جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 53890
سلامت نیوز: یك فوق تخصص غدد گفت: نرمش صبگاهی به مدت 10 تا 15 دقیقه و پیاده‌روی به مدت 30 تا 60 دقیقه در فاصله ی افطار تا سحر از مهمترین نكاتی است كه بیماران روزه دار دیابتی باید به آن توجه كنند تا دچار كاهش یا افزایش قند خون هنگام روزه داری نشوند.

دكتر سید محسن خوش نیت نیكو در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینكه در بیماران دیابتی با آموزش مناسب، تنظیم زمان و دوز دارو، كنترل برنامه غذایی و فعالیت فیزیكی روزه‌داری بی‌خطر است، گفت: در صورت كنترل قند خون در منزل و رعایت رژیم غذایی می توان از بروز هیپوگلیسمی (قند خون پایین) و هیپرگلیسمی (قند خون بالا) در روزه داری پیشگیری كرد.

عضو هیات علمی مركز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشكی تهران یادآور شد: بیماران دیابتی نوع 2 كه دچار عوارض مزمن دیابت مانند نوروپاتی(درگیری عصبی)، رتینوپاتی(درگیری چشمی) و نفروپاتی(درگیری کلیوی) نیستند می توانند روزه بگیرند.

وی با استناد به مطالعات انجام شده گفت: روزه داری ماه رمضان با استفاده از انسولین گلارژین به همراه مصرف گلی مپیراید در زمان افطار منجر به كاهش قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیكوزیله شده است مصرف كنندگان انسولین لیسپرو و یا آسپارت با درجات كمتر هیپوگلیسمی مواجه می شوند.

این فوق تخصص غدد خاطرنشان كرد: استفاده از مشابه‌های انسولین سریع اثر به جای انسولین رگولار قبل از وعده های غذایی در بیماران دیابتی نوع 2 كه در ماه رمضان روزه می‌گیرند با هیپوگلیسمی كمتر و افزایش كمتر قند خون پس از صرف افطار همراه است.

وی یادآور شد: دربیمارانی كه تنها متفورمین مصرف می كنند، هنگام روزه داری خطر افت شدید قند خون بسیار كم است.

دكتر خوش نیت نیكو گفت: در صورتی كه بیماران بتوانند با راهنمایی پزشك قند خون را با تنظیم دوز انسولین مصرفی و با استفاده از انسولین‌های مشابه به جای NPH و رگولار و قطع روزه داری در صورت افت قند خون كنترل كنند روزه داری عوارض كمتری دارد.

تغییرات برنامه غذایی موثر بر قند خون در روزه داری

این فوق تخصص غدد تصریح کرد: رعایت در تعادل مصرف مواد غذایی حاوی قند و نشاسته، پرهیز از مصرف چربی‌ها و لبنیات پرچرب و غذاهای سنگین، مصرف 500 گرم میوه جات و سبزی‌ها از فاصله ی افطار تا سحر، نرمش صبگاهی به مدت 10 تا 15 دقیقه و پیاده روی به مدت 30 تا 60 دقیقه در فاصله ی افطار تا سحر از مهمترین نكاتی است كه بیماران روزه دار دیابتی باید به آن توجه كنند تا دچار كاهش یا افزایش قند خون هنگام روزه‌داری نشوند.

دكتر خوش نیت نیكو در پایان یادآور شد: بیمارانی كه دچار حملات مكرر افت قند خون می شوند یا افرادی كه در طی 3 ماه گذشته حملات شدید افت قند خون را تجربه كرده‌اند و در بیمارستان بستری شده‌اند و بیمارانی كه میزان قند خونشان بیش از 250 تا 300 است و دچار عوارض مزمن چشمی، كلیوی و اعصاب محیطی شده‌اند، نمی توانند روزه بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha