سلامت نیوز : غلامرضا معصومی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به تاثیر فراگیری آموزش‌ کمک‌های اولیه توسط اورژانس به افراد اظهار داشت: برخی آموزش‌ها در کشوری مانند ایران که 70 میلیون جمعیت دارد،‌ نمی‌توان با آموزش 300 هزار کارمند به نقطه عطف رساند.

وی افزود:‌ یک مواردی وجود دارد که به عنوان پایه به حساب می‌آید. مثلاً دیپلمی که افراد می‌گیرند چقدر مگر می‌تواند در امور زندگی افراد در جامعه تاثیر بگذارد.معصومی ادامه داد: موارد آموزش کمک‌های اولیه از جمله موارد پایه‌ای به حساب می‌آید که هر فردی در زندگی باید این آموزش‌ها را فرا گیرد. چون ما در حالت ایده‌آل به‌خصوص در کشوری مانند آمریکا که 8 دقیقه طول می‌کشد تا اورژانس در سر صحنه حاضر شود ولی اگر فرد مصدوم دچار ایست قلبی و تنفسی شود با این مدت زمان حتی در آمریکا نیز کار خاصی برای احیای آن نمی‌توان انجام داد.

رئیس اورژانس کشور تصریح کرد: اما اگر یک نفر در همان لحظه حادثه به‌خصوص از افراد خانواده بتواند به مصدوم کمک کند، بسیار مفید است و این در حالی است که افراد باید در چنین موارد و حوادثی بتوانند خود امدادی نیز انجام دهند و برای ما زمان در این زمینه بسیار اهمیت دارد تا تیم فوریت‌های پزشکی بتواند بر سر صحنه حادثه حضور پیدا کند.معصومی اظهار داشت: اورژانس در حال حاضر برای رسیدن به سر صحنه حادثه در تهران 12 تا 13 دقیقه زمان احتیاج دارد زیرا در این زمینه خیلی عقب هستیم و در حدود 30 پایگاه باید به تعداد پایگاه‌های اورژانس تهران اضافه شود . اگرتعداد پایگاه‌های ما در تهران افزایش پیدا نکند و تعداد اورژانس‌ها به همین تعداد باقی بماند و ترافیک تهران را نیز به آن اضافه کنیم زمان رسیدن اورژانس به سر صحنه حادثه افزایش می‌یابد.

وی گفت: زمان رسیدن اورژانس در شهرهای بزرگ کشور بر سر صحنه حادثه زیر 10 دقیقه است و در شهرهای کوچک زیر 8 دقیقه است.معصومی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان در مناطقی که پایگاه اورژانس وجود ندارد، اتوبوس آمبولانس به کار برد، خاطرنشان کرد:‌ خیر، در تهران که با این حجم ترافیک؛ موتور آمبولانس بهتر جواب می‌دهد. با این حال روی تمام این موارد کار کارشناسی می‌شود ولی به هر حال ما چالش بزرگی به نام نیروی انسانی داریم و به شدت دچار کمبود نیرو هستیم و اگر امروز دارای 14 هزار کادر اورژانس هستیم باید به 26 هزار کادر اورژانس افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha