یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 54012

با اینکه ماه مبارک رمضان ماه روزه‌داری است، به همان میزان هم مسئله غذا خوردن و آشپزی در آن مهم است چون هم تعداد وعده و حتی اسامی‌اش عوض می‌شود.

چند توصیه درباره خورد و خوراك در رمضان
سلامت نیوز : یك ماراتن 17 ساعته در چله تابستان. رمضان 91 كه با ماه مرداد متقارن شده یكی از خاص‌ترین اتفاقات امسال است. با اینکه ماه مبارک رمضان ماه روزه‌داری است، به همان میزان هم مسئله غذا خوردن و آشپزی در آن مهم است چون هم تعداد وعده و حتی اسامی‌اش عوض می‌شود، هم خوردن سحری و افطاری، زمان مشخصی دارد و هم تمام افراد خانواده را دور هم جمع می‌كند و به سبك خوردن آنها سر و شكلی واحد می‌دهد. توصیه‌های این ماه، بیشتر توصیه‌های تجربی است و مطمئنا هركدام از شما تجربیات منحصر به فردی دارید كه می‌توانید به بقیه كمك كنید.

حتما سحری بخورید:

نخوردن سحری در رمضانی كه روزه‌اش در گرمای تابستان، 17 ساعت طول می‌كشد، كار غیرعقلانی‌ای است و باعث سردرد شدید می‌شود. اگر از آن دسته افرادی هستید كه موقع بیدار شدن، اشتها ندارید، یكی، دو ساعت مانده به اذان صبح بیدار شوید، در پختن غذا و چیدن سفره، كمك كنید و یك پیاله سالاد بخورید تا اشتهای‌تان باز شود.

كله پاچه نخورید:

مطمئنا خوردن كله پاچه، آن هم كله سحر و دور هم خیلی می‌چسبد اما این غذا اینقدر سنگین و چرب است كه تشنه‌تان می‌كند و هم وضع مزاجی‌تان را به هم می‌ریزد.

ملس بخورید:

موقع سحر، نه زیاد سراغ غذاها و نوشیدنی‌های شور مثل دوغ و پنیر شور بروید و نه سراغ خوردنی‌های خیلی شیرین. حتی خوردن زیاد چای و قهوه هم چون كافئین دارد در طول روز شما را تشنه می‌كند. بهترین نوشیدنی آب است. البته آن هم باید به اندازه باشد. اگر در آخرین لحظات سحری، چند لیوان پشت سر هم آب بخورید، شیره معده‌تان رقیق می‌شود و گوارش‌تان به هم می‌ریزد. در طول افطار تا سحر، 8 لیوان آب را به مرور بخورید. آبلیمو و خاكشیر رقیق هم گزینه‌های خوبی هستند.


آب پز بخورید:

خوردن غذاهایی مثل تخم‌مرغ آب‌پز، سیب‌زمینی آب‌پز و... هم به دلیل نمك كم و هم سبك بودن، غذاهای مناسبی برای سحرند. یادتان نرود كه غذاهای سرخ كردنی، برای هضم شدن احتیاج به آب دارند و به قول معروف آب كشند.

سبزی و میوه دم‌دست‌تان باشد:

خوردن سبزی و میوه هم می‌تواند دستگاه گوارش را بالانس و رو به راه نگه دارد و هم آب بدنتان را كه از دست رفته، تامین كند. اصلا یك ظرف سالاد بزرگ روی میز بگذارید تا هر كس كه رد شد، ناخنكی به آن بزند. بهتر است به آن سس زیادی نزنید چون چرب و تشنه‌كننده می‌شود. درباره میوه هم یك ظرف بزرگ روی میز، گزینه خوبی است.

روزه‌تان را با آب یخ باز نكنید:

می‌دانیم كه 17 ساعت روزه بودید و در این گرمای داغ مرداد، فقط آب یخ است كه می‌چسبد و اتفاقا آنقدر كه تشنگی اذیت می‌كند، گرسنگی آزار‌دهنده نیست اما این بهانه دلیل نمی‌شود تا صدای اذان مغرب را شنیدید، لیوان آب یخ را سر بكشید چون معده‌تان خالی است و دچار به‌هم‌ریختگی می‌شود. بهتر است با آب ولرم یا چای كمرنگ روزه‌تان را باز كنید.

زولبیا و بامیه بخورید اما متعادل:

 توصیه برای نخوردن زولبیا و بامیه كه شیرینی اختصاصی این ماه است، توصیه‌ای است كه اجرا كردنش، بعید است بنابراین به شرط اینكه از مراكز بهداشتی و معتبر خریداری شود، خوردن به اندازه آن می‌چسبد. البته یادتان نرود این شیرینی چون چرب است قابلیت بالایی در تشنه كردن شما دارد.

زیاده روی نكنید:

سفره افطار بعد از ماراتن 17 ساعت روزه‌داری، سفره وسوسه‌انگیزی است. می‌توانید ناگهان دق‌دلی این چند ساعت را خالی كنید اما حواس‌تان باشد كه چند ساعت دیگر سحر است و اگر اشتهایتان با خوردن انواع غذاهای چرب مثل برنج و خورش و كباب و...، بسته شده باشد و نتوانید سحری درستی بخورید، آن وقت روزه فردایتان به مشكل می‌خورد.

ادویه نخورید:

برای معتادان به فلفل و ادویه‌های تند و...نخوردن آنها در این ماه توصیه سختی است ولی گریزی از آن نیست. ادویه‌ها علاوه بر ایجاد حساسیت و تحریك معده، خواص تشنگی زیادی دارد كه روزه را به كام‌تان تلخ می‌كند.

دم گاز نایستید:

ماه مرداد به اندازه كافی گرم و دم‌دار هست برای همین وقت‌تان را با ایستادن جلوی شعله گاز و درست كردن غذاهای وقت‌گیر مثل كتلت هدر ندهید. اگر هم می‌خواهید سفره‌تان رنگین باشد، خب، انواع كوكو هست كه راحت‌تر پخته می‌شود. استفاده زیاد از اجاق گاز هم خانه را گرم می‌كند، هم تشنه و كلافه‌تان می‌كند و هم هزینه‌زاست.

منبع : برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha