شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 53911
سلامت نیوز :طرح های تحکیم بنیاد خانواده که این روزها دستگاه ها و سازمان های مختلف مبادرت به تدوین آن کرده اند مصداق این ضرب المثل است که ما گاه از این طرف بام می افتیم و گاه از آن طرف. افزایش آمار طلاق و روند صعودی آن مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه از حدود ۱۰ تا ۱۲ سال قبل آغاز شده و امروز به مرحله هشدار رسیده است. آن هم در وضعیتی که نرخ رشد طلاق دارای شیب صعودی است و نرخ رشد ازدواج هر سال نسبت به سال قبل کمتر و کمتر می شود و این روند باعث شده است کارشناسان و جامعه شناسان نسبت به بروز بحران در خانواده ها هشدار دهند. بنابراین به نظر می رسد طی این سال ها اگر تدبیری برای کاهش و کنترل آمار طلاق اندیشیده می شد در حال حاضر وضعیت ما در بحث طلاق و ازدواج به هشدار و بحران نمی رسید اما جست وجو در خبرها نشان می دهد که طی این سال های گذشته، هیچ برنامه ای که حاکی از تحکیم خانواده و تعالی خانواده باشد وجود نداشته و دستگا ه ها و سازمان ها دست روی دست گذاشته و تنها به ارائه آمار و اعلام هشدار بسنده کرده اند. اما تقریبا از سال ۸۴ به بعد شاهد تحرکاتی در این زمینه از سوی دستگاه های مسئول هستیم و در اولین گام مجلس با تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان ورود به بحث ازدواج را آغاز کرد که متاسفانه این قانون هیچ گاه عملیاتی نشد و همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد و بعد از آن نیز شاهد تلاش های پراکنده از سوی سازمان ملی جوانان وقت در بحث ساماندهی ازدواج جوانان بوده ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ اما امروز وضعیت فرق کرده است و هر دستگاهی تدوین یک طرح برای تحکیم خانواده را در دستور کار خود قرار داده است از وزارت کشور گرفته که تحکیم خانواده را در طرح تحول اجتماعی گنجانده و برای اجرا به استان ها ابلاغ کرده است تا مرکز امور زنان و خانواده که سند تحکیم خانواده را دنبال می کند و قرار است تا پایان ماه مبارک رمضان آن را نهایی کند و حالا هم شورای شهر تهران که طرحی را برای تحکیم بنیاد خانواده برنامه ریزی کرده است که آن هم قرار است به زودی در صحن علنی شورا به تصویب برسد.

نکته ای که قابل تأمل است این که، این را می توان به فال نیک گرفت که همه دستگاه ها به نوعی خطر تضعیف و پایه های لرزان خانواده را احساس کرده اند و به فکر اتخاذ راهکاری برای حل این مشکل هستند. اما ای کاش برای رسیدن به نتیجه مطلوب و کاهش موازی کاری ها و اتلاف وقت و هزینه در اولین گام، تکلیف قانون تسهیل ازدواج جوانان که راهکارهای مهمی برای تشویق جوانان به ازدواج دارد پس از ۷ سال مشخص می شد و در مرحله دوم نیز برنامه ها و طرح های تحکیم خانواده تجمیع و یک کاسه می شد تا زودتر به نتیجه مطلوب می رسید. کما این که محتوای این طرح ها و برنامه ها یکی است و بر آموزش مهارت های زندگی، ایجاد مراکز مشاوره، ایجاد کلاس های آموزشی برای خانواده، ازدواج آسان، پایدار و به هنگام و... تاکید دارد. - شایان ذکر است رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به تدوین های طرح تحکیم خانواده به مهر گفت: این طرح در این هفته نهایی شده و آماده طرح در صحن علنی شوراست و در رقابت آن پیشنهادهایی به مجلس و دولت برای کاهش آسیب های خانواده ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha