جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 53875
سلامت نیوز: یک مطالعه جدید در آمریکا نشان می‌دهد تماشای فیلم‌های سه‌بعدی خصوصا در جوانان 34-24 ساله باعث تاری دید، حالت تهوع و سردرد می‌شود...

 علت این علایم اختلالات بینایی و بیماری حرکت (motion sickness) است و افراد مسن‌تر را کمتر درگیر می‌کند زیرا چشم این افراد حساسیت کمتری نسبت به محرک‌های بینایی دارد و به دلیل پیرچشمی، به مشکلات عدم تطابق بین دور و نزدیک عادت کرده است؛ از طرفی مسن‌تر‌ها کمتر می‌توانند در فیلم‌های سه‌بعدی «غرق» شوند.
همچنین بر اساس این مطالعه، راه کاهش این علایم آن است که فرد از صفحه تلویزیون فاصله بگیرد و زاویه دید بازتری داشته باشد. برای این مطالعه از 230 نفر خواسته شد تا روی صفحه‌های تلویزیونی 55 اینچ، یک فیلم کارتون را به صورت دوبعدی یا سه‌بعدی ولی با فواصل و زوایای مختلف نسبت به صفحه، تماشا کنند. سپس مشکلات و علایم ایجادشده حین و پس از تماشای فیلم از آن‌ها پرسیده شد. میزان کلی ایجاد علایم ناراحت‌کننده در تماشاگران فیلم دوبعدی 12 ولی در تماشاگران فیلم سه‌بعدی 20 بود.
 میزان گزارش این مشکلات در صورت تماشای فیلم سه‌بعدی بیشتر بود: درد چشم، احساس کشیده شدن در چشم، تاری دید، دوبینی، سرگیجه و اختلال سوگیری (disorientation)؛ ولی شدیدترین عوارض گزارش‌شده سردرد و حالت تهوع بودند. این علایم ظرف 15 دقیقه از تماشای فیلم ایجاد می‌شدند ولی کمتر از 24 ساعت طول می‌کشیدند.
منبع: هفته نامه نوین پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha