یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 54016

وقتى صحبت از ارزش غذایى رنگ‌ها مى شود، باید گفت هیچ رنگى بر رنگ هاى دیگر برترى ندارد؛ براى این كار به طیف كاملى از رنگ‌ها احتیاج داریم تا ببینیم هر رنگ چه فوایدى دارد.

خواص میوه ها را از رنگشان بشناسید
سلامت نیوز : وقتى صحبت از ارزش غذایى رنگ‌ها مى شود، باید گفت هیچ رنگى بر رنگ هاى دیگر برترى ندارد؛ براى این كار به طیف كاملى از رنگ‌ها احتیاج داریم تا ببینیم هر رنگ چه فوایدى دارد. در ادامه خواص رنگ‌های میوه‌ها و سبزیجات را بیان می‌كنیم:

سبز: غذاهاى سبز رنگ حاوى مواد شیمیایى ضد سرطان هستند مثل انواع ایزوتیوسیانیت‌ها. در عین حال آنها حاوى لوتئین و زیزانتین هستند كه این دو آنتى اكسیدان خطر از بین رفتن شبكیه را كه یكى از علل اصلى نابینایى است، كاهش مى‌دهند.

زرد: غذاهاى زرد مملو از ویتامین C هستند و در عین حال برخى از صدمات ناشى از رادیكال هاى آزاد روى پوست را كاهش مى دهند.

نارنجى: این میوه‌ها حاوى بتاكاروتن هستند كه باعث تقویت سیستم ایمنى می‌شوند و از آسیب هاى ناشى از رادیكال هاى آزاد كه باعث پیرى زودرس مى شوند پیشگیرى مى كنند. مواد مغذى میوه هاى خانواده سیتروس (مركبات) باعث بهــــبود سلامت دهان مى شوند.

قرمز: مواد غذایى قرمز رنگ لیكوپن دارند. این ماده یك ضدسرطان شناخته شده است. اسید الاجیك موجود در این محصولات نیز خطر آسیب دیدن DNA را كاهش مى دهد. فلاوینوئیدها كه عمدتا در گیلاس، آلبالو و خانواده توت (تمشك و شاتوت و بلوبرى) یافت مى شوند، قدرت تدافعى آنتى اكسیدان‌ها را افزایش می‌دهند، از سلول‌ها در برابر صدمات ناشى از رادیكال هاى آزاد محافظت مى‌كنند. به حفظ عملكرد قواى استدلال و منطق در مغز كمك می‌كنند و جلوى پیرى را مى‌گیرند.

بنفش: انگور و كلم بنفش حاوى آنتوسیانین هستند كه از سلول‌ها در برابر آسیب‌هاى اكسیداسیون محافظت مى‌كنند و در نتیجه آن ظهور علائم پیرى به تاخیر مى افتند. این مواد مغذى كه مسئول رنگ تیره میوه‌ها هستند به فرآیند درك و استدلال كمك می‌كنند و سایر آنتى اكسیدان‌هاى موجود در آنها نیز ضد سرطان هستند.

سفید: پیاز، سیر، پیازچه و موسیر حاوى آلیسین و كوئرستین هستند كه هر دو آنها خطر حمله قلبى را كاهش می‌دهند و به عملكرد سیستم ایمنى بهبود مى‌بخشند. گل كلم نیز حاوى سولفورافان است كه یك ماده ضد سرطان به شمار می‌رود.

منبع : اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha