شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 53918

سلامت نیوز : بدن از ماده معدنی سلنیوم كه برای سلامت عمومی بدن ضروری است، برای تولید سلنوپروتئین‌ها استفاده می‌كند.سلنوپروتئین‌ها در واقع از سلولها در برابر آسیب دیدگی‌های مختلف حفاظت می‌كنند. پزشكان انگلیسی می‌گویند: مصرف این ماده معدنی احتمال ابتلا به سرطان پانكراس را كاهش می‌دهد.كارشناسان تغذیه هشدار داده‌اند كه كاهش سطح سلنیوم موجود در خاك بر اثر روشهای مهاجم كشاورزی و استفاده از كودهای شیمیایی، روی زنجیره غذایی، رژیم غذایی و حتی خطر بروز بیماریها تاثیر می‌گذارد.

هفته گذشته كارشناسان دانشگاه اسمیت آنجلیا در آزمایشات جدیدی دریافتند: افرادی كه مقادیر زیادی از این ماده معدنی را در مواد غذایی مختلف همراه با ویتامین‌های E ,C مصرف می‌كنند 67 درصد كمتر با خطر ابتلا به سرطان پانكراس مواجه هستند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مطالعات پیشین نشان داده است در افراد سالمند مصرف مقادیر كافی منابع غذایی حاوی سلنیوم به تقویت عملكرد مغز كمك می‌كند به طوری كه توان ذهنی قوی و فعال باقی می‌ماند. غنی ترین مواد غذایی حاوی سلنیوم، قلوه، جگر، ماهی و خشكبار برزیلی هستند اما پرمصرف‌ترین منابع غذایی حاوی سلنیوم شامل غلات، نان، گوشت قرمز و گوشت مرغ هستند.

مارگارت ریمن، استاد طب تغذیه در دانشگاه سوری و متخصص اصلی این مطالعه در زمینه تاثیرات سلنیوم یادآور شد: در بلند مدت تاثیرات كمبود سلنیوم و مصرف كم این ماده معدنی در بدن می‌توان زیان بار و مخرب باشد. در مطالعه‌ای كه اوایل سال جاری میلادی (2012) در مجله تخصصی «لانست» به چاپ رسید پروفسور ریمن تاكید كرد: سلنیوم با بیشتر واكنش‌ها و فرآیندهای بدن از تقویت قدرت باروری گرفته تا عملكرد تیروئید، جلوگیری از تشكیل پلاك‌های عروقی و نیز تنظیم فشار خون در ارتباط است.در یك مطالعه روی مردان مبتلا به مشكلات بارورسازی معلوم شد كه مصرف روزانه 100 میكروگرم از مكمل‌های سلنیوم باعث افزایش توانایی سلولهای جنسی مردانه می‌شود و در واقع مشكلات فوق در این مردان ناشی از كمبود سلنیوم بوده است.

ریمن تاكید كرد: سلنیوم یك جزء اصلی از دو سلنوپروتئین است كه برای سلامت اسپرم‌ها (سلولهای جنسی مردانه) ضروری هستند.به گفته كارشناسان تغذیه، سلنیوم علاوه بر رفع مشكلات بارورسازی در مردان به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز كمك می‌كند. مكمل‌های سلنیوم، از RNA در برابر آسیب‌های اكسیداتیو حفاظت می‌كنند. سلنیوم علاوه بر اینكه یك آنتی اكسیدان است، یك عامل ضد التهاب به حساب می‌آید. مطالعه روی بیماران مبتلا به آرتریت روماتیسمی نشان داده است كه میزان سلنیوم خون آنها كاهش یافته است. علاوه بر اینها عنصر سلنیوم در ساخت یك ماده شیمیایی در مغز موسوم به انتقال دهنده عصبی نقش مهمی ایفا می‌كند و با كمبود سلنیوم خطر جنون و ضعف، افزایش می‌یابد.سلنیوم درعین حال می‌تواند از چشم‌ها در برابر بیماری آب مروارید محافظت كند. كمبود این ماده معدنی به افسردگی، بی حوصلگی، اضطراب و پرخاشگری منجر می‌شود. سلنیوم بعنوان یك آنتی اكسیدان روند پیری را كندتر می‌كند و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را كاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha