یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5390

شاید زمانی كه «8 لیوان آب» را به زور هم كه شده در طول روز برای حفظ سلامتی خود می‌خورید، ندانید كه برخی متخصصان معتقدند كه میزان آب دریافتی روزانه هر فرد به میل و نیاز بدن وی وابسته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بسیاری از مردم و پزشكان بر این باورند كه نوشیدن هرچه بیشتر نه تنها ضرری برای بدن ندارد بلكه برای سلامتی نیز مفید است. از این رو در تبلیغات صدا و سیما و در توصیه‌های برخی از پزشكان و حتی در گفت و گوهای مردمی این توصیه همیشگی شنیده می‌شود؛ «برای اینكه سلامت خود را حفظ كنید، روزانه 8 لیوان آب بنوشید.»


***مشكلات كلیوی بسیار شایع تر از بیماریهای قلبی و دیابت است


***بسیاری از افراد از وجود بیماری در كلیه خود بی‌اطلاع اند

در این میان دكتر محمدرضا گنجی، عضو هیات علمی انجمن نفرولوژی و فوق تخصص بیماریهای كلیه در گفت و گویی با ایسنا در این رابطه ابراز عقیده كرده و به نكات درخور توجهی اشاره می‌كند.

دكتر گنجی با بیان این كه این گونه تبلیغات نادرست موجب انحراف افكار عمومی می‌شود، گفت: خوردن 8 لیوان آب و بیشتر فقط برای افرادی مجاز است كه از سلامت كلیه‌های خود اطمینان كامل دارند.


وی با استناد به نتایج تحقیقات انجام شده، اظهاركرد: مشكلات كلیوی بسیار شایع تر از بیماریهای رایجی نظیر مشكلات قلبی و دیابت است. همچنین بسیاری از انواع نارسایی‌های كلیه كه حتی در آزمایشات معمول مشخص نمی‌شوند، ناشناخته باقی می‌مانند.

این استادیار دانشگاه علوم پزشكی تهران، افزود: بسیاری از افراد از وجود بیماری در كلیه خود بی‌اطلاع و فاقد هرگونه علائم بالینی هستند و تنها با انجام آزمایشات دقیق وجود این نارسایی‌ها در بدن شناسایی می شود.

گنجی با این باور كه عده‌ای از مشكلات احتمالی كلیه‌های خود ناآگاهند در ادامه خاطرنشان كرد: چنانچه بر اساس توصیه‌های نادرست اقدام به نوشیدن آب فراوان كنند، به كلیه‌های خود آسیب می‌رسانند.


*** میزان نوشیدن آب باید بر اساس میزان تشنگی و نیاز فرد باشد


***توصیه به نوشیدن آب فراوان ترفند شركت‌های آب سازیست

وی با تاكید بر اینكه «میزان نوشیدن آب باید بر اساس میزان تشنگی و نیاز فرد باشد، یادآور شد: در شرایطی كه ما فاقد هر گونه آمار مشخص از میزان شیوع بیماریهای فشار خون، دیابت، نارسایی قلبی، نارسایی كبدی و سایر بیماریهایی كه با نوشیدن آب فراوان تشدید می‌شوند، هستیم ؛ تحمیل نوشیدن آب به میزان 8 لیوان در روز به عموم امری نادرست است.


این فوق تخصص بیماریهای كلیه با بیان اینكه ساختار فیزیولوژیكی بدن به گونه‌ایست كه كوچكترین میزان كم آبی به سرعت درك و عكس العمل نشان می‌دهد، گفت: از یك سو هورمون ضد ادرار (ADH) به محض كم آبی بدن مانع از دفع ادرار می‌شود. از سویی دیگر، در صورت نیاز بدن به آب،‌ مركز تشنگی مغز فرمان نوشیدن آب را صادر كرده و فرد با احساس تشنگی و خشكی دهان میل به نوشیدن پیدا می‌كند.


گنجی ادامه داد: همچنین با رفع نیاز بدن از آب، گیرنده‌های دستگاه گوارش زمان قطع نوشیدن آب را صادر كرده و فرد اصطلاحا سیرآب می‌شود. به این ترتیب با حفظ سلامت بدن فرد سالم می‌ماند.


به گفته عضو هیات رییسه انجمن نفرولوژی كشور، از نظر علمی یك انسان سالم حتی در تابستان هم نیاز به خوردن 8 لیوان آب را در طول شبانه روز ندارد، بلكه در فصل گرما نیز فرد باید بر اساس میزان میل خود آب بنوشد.

گنجی با اشاره به اینكه توصیه به خوردن 8 لیوان آب در روز نه تنها در كشورمان بلكه در تمام دنیا رواج دارد، در بسیاری از موارد این طرز فكر ناشی از تبلیغات شركت‌های آب سازی دانسته و گفت: شركت‌های آب سازی برای فروش بیشتر خود، همواره توصیه به نوشیدن آب زیاد در طول روز می‌كنند كه این به هیچ وجه درست نیست.

وی با بیان اینكه اغلب آن دسته از پزشكانی كه توصیه به نوشیدن 8 لیوان آب در روز می‌كنند خود فاقد تخصص لازم در این زمینه هستند، در ادامه از دانش كم پزشكان در این زمینه انتقاد كرد و گفت: در مورد این موضوع باید در دانشكده‌های پزشكی تدریس شود، چرا كه در حال حاضر پزشكان بر اساس یك اعتقاد عمومی بیماران را به نوشیدن فراوان آب تشویق می‌كنند.

این فوق تخصص بیماریهای كلیه درباره میزان آب مورد نیاز برای بیماران كلیوی، با اشاره به اینكه حدود 5 تا 10 درصد افراد در طول زندگی دست كم یك بار سنگ در ادرار خود دفع می‌كنند، می‌گوید: كسانی كه كلیه‌های سنگ سازی دارند، حتی بدون احساس تشنگی باید به دفعات فراوان در شبانه روز و حتی در نیمه شب به عبارتی بیش از 10 لیوان، آب بنوشند تا حجم ادرارشان به بیش از 5/2 لیتر در روز برسد.


وی به افراد مبتلا به نارسایی كلیه توصیه كرد تا صرفا بر اساس تجویز پزشك معالج خود آب بنوشند.


***ملاك سلامت كلیه شفافیت ادرار نه حجم بالای آن است

دكتر گنجی در مورد این كه برخی از پزشكان به افراد سالم هم توصیه به نوشیدن 8 لیوان آب می‌كنند تا حجم ادرارشان به 5/1 لیتر برسد، در ادامه ابراز عقیده كرد: نیازی به رسیدن حجم ادرار فرد سالم به 5/1 لیتر در روز نیست. به طور مثال در مورد كسی كه در تابستان زیاد تعریق می‌كند، دیگر نیازی به داشتن 5/1 لیتر ادرار وجود ندارد، بلكه معیار شفاف بودن رنگ ادرار فرد است.

وی همچنین با تاكید بر اینكه سلامت كلیه‌ها، از ابتلا به بیماری‌های قلبی تا حدود زیادی جلوگیری می‌كند، نسبت به حفظ سلامتی كلیه‌ها هشدار داد و توجه بیشتر مسئولان امر و به ویژه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی در تبلیغات پزشكی را خواستار ‌شد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha