سلامت نیوز : محمدمهدی آخوندی با اشاره به اینکه بیش از 20 درصد از زوج‌ها با مشکل ناباروری دست به گریبانند، گفت: ناباروری نه تنها یک مسئله پزشکی نیست، بلکه طیف مختلفی از مسائل روحی و روانی و اجتماعی را برای زوج‌ها به همراه دارد.

آخوندی با تأکید بر اهمیت و پیچیدگی مسئله ناباروری گفت: تشخیص و درمان ناباروری کاری کاملاً گروهی و بین رشته‌ای است که باید با همکاری متخصصان رشته‌های مختلف، از جمله زنان و زایمان، جنین‌شناسی، ایمونولوژی، آندرولوژی، ژنتیک، غدد، روانپزشکی و ...، در مراکز درمان ناباروری انجام شود. بنابراین، نظر یک متخصص به تنهایی نمی‌تواند ملاک تشخیص و درمان قرار گیرد.وی افزود: یکی از رسالت‌های صدا و سیما، با توجه به داشتن مخاطب انبوه، آگاه کردن مردم از پیشرفت‌های علمی و پزشکی کشور است. کشور ما در زمینه فناوری‌های کمک باروری و درمان سقط مکرر پیشرفت‌‌های چشمگیری داشته است و می‌توان گفت که امروزه، با استفاده از تشخیص صحیح و درمان مناسب بیش از 60 درصد از موارد ناباروری با علت سقط مکرر قابل درمان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رئیس انجمن جنین شناسی و بیولوژی تولیدمثل ایران، همچنین اشاره کرد: قبول حضانت فرزند در مراکز بهزیستی اگر چه اقدامی پسندیده است، ولی با توجه به دستاوردهای اخیر پزشکی در جهان و ایران، نباید به عنوان تنها راه حل زوج‌‌‌های نابارور مطرح شود.وی با ذکر این نکته که زوج‌های نابارور به دلیل فشارهای متعدد خانوادگی، روانی، اجتماعی و اقتصادی، به شدت حساس و آسیب‌پذیر هستند، افزود: ما در این مدت بازتاب قسمت‌های پخش شده این سریال را در زوج‌های مراجعه کننده به مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا مشاهده کرده‌ایم. اگر چه، پرداختن به مشکلات این زوج‌ها می‌تواند مثبت و مفید باشد، اما مهم است که رویکرد سازندگان به این مسئله، دقیق و کارشناسی باشد، نه اینکه اضطراب و ناامیدی را ترویج دهد.

وی با اشاره به اینکه ناباروری یکی از علت‌های اصلی طلاق زوج‌های جوان کشور است، تصریح کرد: اگر زوج‌های نابارور از وجود مراکز درمانی فوق تخصصی و امکان تشخیص و درمان اطلاع دقیق و درستی نداشته باشند، به تخصص‌های مختلف و نامربوط و حتی روش‌های غیر علمی و خرافی روی می‌آورند. بسیاری از این زوج‌ها به دلیل نداشتن تشخیص صحیح، تحت درمان‌های بی‌نتیجه و حتی آسیب‌زا قرار می‌گیرند و سال‌ها متحمل هزینه‌های گزاف مالی و روحی می‌شوند و چه‌بسا پس از مدتی تلاش بی‌نتیجه، ناامیدانه از هم جدا شوند.رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی- ابن سینا تأکید کرد: حضور یک گروه متخصص و کارشناس در کنار تیم سازنده آثاری از این دست ضروری است تا ناآگاهی سازندگان فیلم‌ها و سریال‌ها از موضوعات علمی و پزشکی و ارائه تصاویر نادرست و غیرواقعی، موجب پیامدهایی همچون ناامیدی، تشویش و اضطراب در جامعه نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha