دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 54008

قیمت جان آدمی ارزان شده است. كافی است نگاهی به صفحه حوادث روزنامه‌ها بیندازید آن وقت متوجه می‌شوید كه با پرداخت 500 تومان و گرفتن یك عدد قرص برنج می‌توان در زمره اموات قرار گرفت و به دنیای دیگر كوچ كرد.

ابزار خودكشی، فقط 500 تومان!
سلامت نیوز :  قیمت جان آدمی ارزان شده است. كافی است نگاهی به صفحه حوادث روزنامه‌ها بیندازید آن وقت متوجه می‌شوید كه با پرداخت 500 تومان و گرفتن یك عدد قرص برنج می‌توان در زمره اموات قرار گرفت و به دنیای دیگر كوچ كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ خودكشی این روزها در دسترس‌ترین راه برای رسیدن به مرگی خودخواسته است. سازمان پزشكی قانونی در آخرین آمار خود از مرگ 116 نفر در 4 استان كشور خبر داده كه بلعیدن قرص برنج را به عنوان راهكاری برای خلاص شدن از شر مشكلات‌شان انتخاب كرده بودند. بر اساس آمار این سازمان در 4 ماهه نخست امسال استانهای تهران، مازندران، گیلان و لرستان بیشترین رشد مرگ را نسبت به سال گذشته داشته‌اند. طی این مدت 17 نفر در مازندران،‌19 نفر در لرستان،33 نفر درگیلان و 47 نفر در تهران جان خود را بر اثر استفاده از قرص برنج از دست داده ا ند. این در حالی است كه در مدت مشابه در سال گذشته در استان‌های مازندان 5 نفر، در لرستان 6 نفر، در گیلان 21 نفر و در تهران 66 نفر با قرص برنج خودكشی كرده بودند. اما نكته مهم این است كه به رغم تمام محدودیت‌هایی كه برای عرضه اقلامی چون قرص برنج در كشور ایجاد شده این مواد به راحتی‌در استانهای شمالی در دسترس بوده و با پرداخت 500 تومان می‌توان در كمتر از یك دقیقه صاحب یكی از این قرص‌ها شد. اما دسترسی به قرص برنج كه به عنوان یكی از كشنده‌ترین مواد از آن نام برده می‌شود در شهری مثل تهران مشكل‌تر و گران‌تر است.

خیابان ناصر خسرو به داروهای قاچاق و تاریخ مصرف گذشته معروف است اما با كمی جست‌وجو در این خیابان می‌توان اقلام مربوط به خودكشی را پیدا كرد. كافی است فروشنده به خریدار اطمینان دهد آن وقت است كه از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را با گران‌ترین قیمت و با قسم خوردن به جان زن و بچه‌ای كه ندارد به تو قالب می‌كند و در كمتر ا ز چند ثانیه ناپدید می‌شود. به گونه‌ای كه شك می‌كنی تا چند لحظه گذشته فروشنده‌ای كه برای فروش دست از سرت بر نمی‌داشت اصلا وجود خارجی داشته یانه. اما دستیابی به بهترین نوع قرص برای خودكشی هم دردسرهایی دارد. یك فروشنده ادعا می‌كند كه قرص سیانوری كه در اختیاردارد از بهترین نوع دربازار است و به هیچ عنوان راضی نمی‌شود از قیمت 80 هزار تومان پایین بیاید و می‌گوید قرص را به«شرط»می‌فروشم. به شرطی كه هیچ ناخالصی نداشته باشد و با كمترین درد از دنیا راحت شوی، اما وقتی متوجه می‌شود این مقدار پول در دست و بالم ندارم راهش را می‌كشد و می‌رود. فروشنده بعدی اما كمی خوش انصاف‌تر است، قرص با كمی«ناخالصی»را به قیمت 45 هزار تومان برای فروش گذاشته و خیالم را راحت می‌كند كه این درصد ناخالصی به اندازه‌ای نیست كه باعث شود نمیرم.

این نكته را هم متذكر می‌شود كه براساس تجربیاتی كه دارد! بهترین زمان مصرف این قرص میان وعده‌های غذایی است چرا كه قرص با غذا مخلوط شده و احتمال زنده ماندن را ضعیف می‌كند. مرد میانسالی كه كمی دورتر ایستاده و مدام زیر نظرمان دارد وقتی مطمئن می‌شود قرص را نخریده‌ام، اشاره می‌كند تا به طرفش بروم. وقتی از نیتم برای خریدن قرص باخبر می‌شود سر نصیحت را باز می‌كند. مرد كه حالا می‌دانم نامش احسان است ژستی پدرانه به خود می‌گیرد و نصیحتم می‌كند كه به‌جای خودكشی به فكر زندگی باشم و به روزهای خوشی فكر كنم كه در آینده در انتظارم است. بعد سری به تاسف تكان می‌دهد و می‌گوید سال‌های اولی كه به فروش دارو در این خیابان روی آورده بوده، سیانور و قرص‌های والیوم مهم‌ترین وسیله برای خودكشی بوده اما این سال‌ها كمتر كسی برای خرید قرص والیوم مراجعه می‌كند و سیانور به همراه قرص برنج بعد از خرید طناب برای دار زدن، به یك مد برای خودكشی تبدیل شده است. مرد از عذاب وجدانی می‌گوید كه از سال‌های قبل و بعد از فروش قرص‌های سیانور رهایش نكرده و هنوز ادامه دارد و تاكید می‌كند كه اگر چه سالهاست چیزی برای خودكشی به خریداران عرضه نمی‌كند اما مدام از كابوس‌هایی رنج می‌برد كه فكر می‌كند بی‌ارتباط به افرادی نیست كه از او سیانور خریده‌اند و از سرنوشت شان بی‌اطلاع است. اما در عین حال می‌گوید كه اگر آشنایی در شمال كشور داشته باشم به راحتی می‌توانم هر تعداد قرص برنج كه بخواهم بدون كوچك‌ترین مشكلی تهیه كنم.

افزایش خودكشی در كشور


دكتر مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به این نكته كه تعداد خودكشی در كشور افزایش داشته است، به تهران امروز می‌گوید:‌ «آمار خودكشی در جامعه ما بنا بر دلایل مختلف رو به افزایش است و خودكشی زنان 3 برابر مردان است اما خودكشی موفق در مردان دو برابر زنان است.» وی با اشاره به این نكته كه در بسیاری از موارد خانواده‌ها به خاطر شرایط فرهنگی و اجتماعی از بیان علت خودكشی خودداری می‌كنند، می‌گوید: «‌به این دلیل نمی‌توان آمار درستی از میزان خودكشی در كشور ارائه كرد ضمن اینكه در استان‌های محروم معمولا دلیل مرگ افرادی كه خودكشی كرده‌اند در برگه فوت عنوان نمی‌شود و پزشك تنها علت فوت را ایست قلبی عنوان و جواز دفن را صادر می‌كند و در استان‌های برخوردار نیز پزشكی قانونی و اقرار خانواده به خودكشی فرد دلیل قرار گرفتن فوت این فرد در آمار خودكشی‌ها عنوان می‌شود.» وی تاكید می‌كند: «از نگاه رفتار شناسی انتخاب نوع خودكشی نشان‌دهنده وضعیت روحی و روانی فرد در هنگام تصمیم‌گیری است

هر چه ابزار خودكشی خشن‌تر باشد، فرد دارای روحیه پریشانتر و افسرده‌تر است به ترتیب می‌توان گفت خودكشی توسط حلق آویز كردن، پرتاب از بلندی، خودكشی با اسلحه، معمولی‌ترین و متداول‌ترین روش‌های خودكشی خشونت‌آمیز بوده و خودكشی از طریق خوردن داروهای شیمیایی و مسموم در گروه دوم خودكشی قرار می‌گیرد كه استفاده از این داروها برای خودكشی نشانه افسردگی عمیق و تصمیم قطعی برای خودكشی است.» این آسیب‌شناس اجتماعی در خصوص دلایل اقدام به خودكشی می‌گوید:«خودكشی ممكن است با نیت تهدید و ترساندن آنها ‌یا گرفتن امتیازات مختلف باشد‌یا آنكه خودكشی به قصد پایان دادن به زندگی اتفاق بیفتد. بالارفتن آمار افسردگی، بیكاری، اعتیاد، شكست‌های عاطفی و احساس سرخوردگی اجتماعی از دلایل اصلی رفتار شناختی برای خودكشی است.» وی تصریح می‌كند: «محدودیت در نشاط اجتماعی، فاصله گرفتن از ارزش‌های دینی و كمرنگ شدن مبانی اخلاقی در جامعه باعث افزایش آمار خودكشی شده و در عین حال ناامیدی نسبت به آینده باعث شده آمار خودكشی در میان افراد تحصیلكرده رشد چشمگیری پیدا كند.»

مسمویت عمدی شایع‌ترین علت خودكشی در كشور

جعفر بوالهری، رئیس انستیتو روانپزشكی تهران نیز با اشاره به این نكته كه شایع‌ترین وسیله خودكشی در ایران قرص و مسمومیت‌های عمدی است، می‌گوید: «سالانه 6 در هر صدهزار نفر در ایران به علت خودكشی جان خود را از دست می‌دهند و این آمار در كشورهای دیگر دنیا متفاوت است و این میزان به طور متوسط در دنیا بیش از 10 در هر صدهزار نفر است.» وی تصریح می‌كند: «بسیاری از عوامل در كنار هم باید جمع شود تا یك فرد تصمیم به خودكشی بگیرد و باید توجه داشت كه افكار مربوط به خودكشی به تدریج در ذهن فرد ایجاد می‌شود. عواملی مانند عوامل زیستی، فرهنگی‌،‌ اقتصادی،‌ تاریخی،‌ معنوی و خانوادگی در ایجاد خودكشی بسیار موثر است.» بوالهری با اشاره به راه‌های پیشگیری از خودكشی خاطرنشان می‌كند: «آموزش مهارت‌های زندگی مانند مدیریت خشم، مهارت حل مسئله و مدیریت استرس برای همه افراد خانواده می‌تواند تا حد زیادی از میزان خودكشی بكاهد. همچنین قبح مسئله صحبت كردن درباره خودكشی نیز باید شكسته شود.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha