یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 53991

سلامت نیوز : پزشكان و متخصصان گیاهان دارویی در هند موفق به شناسایی یك گیاه مفید با خاصیت ضد پیری درهیمالیا شده‌اند.متخصصان هندی می‌گویند این گیاه سبز رنگ كه در ارتفاعات هیمالیا پیدا شده، می‌تواند آنزیمی ترشح كند كه به عنوان یك فاكتور ضد پیری عمل می‌كند.كارشناسان مركز مطالعاتی بیورسیورس در انستیتو CSIR هند می‌گویند، این گیاه تازه كشف شده «پوتنتیلا آتروسانگوئینا» نام دارد و در ارتفاعات هیمالیا در نزدیكی منطقه‌ای به نام "كانزوم" دیده شده است. این گیاه آنزیم «سوپراكسید دیسموتاز» را ترشح می‌كند. این آنزیم برای خنثی كردن مولكول‌های رادیكال و مضر سوپراكسید در سلول‌های گیاهی و جانوری مورد نیاز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ پزشكان هندی می‌گویند در آینده می‌توان از این آنزیم در تولید لوازم پزشكی، آرایشی، غذایی و یا حتی در محصولات گیاهی استفاده كرد.دكتر سانجای كومار مدت یك و نیم دهه است كه روی این پروژه كار می‌كند و در نهایت موفق شده است ژنی را در این آنزیم قرنطینه كرده و آن را تخمیر كند. متخصصان هندی این گیاه را تنها در ارتفاعات 4500 متری كوه‌های هیمالیا پیدا كرده‌اند و آزمایشات مختلفی روی آن انجام داده‌اند تا دریابند كه چطور گیاه مزبور می‌تواند در برابر سرمای شدید، حرارت زیاد و شدت نور زیاد، مقاومت كند.

دكتر سانجای كومار تشریح كرد: آنزیم SOD در بدن تمام موجودات زنده از جمله گیاهان، جانوران و حتی انسان‌ها وجود دارد اما نوعی از آن كه در گیاه مزبور موجود است یك آنزیم حیاتی بوده كه با كنترل فرآیند سمی شدن اكسیژن ناشی از استرس اكسیدیته در هر ارگانیزم زنده، مرتبط است.دكتر سانجای می‌گوید: ما در ابتدا استفاده از این آنزیم برای تقویت عمر مفید میوه‌ها را آزمایش كرده و به نتایج مثبتی دست یافته‌ایم.وی معتقد است از این گیاه می‌توان در تولید كرم‌ها، لوسیون‌ها، شامپوها و همچنین در پروسه‌های ذخیره‌سازی مواد غذایی فرآوری نشده و حفاظت از گیاهان در برابر شرایط استرس‌زا نظیر خشكی و گرمای شدید بهره جست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha