برخی شرکت‌های بزرگ تولید آب معدنی پشت انتشار این اخبار هستند. پشت این شرکت‌ها آدم‌های کله‌گنده‌ای قرار دارند که برای فروش بیشتر خود شایعه‌سازی می‌کند که آب تهران آلوده است.

آیا شایعه آلودگی آب تهران برای فروش بیشتر آب معدنی است؟
سلامت نیوز : یک کارشناس آب و فاضلاب مدعی است که برخی شرکت‌های تولید آب معدنی با برجسته کردن اخبار آلودگی آب تهران و ترویج شایعه در این باره به دنبال افزایش فروش محصولات‌شان هستند.

حدود یک ماه است که شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرده که  برای تصفیه آب تهران به جای کلر از آب ژاول استفاده می‌کند. قبلا گزارش‌های زیادی در سطح رسانه‌ها درباره آلودگی آب تهران به ویژه آلودگی به نیترات منتشر شده بود. به گفته کارشناسان ترکیب کلر اگر با نیترات در آب ترکیب شود، می‌تواند خطرناک باشد.تغییر کلر با آب ژاول البته کم حاشیه نبود و برخی رسانه‌ها اعلام کردند که برای تصفیه آب تهران از وایتکس استفاده می‌شود. این اخبار با واکنش رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت روبرو شد. این بخش وزارت بهداشت اعلام کرد که مردم نگران وجود وایتکس در آب نباشند، چراکه مواد تصفیه‌کننده به‌کارگرفته شده برای آب‌های آشامیدنی کاملا سالم و ایمن هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ یک کارشناس آب و فاضلاب شهر تهران که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار قانون می‌گوید: «ترکیب وایتکس نیز از همان آب ژاول است، اما درصد خلوص آن متفاوت از آب ژاول‌های مورد استفاده در آب‌های آشامیدنی است. به گفته او آب ژاول در حقیقت از ترکیبات کلر است که نوع مایع آن برای آب آشامیدنی استفاده می‌شود. ضمن اینکه آب ژاول مورد استفاده برای آب آشامیدنی حتما باید دارای «تأییدیه خوراکی» باشد.»وی تأکید می‌کند که مبنای کار برای تسویه، گندزدایی و تولید آب سالم، کلر است اما از گاز کلر دیگر استفاده نمی‌شود به دلیل اینکه این گاز خطرناک است و عین یک بمب کار می‌کند.

این کارشناس شرکت آب و فاضلاب مدعی است که اخبار مربوط به آلودگی آب تهران با هدف خاصی منتشر می‌شوند. وی می‌گوید: «برخی شرکت‌های بزرگ تولید آب معدنی پشت انتشار این اخبار هستند. پشت این شرکت‌ها آدم‌های کله‌گنده‌ای قرار دارند که برای فروش بیشتر خود شایعه‌سازی می‌کند که آب تهران آلوده است، در حالی که سال گذشته روزی  10 میلیون تومان فقط هزینه کنترل کیفی آب شده است.»وی در عین حال درباره این شایعه که سبزی‌های جنوب تهران با آب آلوده آبیاری می‌شوند، می‌گوید: «این بحث شایعه و خرافات است. در حال حاضر تسویه‌خانه بزرگی در جنوب تهران است که کل آب را تسویه می‌کند و از طرفی آبی که بازیافت شده برای کشاورزی غنی و مفید است.»

وی می‌گوید: «بطور کلی در دو نقطه جنوب تهران آب مشکل دارد و مشکل آن این است که آب آن گوارا نیست و باید ارتقای کیفی داده شود و زمانی که آب سد ماملو از طریق خط انتقال وارد سیستم آبرسانی تهران شود، دیگر با این مشکل روبرو نخواهیم بود. ضمن اینکه قرار است در مهر ماه این پروژه افتتاح شود و دیگر مشکلی در جنوب تهران نخواهیم داشت.»

پیش از این وزیر بهداشت در تابستان 89 مدعی شده بود که میزان نیترات آب در برخی از نقاط تهران بالاتر از استاندارد است. وی البته به دلیل واکنش وزارت نیرو و استانداری تهران خیلی زود از موضع خود عقب نشست و عنوان کرد که آب تهران کاملا سالم است.به هرحال آنچه مسلم است اینکه اگر مسئولان درباره مشکلاتی نظیر آب تهران با مردم صداقت داشته باشند و حقایق را آنگونه که هست به مردم منتقل کنند، برخی سودجویان نخواهند توانست با استفاده از ابهامِ وضع موجود دست به شایعه‌سازی بزنند و به سودهای آنچنانی برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha