شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 53946

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی از ابتلای 65 نفر در شرق هرمزگان به «هپاتیت آ» به دلیل آلودگی آب منطقه خبر می‌دهد. هشدارهای او به بیماری هپاتیت‌آ محدود نمی‌شود و حتی از شیوع «وبا» در این مناطق سخن به میان میآورد.

آب شرب به قیمت جان!
سلامت نیوز : «محمود‌حسین‌پور» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی از ابتلای 65 نفر در شرق هرمزگان به «هپاتیت آ» به دلیل آلودگی آب منطقه خبر می‌دهد. هشدارهای او به بیماری هپاتیت‌آ محدود نمی‌شود و حتی از شیوع «وبا» در این مناطق سخن به میان میآورد. هرچند «عبدالحمید حمزه‌پور» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان آلوده بودن آب مناطق بشاگرد، میناب وجاسك را تكذیب می‌كند اما عكس‌های تهیه شده از این مناطق آلوده بودن آب منطقه را تایید می‌كند. همچنین این عكس‌ها نشان می‌دهد كه خشكسالی و كمبود آب باعث شده تا مردم منطقه به جمع‌آوری‌ آب‌‌های لجن منطقه روی بیاورند.تهران امروز سعی كرد تا با «سید عبدالكریم هاشمی نخل ابراهیمی» نماینده مردم میناب و بشاگرد گفت‌‌وگو كند. اما هاشمی،‌ناشناس بودن خبرنگار را دلیلی بر بی‌پاسخی خود به این سوال‌ها دانست! تهران امروز از او خواست تا با روزنامه تماس بگیرد و مطمئن شود كه از طرف این روزنامه با وی تماس گرفته شده اما این راهكار هم نتوانست نماینده شهر بشاگرد و میناب را راضی به پاسخگویی كند. گویا آقای مدیر ترجیح می‌دهد در این باره سخنی نگوید.

همچنین درحالی كه مدیرعامل شركت آب وفاضلاب روستایی هرمزگان آلوده بودن آب این مناطق را تكذیب می‌كند كه رئیس مرکز بهداشت استان هرمزگان آژیر قرمز بیماری هپاتیت نوع‌ آ به دلیل آلودگی آب را به صدا درمی‌آورد و می‌گوید:«بیماری‌های منتقله از آب آلوده در فصل تابستان بیشتر می‌شود. انواع بیماری‌های اسهالی و روده‌ای ناشی از بیماریهای منتقله از آب است اما بیشترین نگرانی‌ها از بیماری هپاتیت نوع آ و وباست.» «محمود حسین‌پور» با اشاره به طغیان بیماری هپاتیت نوع A در شرق استان هرمزگان می‌گوید:«از اوایل سال جاری بیشترین نوع بیماری منتقله از آب آلوده که در شهرستانهای جاسک، میناب و بشاگرد مشاهده شد هپاتیت نوع A بود که تاکید می‌شود آب و فاضلاب روستایی کلر‌زنی آب در مناطق روستایی را با نظارت و حساسیت ویژه‌ای انجام دهد.»

«حسین‌پور» با اشاره به آزمایش‌های انجام شده در این سه شهرستان می‌گوید:«در سه شهرستان جاسک، میناب و بشاگرد در جمعیتی خاص در مناطق روستایی با آزمایش‌های صورت گرفته ابتلابه هپاتیت نوع A بر اثر آلودگی منابع آب براثر عدم توجه به میزان کلر استاندارد و شکستگی لوله‌های انتقال آب مشخص شد.» به گفته او در این آزمایش‌ها از نمونه مواد خوراکی که افراد مبتلا استفاده کرده بودند نیز در آزمایشگاه‌هایی همچون انستیتو پاستور انجام شد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این درحالی است كه «عبدالحمید حمزه پور» با بیان اینکه کلرزنی و گندزدایی آب روستاها به طور مستمر انجام می شود، حرف‌های رئیس مرکز بهداشت استان هرمزگان را بی‌اساس می‌خواند و می‌گوید: «بیماری هپاتیت Aتنها از طریق آب قابلیت سرایت را نداشته بلکه می‌تواند از طریق غذا، تماس و موارد دیگر نیز سرایت کند، بنابراین با توجه به آمار موجود و تعداد مبتلایان به این بیماری که در مقیاس با تعداد مشترکین روستاهای منطقه شرق استان در حد بسیار بسیار کم است و آب نمی تواند علت بیماری هپاتیت آ باشد زیرا در صورت انتشار این بیماری از طریق آب باید هم اکنون تعداد زیادی از مصرف کنندگان آب شرب در روستاهای مورد نظر مبتلا می‌شدند. بنابراین باید منشا این آلودگی‌ها و انتشار آن را در موارد دیگر از جمله غذای نامناسب، اتباع بیگانه و پایین بودن سطح بهداشت عمومی به دلیل آموزش های کم جست‌وجو کرد.» او درحالی وجود خطر هپاتیت ‌آ را رد می‌كند كه آزمایش‌های انجام شده تنها جمعیتی خاصی از منطقه را مدنظر داشته و معلوم نیست تعداد واقعی مبتلایان به هپاتیت چقدر است.

هپاتیت زیر 30 سال!

همچنین محمود حسین‌پور می‌گوید: «در شهرستان جاسک ۳۲۱ نفر به هپاتیت نوع A مشکوک بودند که در ‌‌نهایت با آزمایش‌های صورت گرفته ۲۷ نفر دچار بیماری هپاتیت نوع A بودند که بر اثر استفاده از آب آلوده مبتلا شده بودند که بیشتر این افراد در سنین ۱۶ تا ۳۰ و زنان بودند.» همچنین به گفته او، درشهرستان میناب نیز ۳۰ نفر به بیماری هپاتیت نوع A مبتلا شدند که در سنین ۱۶ تا ۳۰ سال قرار داشتند و جمعیتی بالغ بر ۳‌هزار و ۱۴۵ نفر در معرض خطر قرار داشتند که با مداخله سریع این بیماری کنترل شد. حسین‌پورهمچنین با اعلام ابتلای ۸ نفر به بیماری هپاتیت نوع A در شهرستان بشاگرد در بین سنین ۵ تا ۹ ساله، می‌گوید: «با توجه به این نکته که کلر در مبدا ۲ میلی‌گرم و در مقصد و دریافت مردم یک میلی گرم باید باشد نظارت بیشتری بر روی چاه‌ها آب شرب و ترمیم لوله‌های شکسته در روستا‌ها صورت بگیرد.»

كودكان، زخمی بی‌آبی!

مسئولان در حالی آلوده بودن آب در این مناطق را تكذیب می‌كنند كه خشكسالی و كم‌آبی در بشاگرد باعث شده تا مردم این منطقه برای به‌ دست آوردن همین آب آلوده هم جان كودكان خود را در خطر اندازند.به گفته «سرگرد سید عزیزالله حسینی» سرپرست فرماندهی انتظامی شهرستان بشاگرد 21 كودك زیر 10 سال ساكن روستای «بم‌بارك» با یك وانت پیكان برای آوردن آب به «سد تنگه سهران» درپنچ کیلومتری روستا می‌روند. درمسیر برگشت به دلیل داشتن بار بیش از حد از جمله مقدار زیادی آب شرب و وسایل شسته شده ازجمله پتو والبسه، لاستیك عقب ماشین می‌تركد و پیكان واژگون می‌شود. به گفته او خوشبختانه در این حادثه کسی جان خود را ازدست نداد و تمامی سرنشینان خودرو که جمعیت آنها به ۲۰نفر می رسید و اکثر آنان کودکان خرد سال زیر ۱۰سال بودند تنها از ناحیه سر وصورت مجروح شدند.

با این وجود «عبدالحمید حمزه‌پور» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان می‌گوید، تمامی مصوبات سفر استاندار هرمزگان به شهرستان بشاگرد در بخش آب روستایی اجرایی شده و او برخی اقدامات انجام شده از جمله لوله‌گذاری‌ها و آبرسانی با تانکر را تشریح کرد. حال این سوال پیش می‌آید كه اگر با تانكر آب به این مناطق می‌رسد، چرا مردم باید به كمك كودكان خود اقدام به آوردن آب كنند تا درنهایت با یك تصادف هم‌جان كودكان خود را به خطر اندازند و هم بدون آب به خانه بازگردند؟ همچنین حمزه‌پور معلوم نمی‌كند كه این مصوبات چه هستند و چرا با وجود اجرای آنها هنوز مردم به دنبال آب‌های سطحی و آلوده منطقه هستند؟ از طرف دیگر «رضا ملانسب» فرماندار بشاگرد نیز با اشاره به افزایش 56 درصدی اعتبارات شهرستان بشاگرد در سال جاری می‌گوید:«در استان هرمزگان پس از بندرعباس بیشترین اعتبارات به شهرستان بشاگرد اختصاص پیدا کرده است.» بشاگرد از معروف‌ترین مناطق كشور است كه برنامه‌های جهادی در سه دهه گذشته در آن انجام شده و بارها روی فعالیت‌های انجام شده درآن برنامه تبلیغاتی انجام گرفته اما معلوم نیست چرا بعد از سه دهه فعالیت، این منطقه حتی آب سالم ندارد! حسین‌پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان خواست كه کلرزنی آب را با دقت بیشتری انجام دهد تا آب سالم و استاندارد به دست مردم برسد.

هرچند مسئولان همچنان بر طبل تكذیب می‌كوبنداما عكس‌های تهیه شده در بشاگرد و... نشان از وضعیت بسیار خطرناك شرق هرمزگان دارد. درست زمانی كه مسئولان درحال تكذیب و تایید آلودگی آب شرب منطقه هستند، در این استان روستا‌هایی وجود دارد كه بی‌آبی آنها را مجبور به استفاده از آب‌های لجن وآلوده سطحی منطقه كرده است. به نظر می‌رسد كه مسئولان پیش از آنكه بخواهند صورت مسئله كلرزنی ناقص آب‌های منطقه را پاك كنند، باید پاسخ دهند چرا اهالی یكی از شلوغ‌ترین مناطق كشور به جای آب پاك، باید از آب‌های لجن منطقه مصرف كنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha