می ‌تواند بر اثر كمبود هورمون استروژن باشد كه پولیپ داخل رحم یا فیبروم را به همراه خواهد داشت.

توصیه‌های پزشكی

بهتر است دختران و زنان پس از مشاهده عدم نظم در سیكل ماهانه خود یا هنگام مشاهده رویش موهای زائد و درد پستان هنگام قاعدگی به پزشك مراجعه كنند و وضعیت خود را كنترل كنند،‌ چرا كه تنبلی تخمدان درمان قطعی ندارد و بیمار تا وقتی از دارو استفاده كند قاعدگی منظم خواهد داشت و گاهی با قطع درمان، خونریزی تا حدی می ‌رسد كه خطر مرگ را برای فرد به همراه خواهد داشت.

قرص ‌های ضدبارداری می ‌تواند بهترین درمان این بیماری محسوب شود و این افراد باید تا زمان یائسگی از این قرص‌ ها استفاده كنند.
منبع: تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    9 0
    قرص های هورمونی ضرری ندارند وباعث چندقلوزایی نمیشوند؟
  • دانشمند ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    18 2
    سلام من خانم 28 ساله هستم یک ماهه که تصمیم به بارداری گرفتیم ولی روز 21 فروردین پریود شدم و پریود قبلی ام روز 23 اسفند در ضمن من قبل از نزدیکی از سرکه سفید استفاده میگردم برا دختر بودنش با تشکر
  • الیسا ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    3 0
    سلام من 27 ساله و مجرد هستم من 2ماهه پریود نشدم علت از چیست؟؟؟؟ پارسال هم این اتفاق افتاده امسال هم نشدم مثلا در1/12/93 به مدت7 روزعادت شدم ولی الان94/2/24 هست پریود نشدم کمکم کنید میترسم از این وضع که تو آینده بعده ازدواج بچه دار نشم...