درست از همین نقطه است كه برخورد میان بیمار و پزشك به علت افزایش احتمال خطا شروع می‌شود اما باید در نظر داشت تعرفه‌ نامناسب،‌ به هیچ وجه دلیل موجهی برای برخورد نادرست یك پزشك با بیمار نیست.

تعرفه‌ نامناسب دلیل موجهی برای برخورد نادرست یك پزشك با بیمار نیست

سلامت نیوز : معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی با بیان این كه عدم همخوانی درآمد و هزینه‌های یك پزشك باعث می‌شود به ناچار تعداد بیشتری بیمار را ویزیت كند، عنوان كرد: درست از همین نقطه است كه برخورد میان بیمار و پزشك به علت افزایش احتمال خطا شروع می‌شود اما باید در نظر داشت تعرفه‌ نامناسب،‌ به هیچ وجه دلیل موجهی برای برخورد نادرست یك پزشك با بیمار نیست.

دكتر غلامرضا نیك‌نژاد در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره جایگاه اخلاق در جامعه پزشكی امروز، عنوان كرد: رعایت اخلاق در امر پزشكی دوجانبه بوده و نیازمند توجه هر دو گروه مردم و جامعه پزشكی است و به همان میزان كه یك پزشك باید در اخلاق مداری كوشا باشد، مردم نیز باید خود را در قبال برخی مسائل اخلاقی مسئول بدانند و برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه تلاش كنند تا میزان تخلفات در جامعه كاهش یابد.

وی با بیان اینكه بعد دوم اخلاق پزشكی به پزشكان بازمی‌گردد، گفت: این انتظار وجود دارد كه پزشك در مقابل وظیفه‌ای كه انجام می‌دهد، از طرف مقابل خود كه می‌تواند دولت، بخش خصوصی و یا مردم باشد،‌ هزینه‌ای دریافت كند.نیك‌نژاد افزود: اگر این بخش از هزینه‌ها تامین شود، پزشك بیمار كمتری ویزیت می‌كند و با صرف مدت زمان بیشتر برای هر بیمار میزان خطا كاهش می‌یابد تا زمانی كه تعرفه مناسبی برای پزشك در نظر گرفته نشود و درآمدها و هزینه‌ها‌یش با یكدیگر همخوانی نداشته باشند، مجبور می‌شود بیمار بیشتری بپذیرد و در نتیجه وقت كمتری برای هر كدامشان بگذارد. در واقع برخورد بیمار با پزشك از همین نقطه است كه شروع می‌شود.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی ضمن اشاره به اینكه در این میان نباید نقش فرهنگ و منش خود پزشك را نادیده گرفت، گفت: درست است كه تعرفه‌ها مناسب نیستند، اما این دلیلی برای برخورد نادرست با بیمار نیست.نیك‌نژاد با بیان اینكه هر چه از میزان تنش‌ها كاسته شود به نفع جامعه پزشكی است، گفت: اكنون تورم در جامعه حدود 25 درصد است در حالی كه تورم حوزه بهداشت و درمان 1.5 برابر آن است. به همین علت نظام پزشكی تعرفه حداقل 30 درصدی را برای سال جاری پیشنهاد داده بود كه محقق نشد.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی ادامه داد: هنوز تعرفه‌ها به صورت نهایی تصویب و ابلاغ نشده‌اند تا یك میزان مشخص در این رابطه وجود داشته باشد. وضعیت به گونه‌ای است كه شاید یك پزشك در مطب خود 25 هزار تومان برای ویزیت بگیرد و یك پزشك دیگر تا 50 هزار تومان هم حق ویزیت از بیمارش دریافت كند.وی با بیان اینكه سال گذشته نیز افزایش تعرفه در بخش خصوصی هفت درصد رشد داشت، گفت: با هدفمند شدن یارانه‌ها، هزینه حامل‌های انرژی بالا رفته و نرخ كرایه‌ها افزایش یافته است و لازم بود ارزش واقعی خدمات یك پزشك باید محاسبه شود. زمانی كه اینها با یكدیگر همخوانی نداشته باشند، بر میزان تخلفات افزوده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha