سلامت نیوز: رئیس هفتمین کنگره انجمن جراحان عمومی ایران با هشدار نسبت به روند رو به افزایش سرطان های کولورکتال نسبت به 10 سال گذشته گفت: شیوه تغذیه(رژیم غذایی حاوی چربی و گوشت فراوان)، یبوست و افزایش استرس های اجتماعی از مهم ترین علل سرطان های کولورکتال است از این رو این قبیل سرطان ها در شهرها شایع تر از مناطق روستایی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ستاد خبری هفتمین کنگره انجمن جراحان عمومی ایران دکتر محمد وفایی اظهار کرد: تغییر حالت اجابت مزاج نخستین و مهم ترین علامت سرطان های کولورکتال است و این بدان معناست که فرد بدون علت خاصی دچار اسهال سپس یبوست مكرر می شود.

وی تغییر رنگ مدفوع را از دیگر علایم شایع سرطان های کولورکتال برشمرد و افزود: بسته به این که خونریزی در چه ناحیه ای از روده است مدفوع این افراد به رنگ سیاه و یا خون روشن است.
رئیس هفتمین کنگره انجمن جراحان عمومی ایران ادامه داد: از عوارض کولیت های زخمی، تبدیل این عارضه به سرطان هاست بنابراین برای افراد مبتلا به کولیت های زخمی  کولونوسکوپی و نمونه برداری منظم و مكرر الزامیست تا به محض بروز نخستین نشانه های بدخیمی برداشته شود.

استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: امروزه ثابت شده است که احتمال سرطانی شدن انواع پولیپ های روده در طولانی و کوتاه مدت وجود دارد از این رو باید همه پولیپ های روده را مقدمه ای برای سرطان ها دانست.

وی با بیان این که سرطان های کولورکتال سومین سرطان شایع دنیاست، افزود: اما میزان شیوع آن در نقاط مختلف دنیا بسته به نوع رژیم غذایی متفاوت است و چون کولون (روده بزرگ) کمتر مورد نیاز بدن است از این رو برداشتن بخش یا همه این عضو بلامانع است.

این جراح و فوق تخصص جراحی كولوركتال تکنیک های جراحی و سرنوشت بیماران مبتلا به سرطان ها در بخش های مختلف کولون و رکتوم را متفاوت دانست و گفت: شیوع سرطان های کولورکتال از 50 سالگی به بعد افزایش می یابد اما مراجعه، تشخیص و درمان زودهنگام موثرتر است به طور مثال چنانچه سرطان در مراحل 1 و 2 تشخیص داده شوند درمان تا 97 درصد موثر و قطعی است اما با افزایش درجه سرطان براثر اهمال یا عدم آگاهی شانس موفقیت در درمان را کاهش می دهد.

دکتر وفایی ادامه داد: یبوست نیز از علل موثر در بروز سرطان است و امروزه ثابت شده است سلول های اولیه سرطانی در روده بزرگ با عبور مواد غذایی از روده بزرگ کنده و خارج می شود.

وی یادآور شد: هم اکنون برای تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان های کولورکتال کولونوسکوپی و آزمایش مدفوع از نظر وجود خون نامرئی از سنین 45 تا 50 سالگی و تکرار هر 3 سال یک بار برای همه افراد توصیه می شود.

براساس این گزارش، هفتمین كنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران با حداكثر امتیاز بازآموزی (مدون و مداوم) ویژه پزشكان عمومی و متخصصان جراحی و داخلی به همراه كارگاه‌های آموزشی 29 تا 31 شهریور 91 در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha