یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 54015

مشکلات ناباروری یکی از مسایل شایع زناشویی است. بچه‌دار شدن ممکن است بسیار آسان به نظر برسد اما برای همه زوج‌ها چنین نیست، بعضی از زوج‌ها ممکن است به سختی بچه‌دار شوند و یا هیچ‌گاه بارداری را تجربه نکنند.

ترس از زندگی بدون بچه
سلامت نیوز : مشکلات ناباروری یکی از مسایل شایع زناشویی است. بچه‌دار شدن ممکن است بسیار آسان به نظر برسد اما برای همه زوج‌ها چنین نیست، بعضی از زوج‌ها ممکن است به سختی بچه‌دار شوند و یا هیچ‌گاه بارداری را تجربه نکنند. معمولاً بعد از یک بارداری ناموفق، زن و شوهرها خودشان را تحت فشار قرار می‌دهند تا به سرعت بارداری دیگری داشته باشند و ممکن است با هر تلاش ناموفق ناامید شوند طرف مقابل و یا خود را مقصر بدانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ اگر ناباروری مسأله شما و همسرتان است ممکن است شرایط روحی سختی را تحمل کنید این نکات به شما کمک می‌کند تا برای یک بارداری موفق در کنار همسرتان باشید.

1ـ شرایط را برای بارداری فراهم کنید: منتظر نباشید تا فرایند بارداری به شکل طبیعی رخ بدهد. اگر بعد از سه تا شش ماه نتوانستید به شکل طبیعی باردار شوید، تحت نظارت پزشک معالجتان و با استفاده از راهکارهایی که به شما و همسرتان می‌دهد، احتمال بارداری را بیشتر کنید. پزشک به شما یک برنامه زمانی ارائه می‌دهد. ممکن است دارو تجویز کند، تغذیه شما و همسرتان را بررسی کند و آزمایش‌های ضروری برای سلامت باروری را تجویز کند.

2ـ با دیگران صحبت کنید: آدم‌ها با یکدیگر متفاوت‌اند، برای بعضی از زوج‌ها صحبت درباره تلاش‌های ناکام برای بارداری آسان نیست. بعضی دیگر با این موضوع به راحتی کنار می‌آیند و تجربیات و احساساتشان را با دیگران در میان می‌گذارند. اگر بتوانید زوجی را پیدا کنید که بتوانند درباره این موضوع با شما گفت‌وگو کنند، آرامش بیشتری خواهید داشت. آنها می‌توانند به شما یک دکتر متخصص مجرب معرفی کنند. راهکارهایی را چه در مراحل آزمایش، چه در مراحل درمان پیشنهاد بدهند. اگر آنها بارداری موفقی داشته باشند، به شما این امید را خواهند داد که روزی این احساس خوب را تجربه کنید.

3ـ سلامتتان را جدی بگیرید: شما و همسرتان در روند تلاش برای بارداری باید یک سبک زندگی سالم راپیاده کنید. غذای سالم بخورید، از رژیم غذایی متعادلی استفاده کنید. ورزش کنید، سیگار نکشید، دارو نخورید و هر نوع عادت رفتاری غلط را کنار بگذارید. همچنین هر ماه با پزشک متخصص در ارتباط باشید. آزمایش پاپ اسمیر را برای بررسی سلامت مادر انجام بدهید. معمولاً پزشک برای شروع یک بارداری خوب قرص‌های ویتامین و فولیک اسید را تجویز می‌کند. اگر به سلامتتان اهمیت بدهید، شرایط را برای بارداری فراهم می‌کنید و سلامت جنین را تضمین می‌کنید.

4ـ به دنبال مقصر نباشید: تقصیر شما یا همسرتان نیست که به راحتی باردار نمی‌شوید. این یک مسأله فیزیولوژیکی است که از اراده شما و همسرتان خارج است. بالاخره شما می‌توانید این مسأله را حل کنید. متهم کردن، مقصر دانستن و یا تحقیر یکدیگر به شما کمک نمی‌کند که بچه‌دار شوید. پس هر واکنش منفی را نسبت به یکدیگر کنار بگذارید.

5ـ کی به متخصص نازایی مراجعه کنید؟ بعد از یک سال تلاش ناموفق برای بارداری باید به پزشک متخصص درمان نازایی مراجعه کنید. زنان بالای 35 سال بعد از شش ماه تلاش ناموفق باید با پزشک نازایی در ارتباط باشند زیرا احتمال ناباروری در این زنان به طور طبیعی بالاتر است. گام به گام با توصیه‌های پزشک پیش بروید. راهکارها و دستورات پزشک را اجرا کنید. ناراحت نباشید که پزشک شما متخصص نازایی است او ممکن است با تشخیص یک مشکل کوچک ناباروری را درمان کند.

6ـ استرس نداشته باشید: استرس و اضطراب را از زندگی‌تان بیرون کنید. اگرچه تلاش برای بارداری شما را نگران می‌کند، اما اگر می‌خواهید به نتیجه برسید باید اضطراب را از خودتان و همسرتان دور کنید. متخصصین معتقدند که اضطراب می‌تواند یکی از دلایل ناباروری باشد. اضطراب در میزان ترشح هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد. از روش‌های درمانی برای کاهش اضطراب کمک بگیرید. روش خودتان را برای رسیدن به آرامش پیدا کنید. آیا خواندن کتاب، یا تماشای یک فیلم و گوش دادن به موسیقی کلاسیک به شما آرامش می‌دهد؟ هر راهی که به شما کمک می‌کند تا نگرانی و استرس را کنترل کنید برایتان مفید است. اگر برای کاهش اضطراب دارو مصرف می‌کنید آن را با پزشک‌تان در میان بگذارید. فراموش نکنید هر چقدر به‌خاطر ناکامی در بارداری دچار اضطراب شوید تلاش‌های بعدی‌تان نیز ناموفق خواهد بود.

راهکارهایی برای مقابله با استرس ناشی از ناباروری

1ـ چرا من؟ این سوالی است که از اولین اقدام ناکام از خودتان می‌پرسید. وقتی ناباروری در همان اقدام‌های اولیه درمان نشود، پذیرش آن برای شما سخت‌تر می‌شود. اگر آینده‌تان را همراه با داشتن یک فرزند تصور یا برنامه‌ریزی کرده باشید، باور این مسأله برایتان دشوارتر خواهد شد زیرا همه برنامه‌هایی که داشته‌اید، به هم می‌ریزد. در بیشتر موارد شما و اطرافیانتان فکر می‌کنید ناباروری یک مشکل فیزیولوژیکی است و در گام بعد به دنبال درمان آن هستید، در حالی که اثرات روحی و روانی ناشی از ناباروری به همان اندازه مهم است. در حقیقت شما باید با این موضوع مثل هر مشکل دیگری مواجه شوید و نسبت به آن واقع بین باشید.

2ـ حالا باید چه کنم؟ زمانی که مشکلی یا مسأله‌ای پیش می‌آید، راه‌های مختلفی برای حل آن وجود دارد. مهمترین نکته این است که شما با واقعیت‌ها و احساساتتان کنار بیایید. خشمی که نسبت به خودتان، همسرتان پزشک و حتی باورهای عرفی و مذهبی پیدا می‌کنید کاملاً طبیعی است. گاهی کمی افسردگی، ناراحتی و عصبانیت برای ابراز احساسی که دارید لازم است. نترسید! راه‌های زیادی برای درمان ناباروری وجود دارد.

3ـ دانستن قدرت است! در گام اول از پزشک متخصص بخواهید تا شما را به یک متخصص ناباروری معرفی کند. هر چیزی که نیاز دارید درباره این بیماری و راه‌حل‌های آن بدانید را بپرسید. هر چقدر اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید، می‌توانید به خودتان بیشتر کمک کنید و روش درمانی مناسب‌تری را انتخاب کنید.

روش‌های درمانی و حمایتی: اکنون مهمترین مسأله، یافتن مجموعه‌ای از درمان‌های حمایتی است تا بتوانید به فشار روحی و روانی که به شما وارد می‌شود، غلبه کنید. صبور باشید و مثبت فکر کنید و اگر دیگران اعتماد به نفس شما را می‌گیرند با آنها مقابله کنید حتی اگر لازم باشد ارتباط‌تان را با آنها قطع کنید.

شما تنها نیستید. زمانی که خبر بارداری دیگران را می‌شنوید فکر نکنید که آنها بدون هیچ مشکل و مسأله‌ای باردار شده‌اند. ناباروری یکی از رایج‌ترین بیماری‌های زوج‌هاست و ممکن است دوست و آشنای شما نیز با روش‌های مختلف درمانی باردار شده باشند. پس هرگز درباره دیگران قضاوت نکنید و خودتان را تنها نبینید. مراکز مشاور گروهی، انواع شبکه‌های اجتماعی اینترنتی مربوط به بارداری و ناباروری وجود دارند که می‌توانید با آنها در ارتباط باشید و وضعیت خودتان را در کنار آنها بررسی کنید.

18 نکته مهم برای درمان ناباروری

1ـ واقع بین باشید: «چه کار کنم تا بتوانم باردار شوم؟» این بهترین پرسشی است که می‌توانید از خودتان بپرسید. اگر می‌خواهید زودتر به نتیجه برسید شرایط‌تان را بپذیرید و به دنیال راه حل باشید.

2ـ تعادل برقرار کنید. زمان‌تان را برای کار، معاشرت، سرگرمی، خانواده و انتخاب‌های سالم دیگر تقسیم کنید.

3ـ سلامتی را جدی بگیرید. غذای سالم بخورید، وزن کم کنید و مشکلات روحی را درمان کنید.

4ـ الکل، نیکوتین، داروها، مواد مخدر و غذاهای ناسالم را از زندگیتان حذف کنید.

5ـ اجازه ندهید رابطه جنسی‌تان تنها وسیله‌ای برای بارداری باشد.

6ـ با دیگران درباره احساسات و افکارتان صحبت کنید. با کسانی خرف بزنید که به شما امید و انرژی می‌دهند.

7ـ مقایسه نکنید. سبک زندگی، سلامت جسمی و توانایی روحی افراد با هم متفاوت است. اگر یک روش درمانی برای یک نفر جواب داد، به این معنا نیست که برای شما هم مناسب است و همچنین اگر یک روش درمانی برای دیگران مفید نبود لزومی ندارد که برای شما نامناسب باشد.

8 ـ از خودتان مراقبت کنید. ورزش کنید، تفریح کنید. به ظاهرتان برسید و اجازه ندهید ترس‌های ناشی از ناباروری شما را افسرده کند.

9ـ از روش‌های سنتی استفاده کنید. هنوز هم درمان‌های سنتی برای بسیاری از مشكلات ناباروری کاربرد دارد. از این روش‌ها فقط تحت نظارت یک متخصص استفاده کنید.

10ـ از مشاوری که وضعیت شما را درک می‌کند، قضاوت نمی‌کند و به شما احترام می‌گذارد کمک بگیرید.

11ـ تغییرات ناگهانی روحی و روانی شما در این دوران کاملا طبیعی است. اما اجازه ندهید این احساسات منفی به شما غلبه کند.

12ـ آرام باشید. درمان ناباروری نیاز به هزینه و وقت کافی دارد. بسیاری از زوج‌ها نگران هزینه‌های درمان هستند. اجازه ندهید این اضطراب جانبی، خودش بر مشکلات شما اضافه شود. سعی کنید روش‌هایی برای فراهم کردن هزینه درمان پیدا کنید.

13ـ بسیاری از روش‌های درمانی در صورتی جواب می‌دهند که بدن شما از لحاظ ترشح هورمون‌ها و میزان چربی بدن در وضعیت متعادلی باشد. یک رژیم غذایی مناسب را برای درمان چاقی رعایت کنید.

14ـ با همسرتان درباره احساسات، ترس‌ها و نگرانی‌هایتان حرف بزنید. او نمی‌تواند افکار شما را بخواند. اگر می‌خواهید او با شما همدردی کند و وضعیت روحی‌تان را درک کند درباره آنها با او حرف بزنید.

15ـ به توصیه و روش‌های درمانی غیر علمی دوستان و آشنایانتان اهمیت ندهید. گاهی لازم است برای آرامش فکری و روحی خودتان روابطتان را با بعضی از افراد محدود کنید و درباره مراحل درمان با آنها حرف نزنید.

16ـ دانش‌تان را بیشتر کنید. یادتان باشد، بیماری که وضعیت جسمی‌اش را می‌شناسد و نسبت به بیماری‌اش آگاهی دارد، کمک بیشتری به پزشک برای معالجه بیماری می‌کند.

17ـ به همه گزینه‌ها فکر کنید و درباره آنها با همسرتان صحبت کنید. فرزند خواندگی و یا زندگی بدون بچه گزینه‌های آخری هستند که می‌توانید با مشورت و گفت‌وگو با همسرتان به آنها فکر کنید.

18ـ امیدوار باشید. شما در دوره‌ای زندگی می‌کنید که پزشکی برای درمان بیماری ناباروری بسیار پیشرفت کرده است. بسیاری از دلایل ناباروری با روش‌های درمانی مختلف معالجه می‌شوند و زوج‌های کمی هستند که توانایی باروری نداشته باشند. شاید درمان ناباروری شما کمی طولانی شود اما ناامید نشوید و به این فکر کنید که روزی خبر خوش بارداری را خواهید شنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha