یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 54019
سلامت نیوز : لاله افتخاری؛ نماینده مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی لایحه اصلاح قانون تنظیم خانواده که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: سیاست‌های کنترلی در کشور در دو گام انجام شده که یکی از آنها بین سال‌های 64 تا 75 و در زمان قبل از انقلاب رخ داد که 11 سال طول کشید. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا چند سال با برداشته‌شدن این کنترل‌ها و با توجه به اینکه خانواده‌ها در فضایی امن قرار گرفتند،افزایش جمعیت اتفاق افتاد. علاوه بر آن وقوع جنگ نیز در فرزندآوری بیشتر تاثیرگذار بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: در کنار این عوامل، مهاجرت اتباع افغانی که 3 تا 4 درصد جمعیت را شامل می‌شدند از دلایل افزایش جمعیت در آن سال‌ها به شمار می‌آید. اما دومین فاز کنترل جمعیت بین سال 68 تا 91 رخ داد. در آن زمان به خاطر افزایش جمعیت گروهی در دیدار با امام خمینی(ره) خواستار اجرای سیاست‌های کنترلی شدند. بعد از آن مراجعی که مخالف کنترل جمعیت بودند و آن را یک ضد‌ارزش می‌دانستند با آن گروه همراه شده و تمام این عوامل دست به دست هم داد تا جمعیت کاهش پیدا کند.وی افزود: برنامه‌های کنترل جمعیت قرار بود تا سال 90 ادامه پیدا کند اما از آنجایی که در سال 90 کاهش جمعیت به شکل آبشاری شروع به کم شدن کرد، مسئولان طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تصمیم گرفتند سیاست‌های کنترلی را تغییر بدهند.

نقش دشمن در کاهش جمعیت ایران

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نقش دشمن برای کاهش جمعیت کشورهای اسلامی از جمله ایران را در این باره موثر دانست و گفت: تبلیغاتی که یونیسف، یونسکو، سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل در این باره داشتند در کاهش جمعیت ایران تاثیرگذار بود اما مسئولان داخلی نیز سنجش و کاهش جمعیت را انجام ندادند.وی با اشاره به اینکه در زمان فعلی وجود جوانان فرصت طلایی برای اشتغال است خاطرنشان کرد: در حال حاضر میانگین سنی جوانان ما 27 سال است که کم‌کم بالاتر رفته و در چند سال آینده با مشکل افراد مسن مواجه خواهیم شد اما در شرایط فعلی می‌توان از پتانسیل جمعیت جوان استفاده کرد.افتخاری تاکید کرد: ایران بعد از آلبانی نسبت به سایر کشورهای دنیا کاهش جمعیت دارد از این رو ضروری است اقداماتی را که تاکنون در کشور انجام می‌شده تغییر داده و به سمت افزایش جمعیت برویم.

وی گفت: طبق پیش‌بینی سازمان ملل ایران در سال 1420 با 24 درصد سالمند مواجه شده و در سال 1480 با 31 میلیون جمعیت 34 درصد پیر و سالمند خواهیم داشت که وجود این سالمندان هم هزینه‌‌بر است و هم قدرت باروری جامعه را کم می‌کند.افتخاری به تبعات کاهش جمعیت در کشور اشاره کرد و افزود: کاهش جمعیت علاوه بر کاهش نیروی کار و طبقه جوان کشور مسائل امنیتی بسیار جدی برای ما به همراه خواهد داشت. از این رو مجلس بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری نشست‌های مختلفی را به این منظور در دستور کار خود قرار داده و در آن سیاست‌ها و برنامه‌های افزایش جمعیت را بررسی می‌کند.

دولت سیاست‌های مصوب مجلس را قبول و اجرا کند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که اقدام‌های تشویقی درباره افزایش جمعیت توسط ریاست جمهوری جدی گرفته نشده تاکید کرد: اقداماتی که در خصوص تشویق مادران به فرزند‌آوری انجام شد بدون در نظر گرفتن پایش و مسائل مربوط به آن جدی گرفته نشد و از این رو در رویکردهای جدید سیاست‌های افزایش جمعیت، دولت باید سیاست‌های مصوب مجلس را قبول و اجرا کند.افتخاری با بیان ضرورت انجام آمایش سرزمین برای کنترل جمعیت خاطرنشان کرد: موضوع افزایش جمعیت یک بحث استراتژیک است و اول باید موانع برداشته شده و بعد از آن نیز سیاست‌های تشویقی اعمال شود. در این راستا باید آمایش سرزمین صورت گرفته و جمعیت هر استانی براساس نیاز و ظرفیت جمعیتی آن مورد بررسی قرار بگیرد زیرا اگر سیاست‌های افزایش جمعیت این بار به شکل بی‌رویه ادامه پیدا کند مشکلات اولیه انقلاب دوباره رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: مجلس نمی‌تواند دولت را ملزم به ارائه لایحه در این خصوص کند ولی خود دولت در پی این مسئله است همچنین نقش علما، صدا و سیما در تهیه فیلم‌ها و برگزاری نشست‌ها در این خصوص بسیار اهمیت دارد.افتخاری با بیان اینکه تصویب قانون به تنهایی نمی‌تواند تمام مسائل مربوط به افزایش جمعیت را پاسخگو باشد گفت: ماباید مجموعه‌ای را در نظر بگیریم که در آن اشتغال و الویت دادن به مسائل مختلف از جمله مسائل اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی در این راستا مد نظر قرار بگیرد. به نظر من اولین مسئله که باید به صورت جدی پیگیری شود فرهنگ‌سازی است.

مشوق‌های افزایش جمعیت

افتخاری درباره مشوق‌های لازم درباره افزایش جمعیت گفت:  افزایش مرخصی بعد زایمان و کار نیمه وقت برای زنان باید جدی‌تر پرداخته شده و در بحث اشتغال نیز بسته‌های تشویقی برای دانشجویان و بسیاری از بانوانی که مایل نیستند به خاطر شاغل بودن بچه‌دار شوند در نظر گرفته شود. همه این عوامل کمک می‌کند که نگاه منفی افراد به فرزند‌آوری از بین برود.نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی از اختصاص سبد رایگان تغذیه‌ای و بهداشتی تغذیه کالا به مادران باردار خبر داد و افزود: بسته‌های تغذیه‌ای رایگان و بهداشتی به مادران باردار که چندین فرزند داشته یا فرزند زیر دو سال دارند به خصوص اختصاص مکمل‌های غذایی برای سه دهک پائین جامعه که درآمد مناسبی ندارند در نظر گرفته شده همچنین پوشش کامل بیمه‌ای برای درمان ناباوری‌های اولیه و ثانویه که هزینه‌بر است از برنامه‌هایی است که در دستور کار کمیسیون‌های مجلس درباره افزایش جمعیت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین برای مادرانی که فرزند زیر 3 سال دارند تدابیری اندیشیده می‌شود تا بتوانند 50 درصد واحدهای نظری دانشگاهی خود را به صورت نیمه حضوری یا مجازی بگذرانند.وی افزود: از آنجایی که زندگی غربی و کیفیت و کمیت زندگی ایرانی‌ها تاثیرگذار بوده نیازمند بازنگری در سبک زندگی هستیم از این رو طرح  الگوی زندگی ایرانی اسلامی تدوین شده است.نماینده مردم تهران درمجلس درباره ماده واحده برداشتن سقف فرزند سوم در لایحه اصلاح قانون تنظیم خانواده گفت:برداشتن سیاست‌های بازدارنده و برخورداری از تسهیلات درمورد همه فرزندان یک خانواده از مهمترین اقدامات لازم در این زمینه است که در تمام کشورهای اروپایی برای افزایش جمعیت انجام می‌شود.افتخاری تاکید کرد:همچنین برای زنان خانه‌دار،حق عائله‌مندی و پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه باید در نظر گرفته شود که یک سری از این موارد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و مواردی که نیاز به قانونگذاری دارد مجلس وارد عمل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha