جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 53872
سلامت نیوز: وزن نوزاد در زمان تولد، مهمترین عامل بقا در طول دوران  نوزادی و همچنین پیش بینی كننده توانایی جسمی و تكاملی  وی در آینده است. این در حالیست كه از مهمترین علل رایج مرگ و میر كودكان زیر 5سال ،وزن كم هنگام تولد آنهاست.و اما  تعریف  نوزاد كم وزن : وزن طبیعی نوزاد از 2500 تا 4000گرم در نظر گرفته می شود، چنانچه وزن نوزاد پس از تولد كمتر از 2500 گرم باشد"نوزاد وزن كم "نامیده میشود.

مطالعات قبلی نشان داده اند كه این گروه نوزادان ،در معرض خطر بیشتر برای بستری شدن های مكرر در بیمارستان ، طی سال اول زندگی به علت نارس بودن و عفونتها و در سالهای بعد بدلیل عوارض نورولوژیك و اختلالات روانی اجتماعی هستند. اكنون تخمین زده شده كه 133 میلیون تولد در دنیا وجود دارد كه 5/15 درصد آن را نوزادان با وزن كم تشكیل میدهند.نتایج مطالعه ای كه اخیراً توسط پژوهشگران كانادایی انجام شده ، حاكی از آنست  كه مكمل یاری مادران باردار  با مولتی ویتامین  در مقایسه با مصرف آهن و اسید فولیك می تواند سبب كاهش نرخ 17 درصدی تولد نوزادان كم وزن  شود.  میزان متوسط افزایش وزن نوزادانی كه مادرانشان مولتی ویتامین استفاده نموده بودن 54 گرم بوده است.

همانطور كه می دانیم براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت مادران باید از مكملهای حاوی آهن و اسید فولیك استفاده نمایند. این مطالعه كه با جمع آوری نتایج 13 مطالعه به بررسی مقایسه اثرات تركیب مولتی ویتامین و مصرف آهن و اسید فولیك در دوران بارداری پرداخته، پیشنهاد می نماید كه این توصیه سازمان جهانی بهداشت به مادران برای مصرف آهن و اسید فولیك را می توان به مصرف مولتی ویتامین در دوران بارداری تغییر داد. البته نتایج این مطالعات بدلیل تفاوتهایی كه در دوز و نیز نوع مداخله داشته اند، نیاز به بررسی های مداخله گر بیشتر را قبل از توصیه عمومی مبنی براین جایگزینی می طلبد.

نكته عملی: هرچند كه بنا برتوصیه سازمان بهداشت جهانی، خانمها در حین بارداری باید از مكملهای آهن و اسید فولیك استفاده كنند ، اما نتایج مطالعه اخیر پیشنهاد می نماید كه برای داشتن نوزادانی با وزن مناسب ، مادران می توانند  به  مكملهای مولتی ویتامین بسنده كنند كه در این صورت ، دیگر آنها را ازمصرف آهن و اسید فولیك بطور مجزا بی نیاز می سازد. با این اوصاف، جهت بهبود سطح سلامت مادر وجنین،  برای رسیدن به توصیه فراگیر مطالعات دقیقتری برای جمع بندی نهایی لازم می باشد.
منبع : نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha