شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 53921

طی چهار ماه نخست امسال تنها در استان‌های تهران، مازندران، گیلان و لرستان ۱۱۶ نفر به علت استفاده از قرص برنج جان خود را از دست دادند.

سلامت نیوز : طبق آخرین گزارش سازمان پزشکی قانونی استفاده از قرص برنج در برخی از استان‌های کمشور با رشد چشم‌گیری همراه  بوده است. بر اساس این گزارش طی چهار ماه نخست امسال تنها در استان‌های تهران، مازندران، گیلان و لرستان ۱۱۶ نفر به علت استفاده از قرص برنج جان خود را از دست دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ قرص برنج یا‌‌ همان فسفید آلومنیوم از سمی‌ترین آفات شیمیایی است که علی‌رغم ممنوعیت واردات و خرید و فروش، توسط کشاورزان برای مقابله با آفت برنج استفاده می‌شود. علائم استفاده از قرص برنج که هیچ پادزهر مشخصی هم ندارد بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نمایان می‌شود و ممکن است ۶ ساعت پس از مصرف آن، مرگ اتفاق بیفتد.بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی، از میان چهار استان تهران، مازندران، لرستان و گیلان، مازندران و لرستان استان‌هایی هستند که بیشترین رشد مرگ را در مقایسه چهار ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته داشته‌اند. به طوری که در چهار ماه نخست سال گذشته در مازندران ۵ و در لرستان ۶ مرگ روی داده بود اما امسال و در همین بازه زمانی ۱۷ نفر در مازندران و ۱۹ نفر در لرستان بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.در گیلان هم که سال گذشته در چهار ماه نخست تنها ۲۱ مرگ ثبت شده بود، امسال ۳۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. تنها کاهش در استان تهران دیده می‌شود که در چهار ماه نخست سال گذشته ۶۶ و امسال در همین زمان ۴۷ نفر بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.در مجموع مرگ‌های ناشی از قرص برنج رو به افزایش است و اعمال محدودیت‌های جدی‌تر در دسترسی افراد به این ماده مهلک و نیز برخورد با توزیع‌کنندگان آن و بالا بردن آگاهی کسانی که به قصد تهدید خانواده‌ها جان خود را به خطر می‌اندازند بی‌اندازه ضروری می‌نماید.

مرد‌ها بیشتر می‌میرند
از مجموع ۱۱۶ نفری که در چهار ماه نخست امسال بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند، مردان ۷۳ و زن‌ها ۴۳ نفر بوده‌اند. در استان تهران ۳۱ مرد و ۱۶ زن، در استان مازندران ۷ مرد و ۱۰ زن، در استان لرستان ۹ مرد و ۱۰ زن و در استان گیلان ۲۶ نفر مرد و ۷ زن در میان افراد متوفی دیده می‌شود.سازمان پزشکی قانونی در خبری که ۲۳ خردادماه امسال منتشر کرد نسبت به افزایش مرگ‌های ناشی از قرص برنج هشدار داد. مرگ ناشی از مصرف قرص برنج در چهار سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ از ۲۱۴ مورد به ۴۶۳ مورد رسیده است که این رقم رشد بسیار نگران کننده است.

خودکشی با برنج

دکتر سلطانی نژاد، عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور می گوید: در سال های اخیر، موارد زیادی از مسمومیت با میزان مرگ و میر بالا در اثر مصرف فسفیدهای آلومینیم، روی و کلسیم گزارش شده است که به جز موارد نادری از آن ها که به صورت تصادفی بوده، عمده آن ها به علت خودکشی بوده است. به گفته سلطانی نژاد مسمومیت های حاد کشنده ناشی از فسفیدهای فلزی بیشتر در کشورهای هند، سریلانکا، ایران، عراق و اردن گزارش شده و بروز این گونه مسمومیت ها در سایر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی کمتر است. این امر خود می تواند ناشی از مصرف این عوامل به علت ارزان بودن در دسترس بودن در کشورهای مذکور باشد، به طوری که در کشور هند در بین سال های 1990- 1980 میلادی اپیدمی ناشی از مسمومیت های تصادفی و عمدی با فسفیدهای فلزی گزارش شد.

ممنوعیت واردات سال 1384
مسمومیت های ناشی از استفاده قرص برنج در کشور موجب شد تا اقداماتی برای ممنوعیت واردات و محدودیت در فروش قرص برنج توسط سازمان ها و نهادهای مسئول در کشور انجام شود.به گفته دکتر محمد جواد سروش، معاون مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور، هیئت نظارت بر سموم کشاورزی، واردات هر گونه قرص برنج به کشور را از سال 1384 غیرقانونی اعلام کرده است و هیچ مجوزی برای واردات این قرص ها به کشور صادر نمی شود. سروش با تأکید بر جایگزینی و واردات ترکیبات دیگری برای مقابله با آفت برنج اظهار داشت: برای مقابله با آفت برنج، ترکیبات دیگری با اشکال کیسه ای و کروی در نظر گرفته شده است که این ترکیبات ضمن مقابله با آفت ها، عوارض قرص برنج را دارا نیستند و امکان استفاده های سوء به شکل قرص برنج را نیز ندارند.

متأسفانه به علت تمایل کشاورزان به مصرف این سم جهت نگهداری محصولات به ویژه در مصارف خانگی یا نیمه صنعتی به دلایل ذکر شده قبلی، قاچاق این فرآورده از کشورهای همسایه و ایجاد بازار سیاه این سم در کشور وجود دارد و بسیاری از موارد، افرادی که از این سم جهت خودکشی استفاده می کنند این قرص ها را از بازار سیاه و غیرقانونی تهیه می کنند که این واقعیت گویای لزوم برخورد جدی تر با این معضل است. قابل ذکر است نوع دیگری از فرآورده موسوم به قرص برنج جهت نگهداری و حفظ محصولات از آفات انباری به ویژه جهت مصارف خانگی در کشور ما موجود است و به صورت قانونی به فروش می رسد که فاقد ماده سمی فسفید آلومینیوم بوده و حاوی عصاره سیر می باشد. این قرص ها که به عنوان "قرص برنج با منشا گیاهی" شناخته می شوند، فاقد اثرات سمی و کشنده برای انسان می باشند و مصرف آن در انسان بی خطر محسوب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha