سلامت نیوز : مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با تاكید بر لزوم افزایش شاخص میزان باروری و جایگزینی در كشور به منظور تضمین سلامت جامعه از تدوین سند بهداشت باروری خبر داد.

دكتر محمداسماعیل مطلق در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: شاخص میزان باروری و جایگزینی در كشور اكنون 1،6 است. این درحالیست كه به دنبال ازدواج یك زوج، یك فرزند باید جانشین مادر و یك فرزند نیز باید جانشین پدر شود. بر این اساس به منظور حفظ سلامت خانواده و جامعه پیشنهادمان آن است كه شاخص میزان باروری و جایگزینی در كشور به بیش از 2 و حدود 3 افزایش یابد. لازم است دولت، مردم، خانواده‌ها و خیرین در جهت حل این مشكل كمك كنند تا سلامت جامعه تضمین شود.

وی با اشاره به افزایش هفت تا 10 ساله سن ازدواج در كشور، گفت: اكنون سن ازدواج در كشور به حدود 27 سال افزایش یافته است. این درحالیست كه از نظر فیزیولوژی بهترین سن بارداری برای زنان 20 تا 35 سال است. با كاهش سن ازدواج مشكلات از بعد سلامتی نیز كاهش می‌یابد.مطلق افزود: پس از ازدواج زوجین نیز اگر فرزندآوری زودتر انجام شود، از نظر سلامت به نفع فرزند و مادر است. این درحالیست كه اكنون خانواده‌ها پس از ازدواج، فزندآوری را به تاخیر می‌اندازند. از طرف دیگر خانواده‌ها به تك فرزندی روی آورده‌‌اند غافل از آن كه این فرزند در آینده و سنین جوانی و بزرگسالی تنها می‌ماند. بر این اساس تك فرزندی نیز سلامت فرد را با مشكل مواجه می‌كند.

وی همچنین از اقدامات انجام شده برای تدوین سند بهداشت باروری نوجوانان و جوانان خبر داد و گفت: این سند تقریبا آماده شده و برای ارزیابی‌های پایانی به ادارات مختلف همكار ارسال شده است. پس از این مرحله به شورای عالی سیاستگذاری وزارت بهداشت و برای تصویب نهایی به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارسال می‌شود.مدیركل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنین از اقدامات انجام شده برای تدوین سند تكامل كودكان در ابعاد جسمی، روحی، روانی، معنوی، رفتاری - كرداری و عاطفی خبر داد و گفت: این سند نیز با همكاری سازمان بهزیستی، وزارت آموزش پرورش و یونیسف تا پایان شهریور آماده و در آبان ماه همزمان با روز جهانی كودك رونمایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha