جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 53873

تاکنون بسیاری از مطالعات اپیدمیولوژیک انجام‌شده روی اثرات نوشیدن قهوه بر «مرگ‌ومیر به طور کلی» یا «مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های خاص» کوچک و ضعیف بوده‌اند و به همین خاطر نتایج متناقضی داشته‌اند...

سلامت نیوز: تاکنون بسیاری از مطالعات اپیدمیولوژیک انجام‌شده روی اثرات نوشیدن قهوه بر «مرگ‌ومیر به طور کلی» یا «مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های خاص» کوچک و ضعیف بوده‌اند و به همین خاطر نتایج متناقضی داشته‌اند...

 در اواسط دهه 1990 اپیدمیولوژیست‌های موسسه ملی سرطان در آمریکا یک پرسش‌نامه مفصل را در مورد رژیم غذایی و سبک زندگی برای 402260 عضو انجمن بازنشستگان آمریکا (AARP) پر کردند. آن دسته از شرکت‌کنندگان (در محدوده سنی 71-50 سال) که در شروع مطالعه فاقد بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان بودند، برای مدت یک دهه پیگیری شدند (یعنی بیش از 1/5 میلیون نفر- سال پیگیری).

پس از تعدیل از نظر بسیاری از عوامل مخدوش‌کننده احتمالی، یک ارتباط معکوس و پلکانی بین میزان قهوه مصرف‌شده با مرگ‌ومیر به طور کلی و مرگ‌ومیر اختصاصی ناشی از بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های تنفسی، دیابت و عفونت- ولی نه مرگ‌های ناشی از سرطان- یافت شد. این نتایج برای مردان و زنان و در مورد قهوه‌های کافئین‌دار یا بدون کافئین مشابه بودند.(3)

رهنمود: این بزرگ‌ترین مطالعه‌ای است که تاکنون در مورد اثرات نوشیدن قهوه بر سلامت انجام شده است. در این مطالعه مردان و زنانی که روزانه حداقل 6 فنجان قهوه می‌نوشیدند، میزان مرگ‌ومیر 10 ساله‌شان به ترتیب 10 و 15 کمتر از کسانی بود که قهوه مصرف نمی‌کردند. به دلیل مشاهده‌ای بودن مطالعه حاضر، نمی‌توان علت و معلولی بودن این رابطه را از آن استنباط کرد. با این حال، ارتباط پلکانی دوز- پاسخ و تعدیل دقیق از نظر عوامل مخدوش‌کننده احتمالی، نشانگر آن است که احتمالا چنین رابطه‌ای وجود دارد. محققان چنین فرض کرده‌اند که وجود آنتی‌اکسیدان‌های فراوان در قهوه شاید بتواند منافع مصرف آن را توجیه کند.

منبع: هفته نامه نوین پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha