سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس٬ با بیان اینکه اجرای طرح پزشک خانواده موجب کاهش آمار جراحی‌های زیبایی در کشور می‌شود٬ گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده با اجرای این طرح٬ باید شرایط داوطلبان برای جراحی‌های زیبایی به تأیید پزشک خانواده برسد.

محمدحسین قربانی در گفت‌وگو با خانه ملت٬ با انتقاد از افزایش چشمگیر آمار جراحی‌های زیبایی به‌ ویژه بینی در کشور٬ تصریح کرد: متأسفانه بر اساس آمارهای بهداشت جهانی٬ کشور ایران از نظر میزان جراحی‌های زیبایی در جایگاه نخست قرار دارد.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی٬ ادامه داد: یکی از مسائلی که امروزه در شهرها و به ویژه شهرهای بزرگ با آن روبه‌رو هستیم؛ روند فزاینده جراحی‌های زیبایی است. این مسأله به ویژه در دختران و زنان بسیار به چشم می‌خورد. این در حالی است که نباید به سادگی از کنار این قضیه عبور کرد و نیاز است که در اینگونه موارد، تحقیقات جامعه‌شناسی و آسیب‌شناسی  بسیاری صورت گیرد.

قربانی با بیان اینکه آمار چشمگیر جراحی زیبایی به‌ویژه بینی در کشور غیرقابل قبول و غیرمنطقی است٬ اعلام کرد: متأسفانه این‌گونه اقدامات در کشور ما به فرهنگ تبدیل شده و جوانان با این کارها به‌دنبال پیدا کردن هویتی تازه برای خود هستند.

وی با اشاره به تبعات جسمی  و روحی جراحی‌های زیبایی در کشور٬ افزود: آمار بالای شکایت بیماران از جراحان زیبایی، نشان‌دهنده این موضوع است که میزان خطر این‌گونه جراحی‌ها بسیار بالا است.

این نماینده مجلس نهم٬ با انتقاد از دستگاه‌های اجرایی به‌علت نظارت ضعیف بر مراکز جراحی زیبایی کشور٬ افزود: متأسفانه وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی در تمام زمینه‌ها نظارتی به‌ویژه کنترل مراکز جراحی زیبایی ضعیف عمل کرده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس٬ با اعلام اینکه اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع موجب کاهش آمار جراحی‌های زیبایی در کشور خواهد شد؛ توضیح داد: بیشتر افرادی که اقدام به جراحی زیبایی می‌کنند طالب این هستند که بخشی از هزینه‌های خود را به‌وسیله بیمه‌های درمانی تأمین کنند. حال با اجرای این طرح٬ پزشک تعیین می‌کند که فرد متقاضی٬ شرایط لازم را برای جراحی زیبایی دارد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده٬ در سایر کشورها بیشترین آمار جراحی‌های پلاستیک به درمان مربوط می‌شود و در موارد ضروری پزشکان اقدام به چنین جراحی‌هایی می‌کنند. در حالی که در کشور ما مشاهده می‌شود حتی کسانی که نیاز به جراحی پلاستیک ندارند، هزینه و وقت فراوانی صرف کرده و با هدف زیباتر شدن حاضرند زیر تیغ جراحی ‌بروند.

متاسفانه امروزه در جامعه ما به جای اینکه شخصیت و هویت افراد مطرح باشد؛ تعداد عمل‌های زیبایی که انجام داده و مارک لباسی که پوشیده مورد توجه قرار می‌گیرد. این مساله درواقع آسیب اجتماعی و یک مشکل فرهنگی است که نیازمند کار کارشناسی است. اینگونه جراحی‌ها از آنجا ریشه می‌گیرد که در کشور ما ظاهربینی چنان فراگیر شده که شخصیت افراد را از روی ظاهر آنها قضاوت می‌کنند بنابراین خواهان این می‌شوند که زیباتر و به روزتر به چشم بیایند.

دولت نیز می‌تواند با ایجاد اشتغال برای جوانان، به آنها هویت ببخشد؛ ضمن اینکه وقتی جوانان دارای کار شده، ازدواج کنند و زندگی تشکیل بدهند و در آرامش به دنبال کسب مهارت‌های جدید و ارتقای سطح سواد خود باشند، کمتر دچار کمبود اعتماد به نفس شده و برای تغییر موقعیت خود و کسب محبوبیت اجتماعی به فکر تغییر ظاهر خود می‌افتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha