سلامت نیوز :استفاده از داروهای گیاهی طی سال های اخیر در دنیا افزایش چشمگیری داشته است. در این میان ایران به عنوان یکی از کشورهای غنی از نظر داشتن گیاهان دارویی متنوع شناخته شده است و قدمت طب سنتی آن گواه این مدعاست.با این که طب سنتی همپای طب مدرن حرکت نکرده و از آن عقب مانده است اما چند سالی است که با تاسیس دانشکده طب سنتی، ایجاد مراکز آموزشی و تحقیقاتی و داروسازی طب سنتی، تلاش می شود در زمینه گسترش استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی، به صورت ساختار نظام مند تحول جدی ایجاد شود.به نظر می رسد علاوه بر اقدامات اجرایی برای تحقق این تحول عظیم، به اطلاع رسانی عمومی و گسترده نیز نیاز داریم تا بتوانیم نقش حقیقی گیاهان دارویی را در درمان بیمار ی ها آشکار کنیم. این مطلب با چنین هدفی تهیه شده است.

گیاهان دارویی، داروهای گیاهی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ داروهای گیاهی، داروهایی است که با گیاهان ساخته شده است و پس از تایید وزارت بهداشت و دریافت مجوز در داروخانه ها به فروش می رسد. اما گیاهان دارویی، گیاهانی است که در عطاری ها به فروش می رسد و ممکن است توسط فردی که صلاحیت لازم را برای عرضه آن ندارد به مشتری فروخته شود.دکتر حمیدرضا اسلامی مدیر اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب به خراسان می گوید: نحوه نگهداری بسیاری از این گیاهان دارویی در عطاری ها به هیچ وجه مطلوب نیست و در بیشتر موارد گیاهان دارویی در کیسه گونی در حالی که روی آن باز است، قرار دارد و فروخته می شود. غافل از این که هر گیاه دارویی یک دوره اثر و طول عمر خاص دارد و به عنوان مثال ۶ ماه تا یک سال اثر دارویی آن باقی می ماند و پس از آن هیچ اثربخشی ندارد. گاهی گیاه دارویی به علت نگهداری غیراصولی، اثرش را از دست می دهد و مصرف آن هیچ نفعی برای مصرف کننده ندارد. گیاهان دارویی که تمام روز در معرض آفتاب باشد و در کیسه گونی روباز قرار داده شود، قابل مصرف نیست و خود مردم باید به این نکات توجه کنند و از عطاری که به روش صحیح از گیاهان دارویی نگهداری نمی کند، خرید نکنند.دکتر اسلامی ادامه می دهد: گیاهان دارویی حتما باید در ظروف دربسته و درجای خشک و خنک نگهداری شود تا قابلیت مصرف داشته باشد. همچنین فروش داروهای گیاهی به صورت ترکیبی در عطاری ها ممنوع است و چنانچه مصرف کننده داروی ترکیبی خریداری کرد باید به برچسب آن دقت کند که چه ترکیباتی دارد. گیاهان ترکیبی بدون برچسب، فاقد مجوز بهداشتی است و نباید از چنین ترکیباتی استفاده کرد.

عطاری ها، حق معاینه ندارند

رئیس اداره نظارت بر درمان با تاکید بر این که عطاری ها تحت هیچ شرایطی حق معاینه بیمار را ندارند، تصریح می کند فقط یک پزشک است که حق دارد بیمار را معاینه کند و گرفتن نبض، فشارخون و معاینه بیمار توسط عطاری ها ممنوع است و هیچ فردی بدون داشتن مدرک پزشکی حق معاینه ندارد. البته باید برخی از مراجعان به این عطاری ها را نیز سرزنش کرد زیرا متاسفانه بسیاری از مردم به حقوق خود آگاه نیستند و نمی دانند کسی حق ندارد تحت عنوان درمان آن ها را معاینه کند.مدت هاست شکایات زیادی درخصوص افرادی که خود را شکسته بند، عطار و... معرفی و اقدام به درمان مردم کرده اند دریافت می کنیم که منشاء اصلی این موارد، ناآگاهی و بی  اطلاعی مراجعان به این افراد است.

سوءاستفاده مداخله گران

دکتر اسلامی با اشاره به این که طب سنتی ایران که ریشه در تاریخ و طب قدیم دارد، دارای جایگاه بسیار بالایی است، می گوید: در بسیاری از موارد درمان های جدید در طب مدرن ریشه در طب سنتی ایران دارد و کسی در مفید بودن این طب شکی ندارد. در حال حاضر طب سنتی دارای ویژگی های درمانی معجزه آسایی است که طب مدرن با آن همه پیشرفت فاقد آن است. آنچه کار را در مواجهه با طب سنتی مشکل می کند، تشخیص بین جعل و حقیقت است. تاسیس دانشکده های طب سنتی یکی از بهترین اقداماتی است که طی سال های اخیر برای ترویج طب سنتی اصیل و واقعی انجام شده است و ما هم باید سعی کنیم آن را مانند دیگر کشورها به صورت علمی و دانشگاهی درآوریم. متاسفانه طب سنتی ما هنوز در پستوهاست در حالی که اگر در جایگاه حقیقی خود قرار بگیرد، در بحث درمان بسیار کمک کننده است. متاسفانه مداخله گران با شناسایی تاثیرات یک یا چند گیاه دارویی، مداخله درمانی وسیعی را با گیاهان دارویی موجود در بازار که کم هم نیست، آغاز می کنند و به سلامت بیماران لطمه می زنند. بنابراین توصیه اکید ما این است که افراد به هنگام مراجعه برای درمان، به هر مرکزی به تاییدیه های مورد نیاز که باید در مطب یا محل کار نصب شده باشد توجه کنند و پس از اطمینان از مجوز فرد درمانگر، کار درمان خود را پی بگیرند.

فروش تجهیزات پزشکی

همچنین باید دانست فروش هرگونه تجهیزات پزشکی مستلزم داشتن تاییدیه های لازم از صنف تجهیزات پزشکی است. نکته این جاست که این تجهیزات فقط برای رسیدن به دست پزشک یا جراح در اتاق عمل به فروش می رسد اما گاهی بعضی از صنوف بدون هماهنگی برخی از تجهیزات پزشکی را در اختیار مصرف کننده قرار می دهند. مانند آرایشگاه ها که لنز چشمی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. در صورتی که فروش لنز یک کار تخصصی است که فقط باید توسط اپتومتریست یا پزشک انجام شود و گذاشتن لنز توسط افراد غیرمتخصص، باعث صدماتی نظیر خراش قرنیه و... می شود. ۳۰ درصد تخت های بیمارستانی در بیمارستان های چشم توسط بیمارانی اشغال شده است که به دست افراد غیرمتخصص و به علت گذاشتن لنز دچار آسیب چشمی شده اند.وی با اشاره به این که کلیه تجهیزات پزشکی به ۲ تاییدیه نیاز دارد، تصریح می کند: این تجهیزات به یک تاییدیه برای فروش و یک تاییدیه برای استفاده و مصرف نیاز دارد. زیرا گذاشتن هرگونه تجهیزات پزشکی در بدن نیاز به مجوز و تاییدیه های وزارت بهداشت دارد.

مردم، قربانی سوءاستفاده مداخله گران درمانی می شوند


به علت فضای مسموم تبلیغاتی موجود در جامعه، تعداد مداخله گران درمانی به شدت افزایش یافته است و در این فضا، این مردم هستند که به علت بی اطلاعی و ناآگاهی قربانی می شوند. دکتر حمیدرضا اسلامی رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب به خراسان می گوید: روزی نیست که ما چند مداخله گر درمانی را به دادگاه معرفی نکنیم و از طرفی تمام تلاش خود را می کنیم به مردم آگاهی بدهیم که فریب تبلیغات سیاه مداخله گران درمانی را نخورند. وی ادامه می دهد: هم اکنون در مدیریت نظارت بر درمان، کارگروه تخصصی برای رصد کردن مداخلات درمانی آغاز به کار کرده که نظام پزشکی، بخش های دانشگاهی مرتبط و اداره نظارت بر درمان عضو آن هستند و به صورت شبانه روزی تلاش می کنند در زمینه مداخلات درمانی، اقدامات جدی انجام دهند. یکی از مداخلات درمانی شایع طی سال های اخیر مداخلات عطاری هاست که باید با اطلاع رسانی مانع از آن شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha