شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 53943
سلامت نیوز : متخصص بیماری‌های عفونی، هپاتیت B را شایعترین علت سرطان کبد عنوان کرد و افزود: در ایران شیوع این بیماری متوسط است.

دکتر بابک صیاد دانشیار دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه هپاتیت‌های ویروسی از معضلات بهداشتی دنیا محسوب می‌شود، هپاتیت‌ها را به دو نوع خوراکی و خونی تقسیم بندی کرد و گفت: هپاتیت‌های A و E هپاتیت‌های ویروسی خوراکی هستند که می‌تواند از طریق خوردن یا آشامیدن غذا و یا آب آلوده سرایت کند.

صیاد با اشاره به علایم و نشانه‌های این بیماری، گفت: این ببماری با ضعف، بی حالی، پر رنگی ادرار و زردی یا یرقان خود را نشان می دهد.وی افزود: رعایت مسایل بهداشت فردی و شستشوی کامل دستها می‌تواند خطر سرایت این ویروس را به حداقل برساند.این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: هپاتیت‌های A و E با سندرم هپاتیت حاد مشخص می‌شوند و با درمان و رعایت موارد بهداشتی به دوره مزمن نمی‌رسند، به طوری که فرد با درمان در مقابل بیماری ایمن می‌شود.صیاد با اشاره به هپاتیت‌های خونی B،C و دلتا، اظهار داشت: این هپاتیت‌ها علاوه بر اینکه خصوصیت سندرم هپاتیت حاد را دارد، مزمن می‌شود و با تحت تاثیر قرار دادن کبد، ممکن است فرد را به سوی نارسایی کبد، سیروز کبدی و یا سرطان کبد (که از عوارض هپاتیت های مزمن می باشد) بکشاند.

وی تاکید کرد: آنچه در بین هپاتیت‌های مزمن مهمتر است، هپاتیت B است چرا که میزان شیوع بالایی در دنیا دارد و بین 350 تا 400 میلیون نفر را در دنیا درگیر کرده است.صیاد با بیان اینکه هپاتیت B یک ویروس است که کبد را درگیر می کند، افزود : از هر 10 فردی که به این بیماری مبتلا می‌شوند هشت نفر آنها مدتی بعد بهبود می‌یابند و ویروس در بدنشان باقی نمی‌ماند. در مواردی كه ویروس در بدن باقی بماند هپاتیت مزمن می‌شود. این حالت در درازمدت موجب آسیب کبدی می‌شود و بیشتر شیرخواران و کودکان خردسال ممکن است دچار هپاتیت مزمن شوند.

صیاد با تاکید براین که بیماری هپاتیت B در نوجوانان و جوانان به فاز مزمن شدن نمی رود، گفت: از نکات قابل توجه در این بیماری، انتقال بیماری از مادر به جنین است که خوشبختانه در ایران موارد پیشگیری و غربالگری مادران باردار به خوبی در حال انجام است.وی گفت: ممکن است فرد از ابتلای خود آگاه نباشد، چون بیماری می تواند بدون علامت باشد یا علائمی خفیف مانند آنفلوانزا داشته باشد که در این صورت فرد بدون این که بداند ویروس را به دیگران منتقل می‌کند، پس بهترین کارغربالگری در زمان قبل از ازدواج، زمان بارداری و انجام واکسیناسیون در سنین مختلف است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید براین که در کشور امکانات دارویی خوبی برای درمان این بیماری وجود دارد، گفت: از هفت داروی مصوب در دنیا برای درمان این بیماری، پنج مورد آن در ایران یافت می‌شود و یا در دست تولید است.صیاد، بهترین راهکار بهداشتی برای جلوگیری از ابتلای این بیماری و عوارض ناشی از آن را پیشگیری عنوان کرد و گفت: گرچه درمان‌ها و اقدامات بهداشتی خوبی برای این بیماری وجود دارد، اما باید از ابتلای بیشتر افراد به این بیماری جلوگیری کرد که این مهم فراهم نمی‌شود مگر با رعایت موارد بهداشتی ضروری. موارد بهداشتی پیشگیری از این بیماری عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران از قبیل مسواک، ناخن گیر، تیغ و وسایل استحمام (که ممکن است خون و فرآورده های خونی را در خود نگه داشته باشند) است.

صیاد در ادامه با اشاره به هپاتیت نوع C، گفت: حدود 180 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند ولی میزان شیوع ابتلا به این بیماری در کشور ما کمتر است.وی با بیان این که علت ابتلای به این بیماری نیز خون و فرآورده‌های خونی آلوده است، گفت: کسانی که سابقه اعتیاد تزریقی دارند و یا تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده را داشته‌اند، بیشتر در معرض خطرند.این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: استفاده از وسایل دندانپزشکی نامطمئن، حجامت‌های غیراستاندارد و خالکوبی‌های غیربهداشتی از دیگر علل بروز و یا انتقال بیماری در افراد است.

صیاد افزود: مزمن شدن هپاتیت C نسبت به هپاتیت B بیشتر است و در صورت عدم درمان مناسب از هر 10 مورد، هشت مورد آن به سوی مزمن شدن پیش می رود.وی با تاکید براین که مشکلی برای درمان این بیماری در کشور وجود ندارد، گفت: به زودی درمان های جدید برای افرادی که به درمان‌های فعلی جواب نمی دهند، تولید می‌شود.این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، هپاتیت خونی دلتا را از دیگر انواع هپاتیت های خونی دانست و گفت: این بیماری شیوع زیادی ندارد و ممکن است در مبتلایان به هپاتیت B دیده شود، چون انگل بیماری هپاتیت B عامل اصلی بروز این بیماری است. کنترل بیماری هپاتیت B از بروز این بیماری جلوگیری می‌کند.وی افزود: این بیماری اغلب نیاز به درمان دارد و درمان آن نیز درمانی خاص است و باید تحت نظر پزشک انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha