سلامت نیوز: تازه ترین نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماریهای روده را افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند: افرادی که ترک سیگار کرده اند نسبت به غیرسیگاری ها بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای روده نظیر بیماری کرون و کولیت اولسراتیو قرار دارند.

یکی از محققان گفت: خطر ابتلا به کولیت اولسراتیو حتی با گذشت دو دهه از زمان ترک سیگار همراه فرد است.

این محققان اطلاعات مربوط به 230000 زن بیمار را که در تحقیقاتی در گذشته شرکت کرده بودند، بررسی کردند. این تحقیقات درباره رفتار و وضعیت سلامتی آنها از سال 1967 تا 1989 میلادی انجام شده بود.

تیم تحقیقات دریافتند: فقط 144 زن از بین 124000زن که اصلا سیگار نکشیده بودند، به بیماری کرون مبتلا شدند در حالی که 117 زن از بین 51000 زن ترک سیگار کرده و 75 نفر از بین 53500 زن سیگاری مبتلا به این بیماری شدند.

محققان بعد از در نظر گرفتن چندین فاکتور از جمله وزن، سن و درمانهای هورمونی دریافتند: زنان سیگاری نسبت به زنانی که اصلا سیگار نکشیده اند، 90 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کرون قرار داشتند درحالی که زنان ترک سیگار کرده نسبت به زنان غیرسیگاری به میزان 35 درصد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری بودند.

محققان افزودند: هراندازه دوره سیگار کشیدن بیشتر باشد به همان اندازه خطر ابتلا به بیماری کرون افزایش می یابد.

محققان همچنین دریافتند که بین سیگار کشیدن و بیماری کولیت اولسراتیو ارتباط وجود دارد.

این تحقیقات بعد از زیر نظر گرفتن بیش از 20 ساله زنانی که ترک سیگار کردند، ثابت کرد: خطر ابتلا به بیماری کولیت اولسراتیو حتی بعد از گذشت 20 سال از ترک سیگار نیز همراه فرد است؛ بدون اینکه از این خطر کاسته شود.

در همین حال، محققان آمریکایی در تحقیقات اخیر خود دریافتند که سیگار کشیدن میانگین مرگ و میر در افراد را به میزان 83 درصد افزایش می‌دهد.

پژوهشگران همچنین هشدار داده اند که قرار گرفتن در معرض دود سیگار باعث افزایش اختلالات خواب در افراد می شود و مصرف دخانیات بر موفقیت پیوند کبد تاثیر منفی می گذارد.

4 هزار ماده سمی در سیگار شناسایی شده که 40 مورد از آن به صورت اثبات شده عامل سرطان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha